BasBQ
Beef en Steak

Werken met een kleine Kamado - Iemand wat tips?

E-Dog

Tondelzoeker
Berichten
10
Hey allemaal,

Heb nu sinds een paar weken m'n eerste kamado. Ik ben maar gegaan voor een klein modelletje, maar ik was al gewaarschuwd dat ik waarschijnlijk al snel een grote zou willen. En dit klopt :D Helaas nog even sparen, maar misschien hebben jullie wat tips:

- Deze week hamburgers gemaakt, maar ging niet geheel ontspannen. Online lees ik vooral dat ze eerst direct gegrilld worden en daarna even indirect laten nagaren. Hoe doe je dat met temperatuur? Ik heb geen twee zones. Ik heb het nu maar omgekeerd gedaan. Eerst indirect en daarna zo snel mogelijk deflector eruit, temperatuur erin en even grillen. Alleen ik had te weinig geduld om hem goed op temperatuur te laten komen. Was ik bang dat m'n hamburgers zouden afkoelen :D
- Heb ook een flinke procureur erop gegooid. Nu heb ik vette aanslag op mijn topventiel, waardoor m'n margrietschijf wat klem komt te zitten. Met wat kracht krijg ik hem wel los en maak hem daarna school. Anderen ook last van dit verschijnsel?
- Ik heb geen overkapping, maar wel een regenhoes. Zou het onderstel tegen een beetje regen kunnen?

Nog andere tips? In juni komt er wel een boek uit met gerechten voor op een kleine Kamado. Ben erg benieuwd!

Eet smakelijk allemaal.

IMG_20210516_114035.jpg
 
Ik zou zeker op zoek gaan naar een goed boekwerk over alles wat met het gebruik en onderhoud van kamado's te maken heeft.
 
Op een kamado is het mijn ervaring dat het makkelijker is om een reverse sear te doen. Dus eerst lage temperatuur en daarna opstoken om te searen. Een kamado krijg je namelijk lastig flink naar beneden in temp omdat het keramiek goed gitte vasthoudt.

De vet die op je margrietschijf komt dat klopt. Dat is de rook en vet die zorgt dat alles gaat plakken. Dit zorgt dan wel weer voor een luchtdichte afsluiting. Een beetje warmte en het laat weer los šŸ˜Š
 
Je zou kunnen kijken naar een rooster stapelaar van smokeware waardoor je het oppervlakte bijna verdubbeld, mits je het juist boven rooster gevonden hebt. Daardoor kon ik op mijn klein blij ei van 13 inch, ineens 6 hamburgers kwijt(indirect) in plaats van 3.

Ook ik heb het probleem met vet gehad, het is een kwestie van eens in de zoveel tijd je ei goed op stoken en alles schoon branden. Ikzelf doe dit elke 2 maanden, inclusief de plate setter en mijn roosters. Daardoor brand je alles schoon. Hopelijk heb je er wat aan.
 
Doe in ieder geval na aanschaf van je grote kamado, deze niet weg. Mooi ding die joe junior
 
Kijk ook eens naar de filmpjes van Smoking Dad Barbecue op YouTube. Hij gebruikt ook veel de KJ Junior en doet er echt waanzinnige dingen mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan