BasBQ
Beef en Steak

Wifi dongle crisis

Goed eindelijk mijn Heatermeter weer terug en een klein beetje tijd om naar de TP-Link dongle te kijken.

Via #lususb krijg ik dit te zien:

Bus 001 Device 004: ID 0bda:8179 Realtek Semiconductor Corp.
Device Descriptor:
  bLength                18
  bDescriptorType        1
  bcdUSB              2.00
  bDeviceClass            0 (Defined at Interface level)
  bDeviceSubClass        0
  bDeviceProtocol        0
  bMaxPacketSize0        64
  idVendor          0x0bda Realtek Semiconductor Corp.
  idProduct          0x8179
  bcdDevice            0.00
  iManufacturer          1 Realtek
  iProduct                2 802.11n NIC
  iSerial                3 00E04C0001
  bNumConfigurations      1
  Configuration Descriptor:
    bLength                9
    bDescriptorType        2
    wTotalLength          39
    bNumInterfaces          1
    bConfigurationValue    1
    iConfiguration          0
    bmAttributes        0xa0
      (Bus Powered)
      Remote Wakeup
    MaxPower              500mA

Dus ik denk dat het een Realtek 8179 chip is? Dus nu is de vraag waar kan ik een repository vinden waar die driver voor Openwrt in staat.....? Google was not my friend of op zijn minst geen idee waar ik naar keek....  :(

Ik kom uit de Windows wereld  :-S

Iemand een idee hoe ik verder moet komen?

 
uipko zei:
pipo1000 zei:
maar die installeert niet omdat de kernel niet lijkt te kloppen met de depencies.

Dit klinkt een beetje het zelfde, wellicht dat je hier http://www.andrewklau.com/openwrt-and-a-4-usb-wifi-adapter/ wat aan hebt? Je moet er wel rekening mee houden dat alles dat je upgrade mogelijk weer verdwenen is bij een HM upgrade.

Bedankt voor de tip, echter voor de Raspberry is er geen 'update' kernel beschikbaar, zoals in het artikel, alleen volledige SD images. Ik heb nog effe zitten rommelen maar ik kom er niet uit. De RTL8188S blijft ongezien door de Heatermeter versie van OpenWRT. Any tips?

Weet ook niet wat het verschil is tussen een RTL8188S  en een RTL8188CUS (die wel lijkt te werken volgens google).
 
pipo1000 zei:
uipko zei:
pipo1000 zei:
maar die installeert niet omdat de kernel niet lijkt te kloppen met de depencies.

Dit klinkt een beetje het zelfde, wellicht dat je hier http://www.andrewklau.com/openwrt-and-a-4-usb-wifi-adapter/ wat aan hebt? Je moet er wel rekening mee houden dat alles dat je upgrade mogelijk weer verdwenen is bij een HM upgrade.

Bedankt voor de tip, echter voor de Raspberry is er geen 'update' kernel beschikbaar, zoals in het artikel, alleen volledige SD images. Ik heb nog effe zitten rommelen maar ik kom er niet uit. De RTL8188S blijft ongezien door de Heatermeter versie van OpenWRT. Any tips?

Weet ook niet wat het verschil is tussen een RTL8188S  en een RTL8188CUS (die wel lijkt te werken volgens google).

Nu je dat zegt, volgens mij heeft Bryan Mayland voor de HeaterMeter ook al een eigen versie gemaakt om de huidige driver te includen. Dat zou dus ook met andere drivers moeten kunnen. Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee, maar hoe moeilijk kan het zijn, gewoon een paar filetjes op de juiste plaats zetten ;)

Hier is de driver die Bryan Mayland toegevoegd heeft: https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/tree/master/openwrt/package/8192cu

Ik weet dat Bryan met opzet niets over het builden van de openwrt image heeft beschreven omdat het best wel tricky is en er al genoeg geschreven is over het builden van openwrt. Lijkt me een leuk projectje, maar daar heb ik er meer van en deze staat niet boven aan de lijst ;)

Wellicht als de ~?3 dongle een andere chipset blijkt te hebben dat de prioriteit omhoog gaat.
 
uipko zei:
Wellicht als de ~?3 dongle een andere chipset blijkt te hebben dat de prioriteit omhoog gaat.

Hij is binnen en het lijkt de juiste chipset (RTL8188CUS). Nu even kijken of het lukt om in ??n keer van de ene naar de andere wifi dongle te schakelen.
 
uipko zei:
uipko zei:
Wellicht als de ~?3 dongle een andere chipset blijkt te hebben dat de prioriteit omhoog gaat.

Hij is binnen en het lijkt de juiste chipset (RTL8188CUS). Nu even kijken of het lukt om in ??n keer van de ene naar de andere wifi dongle te schakelen.
Dat wachten we met interesse af, want er valt er hier ook nog eentje op de mat vandaag of morgen  :)
We lezen het dadelijk zeker wel?
 
Ik heb het proberen aan de praat te krijgen van een niet compatible dongle opgegeven en een K?nig besteld.  :-S
 
Ik heb een 0bda:8178 (RTL8192CU) USB-wifistick, maar krijg hem niet aan de praat. Hij herkent het wel, maar als hij probeert te verbinden blijft hij op " Wireless is disabled or not associated" staan.

Hopen dat die andere het beter doet.
 
RedFox zei:
uipko zei:
uipko zei:
Wellicht als de ~?3 dongle een andere chipset blijkt te hebben dat de prioriteit omhoog gaat.

Hij is binnen en het lijkt de juiste chipset (RTL8188CUS). Nu even kijken of het lukt om in ??n keer van de ene naar de andere wifi dongle te schakelen.
Dat wachten we met interesse af, want er valt er hier ook nog eentje op de mat vandaag of morgen  :)
We lezen het dadelijk zeker wel?
Goed nieuws, hij doet het!

Ik ben nog even aan het spelen met (vlekkeloos) heen en weer switchen. Als dat goed gaat kan ik kijken of er verschil in bereik zit. Een veld test zit er nu even niet in, geen zin om van de bank af te komen ;)
 
uipko zei:
Ik ben nog even aan het spelen met (vlekkeloos) heen en weer switchen. Als dat goed gaat kan ik kijken of er verschil in bereik zit. Een veld test zit er nu even niet in, geen zin om van de bank af te komen ;)

Ik heb de wifi dongles als access-point ingesteld in heb de volgende waardes gemeten met mijn telefoon (wifi scanner) op z'n 2 a 3 meter afstand
Edimax: -70 dBm
Wifi-N: -52 dBm

Ziet eruit als een behoorlijke verbetering. Als het morgen een beetje droog is gaat ik wel even achter in de tuin testen.
 
Schakelen tussen de twee wifi dongles kan als volgt. Stop beide dongles in de HM, als het goed is kan je nu nog inloggen via de oude verbinding.

Om te schakelen moeten de volgende verandering in /etc/config/wireless .
De "<= ...." zijn aanwijzingen die horen niet in de file.
Code:
config wifi-device 'radio0'
        option type 'mac80211'
        option macaddr '80:1f:02:82:41:95'
        option hwmode '11ng'
        option htmode 'HT20'
        list ht_capab 'SHORT-GI-20'
        list ht_capab 'SHORT-GI-40'
        list ht_capab 'DSSS_CCK-40'
        option disabled '0'
        option country '00'
        option txpower '20'
        option channel '9'

config wifi-iface
        option network 'wwan'
        option ssid 'wifi-netwerk-naam'
        option encryption 'psk2'
        option device 'radio1' <= vul hier de naam in van het nieuwe wifi-device
        option mode 'sta'
        option bssid '08:60:6E:BA:FF:48'
        option key 'geheimpje'

config wifi-device 'radio1'
        option type 'mac80211'
        option channel '11'
        option macaddr '00:13:ef:a0:00:ba'
        option hwmode '11ng'
        option htmode 'HT20'
        list ht_capab 'SHORT-GI-20'
        list ht_capab 'SHORT-GI-40'
        list ht_capab 'DSSS_CCK-40'
        option disabled '0' <= zorgt dat dit op 0 staat

Na de aanpassingen de HM herstarten en de andere dongle zou nu actief moeten zijn.

Zelf heb ik op mijn router ingesteld, op basis van mac adres, dat de HM een statisch ip nummer krijgt. Voor de nieuwe dongle moest ik dus even het mac adres toevoegen op de router. Dit is eenvoudig te doen door de eerst HM op te starten met de nieuwe dongle (ip wordt getoond op het display). Doordat de HM nu verbonden is met de router is het mac adres bekend waardoor ik eenvoudig het juiste mac adres in het lijstje kon selecteren.

Kind kan het wifi doen  :D
 
uipko zei:
Ik heb de wifi dongles als access-point ingesteld in heb de volgende waardes gemeten met mijn telefoon (wifi scanner) op z'n 2 a 3 meter afstand
Edimax: -70 dBm
Wifi-N: -52 dBm

Ik heb het op de volgende manier getest.

Ik heb beide dongles in de HM gedaan, daar na het volgende toegevoegd aan /etc/config/wireless . Als device (radio1) zet je dan de ongebruikte dongle. Nu wordt dus radio1 gebruikt voor de toegang tot de HM.
Code:
config wifi-iface
        option device 'radio1'
        option mode 'ap'
        option ssid 'Dongle-test'
        option encryption 'none'

Na een reboot wordt dan het access point "Dongle-test" beschikbaar. Op mijn (Android) telefoon heb ik de app wifi analyzer, hier mee heb ik de signaal sterkte bekeken.

Helaas kan je niet inloggen op dit access point, als ik het goed begrepen heb wordt dit niet ondersteund door de driver, buiten het testen van de signaal sterkte heb je er dus weinig aan.
 
Ik zal deze dongle dan ook wel morgen binnen hebben.
De 9dBi stick die ik eerder ontving was "bagger".
De HM website is nu inmiddels wel op orde  http://redfoxbbq.dyndns.info:8888
Het had wat voeten in aarde, maar nu tevreden Foxie hier  :)
 
RedFox zei:
Ik zal deze dongle dan ook wel morgen binnen hebben.
De 9dBi stick die ik eerder ontving was "bagger".
De HM website is nu inmiddels wel op orde  http://redfoxbbq.dyndns.info:8888
Het had wat voeten in aarde, maar nu tevreden Foxie hier  :)

Dus over die grote antenne van jouw zullen we het maar niet meer hebben  =))

Site ziet er goed uit. Ik heb het met ep woody wel eens over gehad over een mogelijkheid voor het kiezen van "theme's". Er zijn nu al best wel wat mooie varianten gemaakt, het zou leuk zijn deze op ??n of andere manier toe te voegen aan de HM-controller aanpassingen zodat je uit een aantal van deze mooie theme's kan kiezen.

We zijn eerst nog even aan het uitzoeken hoe we het installatie proces van de HM-controller aanpassingen zo eenvoudig mogelijk kunnen maken. Als dat rond is lijkt het me leuk om te kijken of we die theme's optie eenvoudig kunnen toevoegen.
 
uipko zei:
Goed nieuws, hij doet het!

Ik ben nog even aan het spelen met (vlekkeloos) heen en weer switchen. Als dat goed gaat kan ik kijken of er verschil in bereik zit. Een veld test zit er nu even niet in, geen zin om van de bank af te komen ;)

Heb je een link waar je de $3 dongle hebt gekocht voor mij?
 
pipo1000 zei:
uipko zei:
Goed nieuws, hij doet het!

Ik ben nog even aan het spelen met (vlekkeloos) heen en weer switchen. Als dat goed gaat kan ik kijken of er verschil in bereik zit. Een veld test zit er nu even niet in, geen zin om van de bank af te komen ;)

Heb je een link waar je de $3 dongle hebt gekocht voor mij, ik ben klaar met mijn usb dongeltje proberen werkend te krijgen?
 
pipo1000 zei:
pipo1000 zei:
uipko zei:
Goed nieuws, hij doet het!

Ik ben nog even aan het spelen met (vlekkeloos) heen en weer switchen. Als dat goed gaat kan ik kijken of er verschil in bereik zit. Een veld test zit er nu even niet in, geen zin om van de bank af te komen ;)

Heb je een link waar je de $3 dongle hebt gekocht voor mij, ik ben klaar met mijn usb dongeltje proberen werkend te krijgen?
Ik had hem hier gekocht (voor omgerekend incl. verzendkosten Euro 2,71 !), maar ik zie dat hij nu niet meer aan  NL levert.
Er stonden er meer dezelfde op, dus eventjes zoeken.

http://www.ebay.de/itm/261339778145?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649


en voor ca. Euro 3,97 kun je hier terecht: :D

http://www.ebay.de/itm/Mini-USB-WiFi-150Mbps-Wireless-Adapter-150M-LAN-Card-802-11n-g-b-mit-Antenne-AR-/400605378139?pt=DE_Computing_USB_WLAN_Adapter_Dongles&hash=item5d45f0f65b

 
RedFox zei:
pipo1000 zei:
pipo1000 zei:
uipko zei:
Goed nieuws, hij doet het!

Ik ben nog even aan het spelen met (vlekkeloos) heen en weer switchen. Als dat goed gaat kan ik kijken of er verschil in bereik zit. Een veld test zit er nu even niet in, geen zin om van de bank af te komen ;)

Heb je een link waar je de $3 dongle hebt gekocht voor mij, ik ben klaar met mijn usb dongeltje proberen werkend te krijgen?
Ik had hem hier gekocht (voor omgerekend incl. verzendkosten Euro 2,71 !), maar ik zie dat hij nu niet meer aan  NL levert.
Er stonden er meer dezelfde op, dus eventjes zoeken.

Ik had bij de zelfde als RedFox besteld. Controleer wel goed welke chipset het is, ik had een zelfde dongle gevonden maar, volgens de specs, met een andere chipset.
 
uipko zei:
Heb je een link waar je de $3 dongle hebt gekocht voor mij, ik ben klaar met mijn usb dongeltje proberen werkend te krijgen?

Ik had hem hier gekocht (voor omgerekend incl. verzendkosten Euro 2,71 !), maar ik zie dat hij nu niet meer aan  NL levert.
Er stonden er meer dezelfde op, dus eventjes zoeken.

Ik had bij de zelfde als RedFox besteld. Controleer wel goed welke chipset het is, ik had en zelfde dongle gevonden maar, volgens de specs, met een andere chipset.

Besteld voor 3.97 euro met de 8188CU chipset. Er was er inderdaad ook eentje met RA57xx ipv de RT8188CU, opletten dus!
 
Even een ander vraagje, weet iemand wat de log-regel : cfg80211_rtw_scan, fwstate=0x808 betekend?

Ik krijg mijn Comfast CF-WU825N met RTL8192CU chipset niet verbonden met een accesspoint.

Edit: Probleem was waarschijnlijk dat hij nog geen firmware had, en doordat deze (specifieke) firmware niet in de heatermetersoftware zat werkte hij niet.
Oplossing: Wifistick even in een andere computer, drivers installeren en verbinding maken met een accesspoint. Nu doet hij het wel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan