BasBQ
Beef en Steak

Yakitori

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
O o o....wat loop ik toch hopeloos achter met het posten van mijn maaksels!
MOINK balls, sea turtle eggs, yakitori, hasselbacks, lomo al trapo zijn allemaal de revue gepasseerd, zonder ook maar ??n woord op dit forum m.u.v. mijn BBQ-teller in de handtekening die iedere keer verhoogd wordt.
Aan gebrek aan tijd kan het niet liggen en is dus geen excuus. Kan dus alleen maar aan gemakzucht en luiheid liggen. Vind het eigenlijk ook veel leuker om de maaksels te maken en op te eten, dan dagboeken bij te houden. Administratie is nooit mijn sterkste punt geweest  ;)

Nu dus maar even een in volgorde een inhaalslag maken en dan te beginnen met de yakitori van Steven.
Om de tare te maken, is de voorkeur om eigen gemaakte kippenbouillon te gebruiken. En om hier ook een BBQ tintje aan te geven, heb ik voor de bouillon eerst een hele soepkip gegaard en gerookt met beukenhout op de BBQ.
20130215_175450.jpg

20130215_183916.jpg


Voor de kippenbouillon had ik volgens eigen zeggen op de website, een Japans recept gevonden en deze heb ik dus maar aangehouden. Het maken van de kippenbouillon heb ik helaas niet gedocumenteerd, maar ik heb een halve kip hier voor gebruikt en de rest is in de vriezer verdwenen voor de volgende keer. Ik heb de bouillon vervolgens voor 12 uur op het vuur laten staan om in te trekken.
http://shizuokagourmet.com/2012/03/02/japanese-gastronomy-chicken-bones-soup-stock-tori-gara-soup-basic-recipe/

De dag nadat de kippenbouillon gemaakt is, twee porties tare gemaakt volgens het recept van Steven (wederom niet gedocumenteerd) en dit in een leeg blik jodenkoeken gemikt om het dopen wat makkelijker te maken. Hierna van kippendijvlees spiesjes gemaakt en deze volgens de beschrijving zonder kruiding direct boven de kolen geroostered, waarbij halverwege de kipspiesjes in de tare gedoopt worden en op het eind ook nog een keer.
20130218_180214.jpg


Daarna nog wat geroosterde sesamzaadjes er over heen gestrooid en voila, yakitori. En ze waren heerlijk!!
Ze waren al bijna op (dit was het tweede bord) voordat ik nog net op tijd herinnerde om een foto te maken.
20130218_184747.jpg


Wat helaas (of misschien wel gelukkig) niet op de foto staat, is dat ik bij het verwijderen van het blik tare van de BBQ, op zijn zachts gezegd een beetje dom ben geweest. Het blik was natuurlijk loeiheet, dus met een tang lopen klooien om het blik er af te halen. Vervolgens op een tafel geplaatst op een steen om af te koelen, maar hierbij niet goed opgelet. Blik teveel op de rand gezet, dus het blik viel om en alle tare over de tafel en de grond. Even binnensmonds de hele bliksemse zooi bij elkaar gevloekt en tot 1 miljoen geteld voordat ik weer naar binnen ben gegaan. Tegelijk een leermoment voor de toekomst, want nu laat ik het blik eerst volledig afkoelen op de BBQ voordat ik het eraf haal.

Een ander puntje van verandering voor de volgende keren is dat ik i.p.v. twee porties tare nu drie porties in het blik doe. De vorige keer vond ik de saus toch iets te dun en nu kook ik deze iets meer in, waardoor er drie porties in het blik passen. Er is nu nog ongeveer een half blik over, dus voor de volgende keer moet ik weer aan de slag met de bouillon.
 
Lekkere spiezen, zien er goed uit,  Moet ze ook nog gaan maken. Jammer van die tare  zeg !
 
Je kunt je tare ook even opkoken en dan in de vriezer bewaren tot de volgende keer, zo wordt hij steedse beter met de loop der tijd.

En post ook je resultaat even in Steven & Me anders is het voor ons op een gegeven moment ondoenlijk om nog te controleren wie er nou wel of niet recht heeft op een badge.
 
noskos zei:
Je kunt je tare ook even opkoken en dan in de vriezer bewaren tot de volgende keer, zo wordt hij steedse beter met de loop der tijd.

En post ook je resultaat even in Steven & Me anders is het voor ons op een gegeven moment ondoenlijk om nog te controleren wie er nou wel of niet recht heeft op een badge.
Goede tip van dat invriezen. Op dit moment bewaar ik het in de koelkast in een wekpot, waarbij ik om de zoveel dagen controleer op bederf. Tot nu toe heb ik de afgelopen weken iedere week de tare even opnieuw goed verhit, om al het gespuis wat er eventueel in zit de nek om te draaien. Maar invriezen is denk ik een beter idee.

Dat van Steven & Me was nog niets eens in mij opgekomen. Had dit recept gewoon uitgekozen omdat het me lekker leek en niet voor de badge van Steven & Me  :)
 
Het moet haast wel gesmaakt hebben als je helemaal vergeet om foto's te maken.
Gelukkig heb je er nog op tijd aan gedacht.
Ziet er wel erg lekker uit, moet ik eerlijk zeggen.
 
inderdaad een mooie inhaalslag!
 
Yakitori ziet er heerlijk uit, die leermomenten komen me bekend voor ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan