BasBQ
Beef en Steak

Worst: Chipolata persill?e

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Chipolata persill?e

Een lekker zomers worstje voor deze donkere dagen ;), ik dacht altijd dat chipolata een typisch Italiaans worstje was, maar volgens wikipedia is het juist een Franse worst. Deze variant met peterselie komt in ieder geval wel uit Frankrijk.

Chipolatapersilleacutee-5.jpg


Voor ca. 1,1 kilo worst

Ingredienten;

750 gr vet varkensvlees in repen gesneden  (bv. schouderkarbonade)
250 gr buikspek in repen gesneden
18 gr zout 
25 gr ijswater
25 gr witte wijn
1,6 gr vers gemalen zwarte peper
0,6 gr knoflook poeder
40 gr ui in kleine stukjes gesneden
10 gr verse gehakte peterselie
schapen- of lamsdarm


Werkwijze;

Zorg dat het vlees goed koud is. Leg voor je begint de darm alvast in koud water en spoel het zout uit de darm door er wat water doorheen te laten lopen.

Chipolatapersilleacutee-1.jpg


Het vlees tot grof gehakt malen (8mm plaat), dit gehakt goed mengen met alle andere ingredi?nten behalve de perterselie. Dit mengsel nog een keer malen door een 5mm plaat. Daarna de peterselie er doorheen mengen.

Chipolatapersilleacutee-2.jpg


Laat het deeg een uurtje opstijven in de koelkast, daarna kun je de darm opstoppen en er dan worstjes van ongeveer 18 cm van draaien.

Chipolatapersilleacutee-3.jpg


Chipolatapersilleacutee-4.jpg


Grill de worstjes een beetje voorzichtig, ze zijn wat kwetsbaarder dan worst in een varkensdarm. Eet smakelijk
 
Ziet er (alweer) schitterend en smakelijk uit Piet  :-O
 
Mooie worstjes Piet!! :)
 
Ziet er lekker uit.
Bedankt voor het delen.
 
Weer een mooie creatie
 
zijn weer heerlijke worsten Piet
 
Een lams of schapendarm ( snaar)  is toch in diameter dunner dan een varkensdarm Piet?
De worsten zien er heerlijk uit, ik krijg er ook zin in. Jij gebruikt lees ik ook 18 gram zout op 1 kilo vlees, dat doet Martijn van Vuur en Rook ook, maar het algemene bericht daarover was dat het wat aan de zoute kant was. Maar voor jou dus niet? Vragen, vragen. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig.
En wat voor kleur .....
 
Schitterend gemaakt !
 
Dominique zei:
Een lams of schapendarm ( snaar)  is toch in diameter dunner dan een varkensdarm Piet?
De worsten zien er heerlijk uit, ik krijg er ook zin in. Jij gebruikt lees ik ook 18 gram zout op 1 kilo vlees, dat doet Martijn van Vuur en Rook ook, maar het algemene bericht daarover was dat het wat aan de zoute kant was. Maar voor jou dus niet?

De diameter is ongeveer 22mm, zeg maar een beetje dikke knakworst, toch wel zo ongeveer de helft van gewone braadworst. Schapensnaar is wel kwetsbaarder dan varkensdarm dus je moet de darm wel iets voorzichtiger behandelen tijdens het stoppen maar uiteindelijk viel het erg mee. Tijdens het grillen is er wel een gesneuveld :-S

Ik heb nog even overlegt met de voorzitster van het testpannel, maar onze conclusie is dat de zoutbalans precies goed was.

Dominique zei:
Vragen, vragen. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig.
En wat voor kleur .....

Roze met witte varkentjes vandaag :blush: en schoenmaat 44.......
 
=))
 
Mooie worstjes hoor!!
 
Geweldig wat zien die er lekker uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan