Beef en Steak

Witblauw

Free_ltd

BBQ Junkie
Wist niet goed waar te posten en vind er ook niets over terug, maar wat met Belgisch Witblauw rund?
Ik lees vooral dat het iets magerder rundsvlees is en wss daarom wat minder gegeerd door BBQ'ers.

Hetgeen waar ik nog het meestel een hekel aan heb, is vlees gaan 'zoeken'. Zou het liefste in de buurt 1 plaats willen hebben, waar ik het dan kan afhalen. Want van de online slagers lees ik ook goede en minder goede reviews. Nu zit het allemaal wat verspreid en het makkelijkste kan ik dus aan alles van witblauw geraken omdat de schoonbroer van mijn buurman een hoeve met hoevewinkel heeft en elke week een witblauwtje slacht (ook af en toe kalf, maar daar wil mijn vrouw niet van weten).
Voor de rest kan ik elk jaar wel een beetje Wagyu krijgen via een vriend die een kennis heeft die elk jaar er 2 slacht en aan belachelijke spotprijs het vlees verkoopt met gevolg dat je al gereserveerd moet hebben voordat het beest geboren is :ROFLMAO:

Ik mag dinsdag mijn bestelling bij de hoeve gaan afhalen. Heb sowizo wat gewoon vlees voor in de pan besteld, maar voor de BBQ dan enkele Tomahawks, dikke entrecote en shortribs. Zelf ben ik benieuwd naar het resultaat omdat het witblauw is, maar natuurlijk ook omwille mijn nieuwe manier van BBQ'en :ROFLMAO:

Mensen die meer kennis hebben over BBQ en witblauw?
Voor degenen die er nog nooit van gehoord hebben omdat het Belgisch is :p https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_witblauw

Alvast bedankt en sorry voor de vele gekke vragen.

Ik ken het ras niet, dus heb even de wiki link gevolgd, en daarin staat :" Het vlees van het Belgisch witblauw is uiterst mager met vrijwel geen marmering en een dichte textuur. Deze eigenschappen zijn uit vraag van de consumeerder naar gezond en mager vlees gegroeid "
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, maar persoonlijk zou ik, afgaande op die tekst, het laten liggen.

Wist niet goed waar te posten en vind er ook niets over terug, maar wat met Belgisch Witblauw rund?
Ik lees vooral dat het iets magerder rundsvlees is en wss daarom wat minder gegeerd door BBQ'ers.

Hetgeen waar ik nog het meestel een hekel aan heb, is vlees gaan 'zoeken'. Zou het liefste in de buurt 1 plaats willen hebben, waar ik het dan kan afhalen. Want van de online slagers lees ik ook goede en minder goede reviews. Nu zit het allemaal wat verspreid en het makkelijkste kan ik dus aan alles van witblauw geraken omdat de schoonbroer van mijn buurman een hoeve met hoevewinkel heeft en elke week een witblauwtje slacht (ook af en toe kalf, maar daar wil mijn vrouw niet van weten).
Voor de rest kan ik elk jaar wel een beetje Wagyu krijgen via een vriend die een kennis heeft die elk jaar er 2 slacht en aan belachelijke spotprijs het vlees verkoopt met gevolg dat je al gereserveerd moet hebben voordat het beest geboren is :ROFLMAO:

Ik mag dinsdag mijn bestelling bij de hoeve gaan afhalen. Heb sowizo wat gewoon vlees voor in de pan besteld, maar voor de BBQ dan enkele Tomahawks, dikke entrecote en shortribs. Zelf ben ik benieuwd naar het resultaat omdat het witblauw is, maar natuurlijk ook omwille mijn nieuwe manier van BBQ'en :ROFLMAO:

Mensen die meer kennis hebben over BBQ en witblauw?
Voor degenen die er nog nooit van gehoord hebben omdat het Belgisch is :p https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisch_witblauw

Alvast bedankt en sorry voor de vele gekke vragen.
Is een ras gekweekt voor restaurant steak & filet pure, rosbief dus weinig verlies aan vet en veel vlees opbrengst

Ik ken het ras niet, dus heb even de wiki link gevolgd, en daarin staat :" Het vlees van het Belgisch witblauw is uiterst mager met vrijwel geen marmering en een dichte textuur. Deze eigenschappen zijn uit vraag van de consumeerder naar gezond en mager vlees gegroeid "
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, maar persoonlijk zou ik, afgaande op die tekst, het laten liggen.

Links laten liggen gaat moeilijk, daar het al besteld is. Ik ga het sowizo proberen en we zien wel. Eet het al mijn hele leven, maar nog niet low & slow. Wie niet waagt, ... :D Je moet alles eens proberen in het leven. Ben er wel zeker van dat je van andere soorten veel meer smaak en voldoening krijgt, maar ben wel benieuwd of het met BWB gewoon 'minder' gaat zijn of gewoon gaat 'tegenvallen'. In ieder geval weet ik het binnen een paar weken te zeggen. Normaal wordt de Joe volgende week geleverd, maar had de verkoper laten weten dat ik daarna op vakantie vertrek en hem toch niet meer gebruik en het daarna ook wel goed was, vermits ik dan nog vrij ben en hij dan overdag kan komen. Hij komt hem zelf brengen, installeren en eerste keer opstarten.

Gewoon proberen. Wellicht zal het (te) snel droog worden. Dan naar mijn idee injecteren.
Smaak is met kruiden en injecties wel wat mee te doen.
Kortom, ik zou hem ook proberen.

Gewoon proberen. Wellicht zal het (te) snel droog worden. Dan naar mijn idee injecteren.
Smaak is met kruiden en injecties wel wat mee te doen.
Kortom, ik zou hem ook proberen.

Injecteren had ik nog niet aan gedacht. Strak plan.
In ieder geval gaan we het proberen, want weggooien is geen optie :ROFLMAO:

Is een dikbil ras, typisch mager vlees. Ik zou wat botten en vlees meenemen om bouillon te trekken, kan je meteen injecteren :sneaky:.
Ook een mager runderras is vet te krijgen door het op de juiste manier te voeden, grain fed is daar een mooi voorbeeld van. Dus gewoon afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Maar even over die Wagyu, waar kan je die halen :D

Is een dikbil ras, typisch mager vlees. Ik zou wat botten en vlees meenemen om bouillon te trekken, kan je meteen injecteren :sneaky:.
Ook een mager runderras is vet te krijgen door het op de juiste manier te voeden, grain fed is daar een mooi voorbeeld van. Dus gewoon afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt.
Maar even over die Wagyu, waar kan je die halen :D

Die wagyu was een paar jaar geleden vrij simpel. Is wel een mengeling van vanalles waaronder ook worsten, t-bone,... . Eerst €15/kg, maar door het succes opgeslagen naar €17/kg. Maar dat gaat via een vriend van mij en hij vraagt elk jaar zoveel mogelijk en krijgt elk jaar minder omdat iedereen wilt. En vermits het een hobby is van die jongen, wil hij niet uitbreiden.

Ben daarnet de lading gaan afhalen. Zitten een paar dingetjes bij die niet op de BBQ gaan.

A1E8628A-7429-4339-A2AC-09F66CE6D453.jpeg

Van mij mag deze in de Rookkamer vlees heeft meer met BBQ te maken dan met de asbak;)
Hop promoveren deze.

Ik ga nog even een oud topic van mezelf ophalen. Ondertussen heb ik wel stukken van dit ras op de Q liggen en wil toch eventjes mijn ervaring ermee meedelen.

Ik heb al entrecote's, cote à L'os, jodenhaasjes, burgers, bavetten (zowel als bavet als rollade), T-bones, en shortribs van het ras klaar gemaakt.

Enige dat ik echt hiervan kan afraden, zijn de short ribs. Ik had ze toen puur gemaakt met PEZO zonder injecteren. Desondanks het eetbaar was, kreeg ik er geen wauw gevoel bij.

Al de andere zaken zijn, desondanks de mindere vetmarmering, toch wel zeer lekker. De Black Angus die ik regelmatig haal op een andere plaats is wel nog een tikkeltje lekkerder, maar de BWB koop ik aan €16,5/kg en voor dat geld heb je toch wel heerlijk stukje vlees.

Dus als jullie het eens ergens zien liggen aan een verleidelijke prijs, sla het zeker niet over.

• Leuk
Waarderingen: riba
Terug
Bovenaan Onderaan