BasBQ
Beef en Steak

WSM

 
 
 

riona

Gemarineerd
Berichten
1.913
Heeft er al iemand in zijn WSM zonder kolenring de kooltjes aan gestoken,en wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik heb het nog nooit gedaan,zou ook niet weten waarom.
Waarom wil jij het Ron.
 
nooit geprobeert, zie het nut daar ook niet van als ik eerlijk ben
 
Waarom zou je dat willen? Leg eens uit?
 
Ik denk meer kolen meer warmte en misschien ook sneller op temperatuur en dat spreekt me erg aan.
 
Je loopt misschien het risico dat de ventilatie gaten dicht gaan zitten dan gaat het vuur uit of wordt het niet al te heet.

 
het voordeel van een kolenring die je vastzet met (koper)draad aan je kolenrooster is dat je aan het einde van de sessie als de kolen zijn gedoofd gemakkelijk kunt schudden (tip komt van blog van Noskos) en dat vind ik wel handig....
 
Sneller op temperatuur kun je bereiken door met meer hete kolen te beginnen. Op ??n volle ring kun je 20+ uur low en slow barbecue?n dus meer kolen lijkt me niet echt nodig...
 
ik heb mijn WSM47 met 20 hete eco briketjes na 35-40 min op 110C, prima dus wat mij betreft!
 
En je vlees kan er gewoon tijdens het opstarten op, de kerntemperatuur is leidend, niet de tijd dat het erop ligt.
 
Noskos +1
 
Ik heb het idee dat niet alleen meer kolen in de starter meer warmte geeft maar wel meer ontsteking temperatuur.Ik wil proberen meer tijd te winnen in de aanvang van een lange sessie,want in mijn belevenis kan dat ruim anderhalf uur schelen als het niet meer is.
 
Als de warme kolen op de warme kolen gaan dan gaat het vlees er gelijk op. Ik ga geen niet wachten tot hij stabiel 120 C is.
 
Anderhalf uur is wel lang, probeer gewoon eerst eens een 1/3 tot halve starter om te kijken hoe dit gaat.
Moet wel zeggen dat met deze buitentemperaturen het wel wat langzamer gaat, maar dan nog.
 
riona zei:
Ik heb het idee dat niet alleen meer kolen in de starter meer warmte geeft maar wel meer ontsteking temperatuur.Ik wil proberen meer tijd te winnen in de aanvang van een lange sessie,want in mijn belevenis kan dat ruim anderhalf uur schelen als het niet meer is.

Als je het zo heet wil hebben dat de kooltjes er omheen spontaan ontbranden dan zul je het iets heter moeten stoken ;) Nee hoor, gewoon met meer hete kolen beginnen. Een mini startertje vol doe ik voor de WSM, dat zullen zo'n 20 kokosbriketjes zijn en die gooi ik in het midden van de ring, ik verdeel ze niet. Wat rookhout er tegenaan en het vlees in de smoker.
 
hier zie ik nog een beetje afwijkende methode in vergelijk met de mijne.
Dennis, jij legt dus je rookhout tegen de hete kolen aan nadat je deze op het midden van de overige (koude) heb gelegd?
Dus rookhout niet "verstopt" IN de laag koude briketjes?
Is altijd een beetje gokken hier om te voorkomen dat de hele kolen er niet bovenop komen te liggen en vrij snel in de fik gaan...
 
Ik gebruik meestal blokken hout tegenwoordig. Ligt aan het formaat maar meestal een stuk of 4 a 5. Drie stukken stop ik op een stukje van het midden en de laatste twee leg ik tegen de brandende kolen voordat ik de WSM verder opbouw. Zo heb ik meteen rook.
Maar zo doe ik het dat wil niet zeggen dat de rest fout is, maar dit is mijn huidige methode.
 
noskos zei:
Ik gebruik meestal blokken hout tegenwoordig. Ligt aan het formaat maar meestal een stuk of 4 a 5. Drie stukken stop ik op een stukje van het midden en de laatste twee leg ik tegen de brandende kolen voordat ik de WSM verder opbouw. Zo heb ik meteen rook.
Maar zo doe ik het dat wil niet zeggen dat de rest fout is, maar dit is mijn huidige methode.

stook jij die WSM nog wel eens dan?
 
Is mijn wedstrijd BBQ, dus ja ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan