BasBQ
Beef en Steak

WGA temperatuur met Ecobrasa

 

Graziano146

Tondelzoeker
Berichten
10
Met deze post wil ik mijn ervaringen delen mbt mn WGA.

Ik heb geen gevoel dus probeer zoveel mogelijk vast te leggen zodat het hopelijk met succes herhaald kan worden.

Aangezien temperatuurbeheersing belangrijk is, heb ik zo eens gelezen, wil ik die hier dan ook vastleggen voor iedereen die dat interesseert. Opmerkingen van harte welkom.
Setup:
De wga is ingedeeld waarbij op 1/3 van het kolenrooster de ecobrassa liggen en daarnaast een hitteschildje. Mn fantast aan de andere kant net boven het rooster.
Ik meet dus indirect zonder product.
Kooltjes worden niet bijgevuld, ook geen Minion (hete kooltjes op stapel koude, das voor later)
Lange schuiven onder diagonaal, onder de kolen open
Schuiven in het deksel boven de kolen dicht, de andere vol open.
Hieronder het temperatuur verloop in celsius INDIRECT.

25 Ecobrasa
Indirect
60 min 180 grd
75 min 175 grd
90 min 166 grd
105 min 166 grd
120 min 165 grd
135 min 156 grd
150 min 149 grd
na 2.5 uur begon de warmte dus aanzienlijk af te nemen.

6 ecobrasa
Direct heb ik 180 ongeveer gemeten(open deksel)
Indirect
15 min 120 grd
30 min 124 grd
60 min 98 grd
75 min 93 grd
90 min 82 grd
105 min 69
120 min > warmte is aanzienlijk afgenomen

ik vond dit wel interessant, heb een keer gezien dat iemand met 6 ecobrassa Minion een bcc maakte. ben benieuwd of mij dat gaat lukken

10 ecobrasa
direct ongeveer 210 gemeten (deksel dicht)
15 min 128 grd
60 min 114 grd
75 min 113 grd
90 min 107 grd
105 min 99 grd
120 min 96 grd

ik zal nog 15 en 20 gaan posten (en misschien nog wat tussenstapjes).

Tips, opmerkingen etc. zijn welkom.
 
Vind het wel vermakelijk dat je, wat voor de meesten van ons een barbecuetje voor erbij is aan een wetenschappelijk onderzoek onderwerpt :)
Ik hoop wel dat je meteen wat hebt klaargemaakt tijdens de testen ;) En hou er rekening mee dat als het straks kouder en natter wordt je resultaten ook niet helmaal meer hetzelfde zijn.

Ik plaag een beetje hoor, door vooral veel te spelen met je barbecue leer je hem goed kennen. Ik tel nooit de kolen voor de WGA. BBQ is ook geen exacte wetenschap, soms is een vuurtje wat heter en is het vlees wat eerder klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan