BasBQ
Beef en Steak

WGA maiden run, lunch, dinner en bevinding.

 
 
 
 
 
 

Bidle

Gemarineerd
Berichten
1.993
Beetje lang topic, met:


1. Maiden run WGA
2. Avond run
3. Bevindingen en tips gevraagd.






1. Maiden run WGA
Wilde al een tijd een WGA voor de bijgerechten. Ben steeds vaker met mijn WSM in de weer en dan nog de Performer aansteken voor enkel wat mais of iets dergelijks,.... hmmmm. Daarbij is een nieuw speeltje altijd welkom niet??

Vorige week zag ik een mooie chicken sandwich voorbij komen,.... kortom genoeg inspiratie voor mijn maiden run!




Uiteraard eerst even de WGA showen:


2014-06-21 Chicken salad sandwich 01 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 02 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 04 by Bidle, on Flickr




De kip had ik al netjes met een Rub bewerkt. Ondertussen waren de briketten netjes op temperatuur dus er was geen weg meer terug. De WGA is alive!! Op het einde nog even een lekkere saus erop en snel de stokbroden even roosteren.


2014-06-21 Chicken salad sandwich 05 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 06 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 07 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 08 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 09 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 10 by Bidle, on Flickr






Hoppa,... twee broden even opbouwen en dan lekker smikkelen!!! Eerst een beetje kruidenboter gevolgd door het gevogelte. Sla en tomaten erop et voila:


2014-06-21 Chicken salad sandwich 11 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 12 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 16 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 17 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Chicken salad sandwich 18 by Bidle, on Flickr








2. Avond run
[font=verdana, arial, helvetica, sans-serif]Ook in de avond even snel aan de gang met de WGA. Niks heel bijzonders. Sateetje en een ma?skolf. De laatste daar ging het me eigenlijk om dus benieuwd of ze er goed uit zouden komen. [/font]
[font=verdana, arial, helvetica, sans-serif]Had ook nog een kleine brikettenstarter gekocht waardoor mijn jodenkoeken-blik, na vele keren trouwe dienst, met pensioen mag. Besloten om hem een mooi plekje te geven, dus gooi hem niet weg. [/font] :)




2014-06-21 Easy chicken corn 01 by Bidle, on Flickr


2014-06-21 Easy chicken corn 02 by Bidle, on Flickr




Hoppa, ziet er goed uit en was nog lekker ook!  :D


2014-06-21 Easy chicken corn 03 by Bidle, on Flickr








3. Bevindingen en tips gevraagd.
Tja, na twee keer kort aan de slag te zijn met de WGA kun je er eigenlijk nog niet heel veel over zeggen. Toch ben ik erg aangenaam verrast want het ding is echt erg fijn. Ook het oppervlak viel me erg mee.
Uiteraard al wel goed mijn vingers verbrand, want wilde even snel het luikje onder open zetten,..... dat heb ik snel afgeleerd. Daarna even iets pakken over de WGA heen en hoppa nummer 2 ook al te pakken. :)
[font=verdana, arial, helvetica, sans-serif]Kortom het is even wennen om met z'n klein ding voor je te staan, maar het zal wel wennen die brandplekjes. [/font] ;)


Schoonmaken achteraf ging een stuk sneller dan dat ik gewend ben. Al met al een prima investering en vrouwlief kunnen overtuigen dat we het binnen een jaar al terug verdiend hebben.  :D


Wat me wel opviel dat ik de temperatuur niet echt onder controle had. Tot nu toe eigenlijk nooit echt problemen mee gehad en altijd binnen de 10 graden verschil. Echter hier zat die soms rond de 220 en dan weer 185. Ben uiteraard pas net begonnen met de WGA, maar wellicht dat iemand wat tips heeft.


Wat had ik gedaan:
Kolen aan ??n kant. Ik had onder de schuiven schuin staan, zodat bij de kolen de ventilatie open stond. Boven de kolen het ventilatierooster dicht en de andere kant open. Temperatuur proberen te regelen met de ventilatie boven op.




Wederom bedankt voor het kijken en hopelijk hebben jullie er van genoten,.... ik iig wel!!  B-)
 
Mooi speeltje he zo'n wga! Ik pak wel altijd mijn las handschoenen of iets anders voor ik aan schuifjes kom, nog 2 sessies en dan heb jij ook afgeleerd om het blote handen te doen ;)


Dan de temperatuur fluctuaties, ik heb nog nooit de temperatuur gemeten op de WGA. Als je het niet meet zijn ze er ook niet, zo simpel is mijn wereld  :D

 
Tips voor de WGA heb ik niet voor je, maar dat stokbrood met kip ziet er erg succesvol uit :)
 
Wat een heerlijk broodje!! =P~
 
Allereerst: smakelijke maiden run!
Tip 1: leg wat alufolie onder je kolenrooster, als er voldoende as op ligt pak je de vier hoeken en schoon is je WGA. Nieuwe folie erin en gaan....
Tip 2: maak een hitteschild van folie of een bakje op het kolenrooster, daar waar geen kolen liggen. Als je nu de luchtschuiven laat staan zoals je beschreef, gaat alle lucht via de kolen over je gerecht naar de bovenste luchtschuif.
Maar zoals Emiel zegt, als je niet meet is het altijd goed....
 
Bedankt mannen!
@Structor; Wel goede tip, maar ben veel te nieuwsgierig en een te grote controlfreak. Alles moet perfect zijn, denk aan Lt.



Ceriel zei:
Allereerst: smakelijke maiden run!
Tip 1: leg wat alufolie onder je kolenrooster, als er voldoende as op ligt pak je de vier hoeken en schoon is je WGA. Nieuwe folie erin en gaan....
Tip 2: maak een hitteschild van folie of een bakje op het kolenrooster, daar waar geen kolen liggen. Als je nu de luchtschuiven laat staan zoals je beschreef, gaat alle lucht via de kolen over je gerecht naar de bovenste luchtschuif.
Maar zoals Emiel zegt, als je niet meet is het altijd goed....


Thx, voor de tips.
Tip 1; Had het al eens gelezen, maar domweg vergeten.  :blush:  Bij de sateetjes kun je het alu al zien zitten.
Tip 2; Helemaal goed. Ga ik zeker proberen!!

Wellicht dat hij ook nog iets vetter moet worden, want heb het idee dat er nog best wat lucht tussen de deksel en bak naar binnen kwam. Ook was het bij lange na niet windstil hier.




 
Bedankt heren!

Is zeker de moeite waard, denk wel dat ik het de volgende keer eens doe met kipfilet ipv dijen.
 
de WGA is zo'n fijne bbq, wil en kan niet meer zonder
 
Terug
Bovenaan Onderaan