BasBQ
Beef en Steak

Wsm ontmaagding

 

siempie

Kooltjesharker
Berichten
149
Nadat ik vorige week mijn wsm47 heb binnen gekregen en ook mijn ecobrasa briketten + weber starter moet het morgen gaan gebeuren.....
Ik heb nog een aantal ribbetjes in de diepvries liggen en inmiddels ontvliest en gerubt.
zazapahy.jpg
nu nog een nachtje in de koelkast.
Morgen wil ik de ribben op ongeveer 110 graden volgens 3,2,1(zal 2,5-1,5-0,45 worden) methode klaar te maken. De kolen volgens de minion methode.maar aangezien ikdit nog nooit gedaan heb, heb ik een vraag: hoeveel koude kolen moet ik in de wsm doen en hoeveel moet ik er op warmen?
En uiteindelijk de lucht kleppen onder vol open en boven knijpen tot gewenste temperatuur bereikt is?
Ik ga ook rookhout toevoegen, 2 vuistjes appel en volgens mij heb ik nog hickory, is dit een goede combi? Dus verhouding 2:1

bedankt voor de reacties en voor het volgen!
 
Gooi de kolenbak gewoon vol, leg er 15 brandende kolen op.
Boven in principe helemaal open en het knijpen doe je beneden.
Gebruik je water in de waterpan doe dit dan met heet water scheelt weer on de energie die de briketten in het opwarmen moet steken.
Als je klaar bent doe je alle schuiven dicht, het vuur zal snel doven en je kan de volgende keer de briketten weer gewoon gebruiken.
Kijk ook even op de blog van noskos, die heeft een mooie beschrijving geschreven.

http://www.bbq-nl.com/2007/07/wsm-minion-aansteek-methode.html

http://www.bbq-nl.com/2007/05/b-r-i-t-u-best-ribs-in-the-universe.html

Succes
 
Frits +1 en zeker de eerste paar keren lekker water in je pan doen tot je lekker kunt spelen met de WSM.
 
ahh oke, dan gaan we dat zo doen.
Maar over het hout??? wat is wijsheid om toe te passen, zoals ik zelf voorstelde of moet ik alleen appel doen wat is lekker ?
 
Ik zou beginnen met alleen appel.
Succes.
 
Mike +1
 
De tip van Noskos zonder water bevalt mij prima. Zit je tenminste niet met zoveel vet water de wsm blijft mooi constant!
 
Is ook handiger Miep, maar vereist wel dat je weet hoe je WSM werkt en dat je hem op temperatuur kunt krijgen zonder dat hij doorschiet. Met water kun je makkelijker naar beneden wannee dat zou gebeuren. Zeker de eerste paar keer handiger om alles in de vingers te krijgen.
 
Ik zou er max 3 doen en verspreid neer leggen zodat ze niet allemaal te gelijk 'af' gaan. :)

Vergeet niet om een paar foto's te maken van de nog oh zo schone WSM.
 
Ok?, de fik is er in!

Eerst het stronkje hout in 3 stukken gezaagd. En 15 kooltjes warm gemaakt.
3e5unyha.jpg


Toen het water in de kom, hoeveel water moet er in?
yqusajuh.jpg


Daarna alles in elkaar gezet.is het nieuwigheid dat hij overal nog rook lekt?
tevuny4e.jpg


Tevens op beide roosters een temperatuur meter gelegd.klopt het dat er 10 graden verschil zit tussen de roosters? Of is dit alleen in het begin?
hysavabu.jpg


Nog even een overzicht.
5ajy8a3y.jpg
 
Ziet er goed uit!!

Hij rookt nu idd nog even flink door alle kieren maar al snel is dat grotendeels verdwenen.  Om die meter zou ik me niet heel druk maken.
 
Qua water in de kom, hoeveelheid moet genoeg zijn om niet droog te komen te staan tijdens de cook. Met andere woorden, gewoon een flinke hoeveelheid.

Voor de rest zou je op het net eens kunnen opzoeken hoe je de pan het beste kan inpakken met folie, dat scheelt enorm in het opruimen/schoonmaken achteraf..
 
eikie zei:
Qua water in de kom, hoeveelheid moet genoeg zijn om niet droog te komen te staan tijdens de cook. Met andere woorden, gewoon een flinke hoeveelheid.

Voor de rest zou je op het net eens kunnen opzoeken hoe je de pan het beste kan inpakken met folie, dat scheelt enorm in het opruimen/schoonmaken achteraf..

Zodra je idd geen water meer gebruikt kun je hem afdekken met alu. Gewoon drie/vier grote proppen in je pan en afdekken met alu.  :)
 
nu even een samenvatting hoe het gegaan is/gaat:

13:10. de warme kooltjes bij de koude kooltjes met hout gedaan en alles in elkaar gezet en alle ventilatie gaten open.

13:30 bovenste rooster is 104 graden en onder rooster 95graden

14:00 bovenste rooster is 113 graden en onder rooster 104graden

14:05 ribben erop

14:35 bovenste rooster is 105 graden en onder rooster 107graden


Nu is het om 14:30 gaan regenen, verklaard dit dat nu opeens het bovenrooster kouder is dan onder?
Nu lees ik ook dat men altijd de ventilatiegaten moet knijpen.... ik heb alles nog gewoon vol open staan........?
 
siempie zei:
nu even een samenvatting hoe het gegaan is/gaat:

13:10. de warme kooltjes bij de koude kooltjes met hout gedaan en alles in elkaar gezet en alle ventilatie gaten open.

13:30 bovenste rooster is 104 graden en onder rooster 95graden

14:00 bovenste rooster is 113 graden en onder rooster 104graden

14:05 ribben erop

14:35 bovenste rooster is 105 graden en onder rooster 107graden


Nu is het om 14:30 gaan regenen, verklaard dit dat nu opeens het bovenrooster kouder is dan onder?

Kan natuurlijk ook dat je thermometers niet helemaal 100% gelijk zijn, ik zou me over 2 graden verschil echt geen zorgen maken..

Regen kan je sessie wel wat lastiger maken, zeker bij een nieuwe wsm, maar tot nu toe ziet het er goed uit.

Nu lees ik ook dat men altijd de ventilatiegaten moet knijpen.... ik heb alles nog gewoon vol open staan........?

Het water is misschien aan het opwarmen waardoor de temperatuur op de roosters nog aan het toenemen is. Mogelijk dat je later wat meer moet knijpen...
 
De thermometer is goed want die had ik nog gecontroleerd.nadat ik de Ribs in folie had gegaan begon de temperatuur flink te stijgen en werd het verschil tussen de roosters minder...dus ik denk dat het met het water te maken had.

In iedergeval ze waren heerlijk!

9azy8ebe.jpg
nabu5u3u.jpg


Nu maak ik op mijn gas Bbq het gietijzeren rooster de volgende Bbq keer schoon door voor we beginnen de brander vol aan te zetten en dan met zown weber borstel erop.kan ik dit ook met de rvs roosters doen?
 
Ziet er goed uit!!! Lekker hoor, morgen hier ook weer Ribbels op de WSM, blijft toch wel een favoriet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan