BasBQ
Beef en Steak

witbrood uit de dutch oven (zonder broodmix)

 
 

miep

Pitmaster
Berichten
805
hallo allemaal,

een recept van internet geplukt voor simpel witbrood
500 gr. tarwebloem
300 ml. lauwwarm water
10 gr. zout
5 gr. droge gist (gewoon bij ah)

alles tot een soepel deeg kneden
laten rijzen tot verdubbeling  volume
in vorm kneden

en dan in de DO
5uftwh.jpg

ik heb een kleine dus 5 kooltjes eronder en een stuk of 14 er boven op
na een uur is je broodje gaar en bruin

2yzifdh.jpg




 
Brood uit de do, waarom ook niet :)
Smaakte het wat? Vermoed van wel, klinkt als een mooi basis brood receptje.
Al laat ik het meestal twee keer rijzen.
 
ziet er in je DO al heel mooi uit
 
Sorry, ik heb het 2 keer laten rijzen
1x in beslagkom
2e x in de DO
Heb net even geproefd, smaakt goed, alleen heb ik 7 gr. Zout gebruikt en dat is zout genoeg vinden wij
 
H?' Miep leuk brood uit je Dutch oven en het ziet er goed uit  Het is goed om het  na de eerste keer kneden 45 minuten te laten rijzen onder een theedoek of onder plastic folie en dan de tweede keer licht de lucht eruit drukken en dan even opbollen en +- een uur laten rijzen en dan is het altijd goed maar al met al is het een mooi brood geworden.In een normaal brood gaat ongeveer 9 gram zout ik heb dat zelf ook al verlaagd naar +- naar 7 gram is volgens de gezondheid raad  beter om minder zout te gebruiken is slecht voor de bloeddruk zeggen ze.Maar dat brood is niets mis mee.
 
Lekker hoor, DOBrood ;)
 
Ziet er goed uit, heb je misschien ook nog een foto van het brood uit de DO? Heb zelf tot nu toe kant en klare broodmixen gebruikt maar ga het zo ook maar eens proberen, dank voor het recept.
 
Hendrik willem, die rijstijden heb ik ook aangehouden en gabor morgen zal ik een foto van het brood uit de DO posten. Dat doe ik nl op mijn desktop daar gaat het knippen plakken mij beter af, helaas staat deze al uit.
;D
 
Lekker, altijd leuk zelf een brood maken heb (nog) geen Do maar op de Q gebeurt het hier regelmatig.
 
2% zout t.o.v. je meel is goed en tegenwoordig gaan de bakkers naar 1,7% omdat we te veel zout binnenkrijgen.
 
Ga zelf vaak al naar 1,5%
En brood is echt prima eetbaar dan.
Maar ik gebruik altijd minimaal zout...
Elk pondje gaat door het mondje h? :p
 
Dan is mijn keuze van 7 gr. Dus zo gek nog niet
Misschien kan 6 gr ook wel, want ik proefde duidelijk nog het zout
Dat is lekker als je het zelf kan bepalen
Ga ook wel eens experimenteren met ander meel
 
Geweldig brood Miep.

Mag ook hier graag de DO inzetten voor brood. Alhoewel er ook wordt afgewisseld met brood op de pizzasteen in de kamado.
 
Ivo-tje zei:
Ga zelf vaak al naar 1,5%
En brood is echt prima eetbaar dan.
Maar ik gebruik altijd minimaal zout...
Elk pondje gaat door het mondje h? :p
. Dus Ivo voortaan ook kleinere stukjes vlees :D
 
zoals beloofd een foto van het brood uit de do
alhoewel ik moet zeggen dat hij hoger was als het er nu uit ziet ;)
10zmmw2.jpg


het is lekker
ik was eigenlijk bezig met een proof, do versus kettle bbq, maar aangezien ik de q slechter behandelde,
te  laat het brood erop omdat het nog moest rijzen is dit geen eerlijke wedstrijd dus ik hoop het ooit eerlijk te doen
voorgebakken stokbroodjes van euroshopper indirect op de kettle heerlijk knapperig ook na invriezen en weer ontdooien
nog een "foute" foto van de broden q en do :(
14bnyhe.jpg
 
Lekker bezig hoor, Miep!
Het is altijd even zoeken met zo'n DO om de juiste verhitting te vinden, maar als je 'm eenmaal onder controle hebt, is het een geinig kooktoestel
 
Die ziet er mooi uit!
Nu nog een passende hamburger erbij bakken! :p
 
mag het ook iets anders zijn?
of bestaan er bijzondere hamburgers?
 
Terug
Bovenaan Onderaan