BasBQ
Beef en Steak

Worsten vullen met een handmolen

 
 

chckstrk

Pitmaster
Berichten
506
Vol kooplust zat ik het topic over die worstvuller van vidaxl te lezen. Maar aangezien ik pas een keer, en dan ook nog zonder succes wordt heb gemaakt, lijkt me dat nog geen goede investering.

Maar goed er is een nieuwe molen naar me onderweg, een porkert no. 10, en daar moet van de week wel even worst mee worden gedraaid. Vorige keer deed ik het met een keukenmachinemolen, die heeft het direct daarna begeven, en had ik te veel lucht in de worst. Dus nu ben ik opzoek naar tips hoe dat beter kan. Of misschien hebben jullie w?l instructievideos gevonden over hoe dat werkt met een handmolen...

Kortom: graag tips!
 
Welk model is het geworden, die met een schroefklem of met vier pootjes? Bij de sponsor vandaan?

Ik heb speciaal voor worst een doorvoerplaat gekocht. Na het malen en mengen eerst terug koelen en dan vullen met doorvoerplaat ertussen.

Zo doe ik dat!
 
Het is er (weer) een via MP, en met schroef.

Hst systeem van de vulplaat en de pijpjes vat ik, maar het zit em meer in het draaien en vullen en aanstampen denk ik, hoe krijg ik m'n deeg nou mooi in de darm, welke handeling vergt dat? Of het gewoon de oefening die kunst baart?
 
Inderdaad, oefening baart kunst!
En een helper.
2 handen is mogelijk, maar met 4 wordt het een stuk makkelijker
 
chckstrk zei:
Het is er (weer) een via MP, en met schroef.

Hst systeem van de vulplaat en de pijpjes vat ik, maar het zit em meer in het draaien en vullen en aanstampen denk ik, hoe krijg ik m'n deeg nou mooi in de darm, welke handeling vergt dat? Of het gewoon de oefening die kunst baart?

Ik ben (nog) geen ervaren worsten maker maar misschien heb je er iets aan.
Ik heb overigens geen Porket maar een Tre Spade handmolen. Volgens mij werken ze exact hetzelfde.
Nadat ik het vlees heb gedraaid (dit luk mij alleen) verwijder ik de gaatjes plaat. Het mes laat ik dus zitten. Ik had nog niet eerder van een vul-/doorvoerplaat gehoord dus die heb ik ook niet (zie er zo ook ff snel het nut niet van in).  En dan de vulpijp erop. Ik maak de vulpijp een beetje nat met water en die er de darm omheen. En leeg een ovenplaat met een klein beetje water erin onder de vulpijp. Als je de worst daarop legt dan glijdt hij makkelijk.
Dan verdeel ik het worstbeslag in kleine langwerpige stukjes beetje zoals kebab.
Dan komt het deel wat ik met z'n twee?n doe. Een persoon draait en stop de 'kebab's' erin. Wel rustig draaien en constante snelheid terwijl hij de kebab's goed op elkaar drukt zodat er geen lucht wordt mee gedraaid. De ander houd met een hand de de darm op de pijp vast en houdt hem een beetje tegen (zachtjes knijpen) zodat hij goed vult. Met d'r andere hand zorg je dat de worst goed op de plaat krult.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Op YouTube staan ook genoeg filmpje waarop je kunt zien hoe anderen het doen.

Succes
 
De doorvoerplaat heeft dezelfde dikte als mes+plaat en zorgt ervoor dat de worm opgesloten zit, en dus op zijn plaats blijft tijdens het vullen.
 
chckstrk zei:
Maar moet je bijvoorbeeld blijven aanduwen met een stamper? Tijdens het gehakt maken, wel kan ik me voorstellen, maar tijdens het vullen van de darm ook?
ja, met vullen niet anders dan bij gehakt draaien. Hoeft niet per se met een stamper, gewoon zorgen dat je worm vol blijft
 
Gewoon met een doorvoerplaat en vulpijpen lukt het wel, gewoon hetzelfde als het gehakt draaien.
Heb hier nog wel een doorvoerplaat en vulpijpen van een #10 porkert liggen, kun je wel lenen om te proberen voordat je ze aanschaft of toch voor een vulbus gaat ( ga je naar verloop van tijd toch doen )
 
We gaan het meemaken. Vandaag bleek dat een maatje van me deze heeft meegenomen voor me (de voet krijg ik er niet bij...):
6b90ce32196b031afd87c530c79e5321.jpg


Dus het lijkt er op dat ik je aanbod nog even kan af slaan Bert!
 
Terug
Bovenaan Onderaan