BasBQ
Beef en Steak

Yakibuta (Japans geroosterd varkensvlees)

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Uit de Chinese keuken kennen we Char Siu, geroosterd zoet knalrood varkensvlees, waar hier op het forum mooie voorbeelden van te vinden zijn. In de Japanse keuken kennen ze Chasu, wat ongeveer t zelfde klinkt, maar toch anders is. Het is gesmoord varkensvlees in plaats van geroosterd. Plakken Chasu gaan vooral als topping op ramen.
De geroosterde Japanse variant heet yakibuta. Het is zoet en kleverig, en heel erg lekker.

Qua bereiding zijn er meerdere manieren. De manier die ik vandaag gebruik zit tussen Chasu en char siu in. Het vlees wordt eerst gesmoord, en als het vocht in de dutch oven minder wordt, roostert de buitenkant van het vlees.

Dit recept is van Tim Anderson en staat in ‘Izakaya’ .

De avond van tevoren maak ik een marinade van knoflook, gember, oestersaus, honing, sojasaus, hoisinsaus, sake, basterdsuiker en sesamolie.

Nadat het vlees (buikspek) 5 minuten gekookt heeft (daardoor neemt het de marinade gelijkmatiger op ipv alleen aan de buitenkant) Heb ik er duizend en een gaatjes in geprikt en een nachtje in de marinade gezet.

Vandaag de bbq aangestoken en tot 160 graden gestookt.
De saus waarin ik t gesmoord heb heb ik buiten even lekker klaar gemaakt op de vakantie brander. Kan best.

Het was een saus van cola, steranijs, kaneel en kombu. Daarin een thee ei vol Japanse hojicha thee. Heerlijk! Dat heb ik aan de kook gebracht en een kwartiertje laten trekken.
Toen kon alles uit de cola (zoet, vanille tonen - zo gek is t niet!) behalve de kombu. Het vlees er in en daar de marinade overheen.

Dat mocht zonder deksel een ruim uur op de bbq totdat de vloeistof mooi ingekookt was en het vlees langzaam maar zeker wat begon te roosteren. Alle suikers in de saus/marinade caramelliseren mooi om het vlees heen, zodat het een heerlijk zoet, plakkerig geheel wordt. Het deksel van de Dutch oven ging er na dat uur half overheen om te voorkomen dat alle saus zou verdampen.

Een uur later was t eigenlijk wel klaar en kon ik de thermapen door het vlees heen blazen, zo zacht was t. Ik heb wel de temp nog iets verhoogd richting t einde om iets meer van dat geroosterde te krijgen.

Terwijl het vlees lag te rusten heb ik de dikke saus nog weer wat verdund met water en sake om een lekker sausje over t vlees en de rijst te kunnen scheppen.

Echt, super lekker! Genoeg notities om het nog wat meer naar mn eigen hand te zetten kunnen maken, dus deze komt hier thuis vaker langs de komende maanden.

Foto’s!
7777b151b1151d8b77ee6478015b9c40.jpg


b39baf46ce100d7c354a9adcd51adc57.jpg


728f2b9b1bbd34157bccea22341be5bc.jpg


67ac72982f5688d8a7fbe13bcab20657.jpg


1ed11b181c37165ddd09fe3926b385fa.jpg
 
Lekker! Als fan van char siu ook deze maar eens proberen

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk
 
Had wel met die thermapen mee willen blazen.... heb zojuist even een emmertje en een dweil moeten pakken.... ik kwijl nog steeds...
 
Ziet er weer overheerlijk en boterzacht uit.
Hoe is de Hoisin van Gotan?
Ben over hef algemeen geen fan van Gotan
Ik gebruik altijd Lee Kum Kee Hoisin.
En de oestersaus een Thais merk (mae krua) met de afbeelding van een gezellige mollige dame op het etiket
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer overheerlijk en boterzacht uit.
Hoe is de Hoisin van Gotan?
Ben over hef algemeen geen fan van Gotan
Ik gebruik altijd Lee Kum Kee Hoisin.
En de oestersaus een Thais merk (mae krua) met de afbeelding van een gezellige mollige dame op het etiket

Te zoet.. maar t was alles wat hier te krijgen was zonder dat ik weer naar de amazing oriental moest rijden.. ik vond de hoisin in de smaak wat te overheersend hierdoor. Dat was een van de smaaknotities ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan