BasBQ
Beef en Steak

Wokken op een Weber Wok RVS 47 cm

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

Ik begin een beetje zenuwachtig te worden. Zaterdag ga ik voor ruim 20 volwassenen en meer dan 10 'kids' eten klaarmaken.
Op het menu staat onder andere pulled pork en kip shoarma.

Die kip shoarma wil ik gaan maken op mijn Weber Wok RVS 47 cm:
large_1_1431.jpg


Nu heb ik de volgende vragen:
- moet ik nog iets met dat ding doen voordat ik die wok ga gebruiken (is ongeveer 10 jaar oud  :-O - nieuw in doos  :D)
- ik had bedacht om een piramide briketten te maken en daar de wok recht boven te hangen zodat je mega hitte in die wok krijgt. Sounds like a plan?

Thnx!
 
Ik zou geen piramide aan briketten doen. Zou het iets lager houden. Dat is heet zat.
 
Lowietje +1
 
je moet vooral snel zijn want dat ding word loei heet
 
En hou er rekening mee, je shoarma koekt eerst aan waarschijnlijk. Niet gelijk gaan husselen, gewoon even laten bakken en bruinen. Daarna komt het makkelijker los. En niet te angstig met olie. Je kunt olie in de wok doen, of olie door de shoarma mengen. Ik zou voor het laatste gaan. Lekker doorroeren, en dan gaan bakken. Scheelt een hoop aankoeken.
 
Bedankt voor de tips!
Ik wilde idd de shoarmpjes ook in de olie husselen en dan op de gloeiend hete plaat.

Komt die grote handschoen van Weber toch nog van pas denk ik zo  :)
 
Dominique zei:
En hou er rekening mee, je shoarma koekt eerst aan waarschijnlijk. Niet gelijk gaan husselen, gewoon even laten bakken en bruinen. Daarna komt het makkelijker los. En niet te angstig met olie. Je kunt olie in de wok doen, of olie door de shoarma mengen. Ik zou voor het laatste gaan. Lekker doorroeren, en dan gaan bakken. Scheelt een hoop aankoeken.
+1
Misschien ook een idee om die wok eerst even te seasonen? Al weet ik eerlijk gezegd niet of voor RVS pannen hetzelfde geldt als voor gietijzer en carbonstaal pannen, zoals DeBuyer pannen. Die moeten eerst even flink heet worden gemaakt met wat olie (proces is wel te vinden op youtube) om een natuurlijke anti-aanbak laag te vormen.
 
El Fumarole zei:
Dominique zei:
En hou er rekening mee, je shoarma koekt eerst aan waarschijnlijk. Niet gelijk gaan husselen, gewoon even laten bakken en bruinen. Daarna komt het makkelijker los. En niet te angstig met olie. Je kunt olie in de wok doen, of olie door de shoarma mengen. Ik zou voor het laatste gaan. Lekker doorroeren, en dan gaan bakken. Scheelt een hoop aankoeken.
+1
Misschien ook een idee om die wok eerst even te seasonen? Al weet ik eerlijk gezegd niet of voor RVS pannen hetzelfde geldt als voor gietijzer en carbonstaal pannen, zoals DeBuyer pannen. Die moeten eerst even flink heet worden gemaakt met wat olie (proces is wel te vinden op youtube) om een natuurlijke anti-aanbak laag te vormen.

Ik zou inderdaad ook eerst seasonen. Scheelt een hoop irritatie op het 'moment supreme'.
 
Weet wel dat een hoop mensen de wok maar ??n keer gebruiken ;)
 
Mag ik die van jou dan overnemen Noskos? Oh wacht die heb je waarschijnlijk nooit aangeschaft.
 
Ik heb hem gekregen Lowietje en je mag hem gewoon hebben.
 
Die van mij is wel 57cm Lowie.
 
Maak er een mooie rapportage van en wellicht gaan meerdere mensen het stof van hun wok afblazen..
 
Helaas het wok verhaal 'didn't happen'  ;)
Alhoewel... er zijn zo links en rechts allerhande foto's gemaakt. Ik zal eens navragen.

Ik heb de wok NIET geseasond. Daar had ik een hele goede reden voor: heb over die post van dat season-en heen gelezen en lees het nu pas  :D

Ik heb het volgende gedaan:
Brikettenstarter voor de helft gevuld.
In het midden uitgestrooid en een klein stapeltje gemaakt, dat bleek nog te hoog want de briketten kwamen tegen de onderkant van de wok. Ff doorduwen en klaar  :)
Wok werd super snel heet.
Vlees er na een minuut of 2/3 in gedaan op het moment dat de wok wat begon te verkleuren.
Heel eventjes koekte het vlees aan - daar had ik trouwens nog een flinke scheut olie bijgedaan - maar daarna kon ik met mijn houten spatel lekker roeren.
De hitte van de zijkanten viel enorm mee, zo zeer dat ik het aan durfde om de kinderen ONDER BEGELEIDING op te laten scheppen.

Kortom het wokken werkte perfect. De handvaten die in- en uitschuifbaar zijn zijn ook erg handig. Ze helpen om gemakkelijk het vlees/inhoud over te schudden.

Minpuntjes?
Eigenlijk maar 1: ik snap de Weber GBS wok. Die is vele malen kleiner en geschikt om eventjes wat te wokken. Met die 3kg kip was deze wok nog maar net voor de helft gevuld.

Kortom een echte aanrader voor grote hoeveelheden of op een tweede BBQ erbij!
 
De wok is ideaal voor het bereiden van mosselen. Goed heet stoken, mosselen erin, als ze open staan tomatensaus of pesto erin, effe doorwarmen en smullen maar. Gebruik je hem iedere week.
 
Fredot zei:
De wok is ideaal voor het bereiden van mosselen. Goed heet stoken, mosselen erin, als ze open staan tomatensaus of pesto erin, effe doorwarmen en smullen maar. Gebruik je hem iedere week.

Wow! Dat is inderdaad een goed idee! Ze zijn hier gek op mosselen en ik moet altijd alle pannen te voorschijn halen.
Als je een keer wat foto's kunt posten...graag!
 
Terug
Bovenaan Onderaan