BasBQ
Beef en Steak

Welkoop white quebracho

 
 

RoelRos

Kooltjesharker
Berichten
116
Iemand ervaring met welkoop quebracho of marabu ?

E41FF946-AF2F-4DD4-985B-F646448A04EC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Shit. heb net vorige week een dure zak marabu gehaald.
Nog niet gebruikt.

Gewoon kopen, testen. komen nog wel een keer in de aanbieding.
 
Eens, zeker testen en de resultaten delen. Ik heb om die reden naast Dammers marabu ook en zak quebracho en Acacia besteld. Leuk om te proberen en handig om de resultaten te delen.
 
Oh ik rij er zo ook even heen om een zakje te halen. Ik zal mijn bevindingen hier delen.
 
Heb vorige week een zak Marabu van de Welkoop gehaald. Moet zeggen dat ik net aan mijn eerste Kamado ben, dus niet veel houtskooluren gedraaid. Maar ik merk dat het traag aan gaat, zuinig brandt en geen nare geuren ofzo.

17B5116F-A39F-4F68-B0C1-C7F34E2A258A.jpeg

Op de foto zien de stukken er klein uit, maar het is een flinke, grote zak en de blokken zijn prima van formaat.
 
Heb vorige week een zak Marabu van de Welkoop gehaald. Moet zeggen dat ik net aan mijn eerste Kamado ben, dus niet veel houtskooluren gedraaid. Maar ik merk dat het traag aan gaat, zuinig brandt en geen nare geuren ofzo.

Bekijk bijlage 21090
Op de foto zien de stukken er klein uit, maar het is een flinke, grote zak en de blokken zijn prima van formaat.
Dat lijken mij mooie brokken. Ik ben wel benieuwd of dit onder in de zak ook nog zo is maar zo op het eerste gezicht lijkt het prima gesorteerd. Ik denk dat ik daar ook maar eens een zak van ga aanschaffen.
 
Iemand al een houtskool van welkoop in gebruik genomen? Morgen loopt de actie af.
 
Ik heb ondertussen 2 zakken marabu van de Welkoop verbruikt.
Prima spul!

Daarvoor had ik een zak van Big Green Egg, maar vond daar juist erg veel gruis inzitten.
 
Ik heb net ff snel een zak quebracho en een zak marabu besteld.

Heb straks alles al om een kamado te kunnen gebruiken. Nu alleen de kamado nog. HahahahA.
 
Wanneer wordt hij geleverd?

Je bedoeld de kamado neem ik aan. Moet even wachten op de blauwe enveloppen brigade. Dan ga ik de kamado bestellen. Wordt een KJ1.
 
Ik heb deze nu een aantal keer gebruikt. Ik vind dat er nog veel as vanaf komt.
 
Ik heb ook het gevoel dat van marabu houtskool meer as afkomt dan van blackwattle. Heb marabu houtskool van blackranch en black wattle van bonfire en fireup
 
Het heeft een tijdje geduurt voor ik er aan toe kwam, maar vandaag deze houtskool voor het eerst aangestoken.
Bij het openen van de zak aangenaam verrast, vrij grote brokken. Ik weet alleen nog niet hoe het er onderin de zak uit ziet..
Houtskool gaat makkelijk aan met mijn verfbrander, maar wel erg veel vonken!
Na een half uurtje begon er een stukje ook opeens enorm te knetteren, behoorlijk irritant, aangezien de aubergine die er op dat moment op lag helemaal onder de as zat.

Verder valt het mij op dat er toch wel een sterk geurtje aan zit bij verbranding. Als ik m'n kamado open doe prikt het ook flink in mn ogen.. best irritant!

Er staat nu een melanzana alla parmigiana op (aanrader!). Ik hoop niet dat deze lucht te veel de smaak hiervan beïnvloed.

20210601_171456.jpg


Edit:
De smaak was heel licht aanwezig, maar zeker niet storend.

Mijn eindoordeel: ik zou het niet nog een keer kopen. Er zijn zat soorten houtskool te koop voor dat geld die niet zo vonken en neutraler zijn.
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval het goeie biertje erbij
 
Ik heb de zak Marabu inmiddels omgekieperd in een opbergbox met deksel: onderin geen onaangename verrassingen gelukkig.
Het knetteren heb ik ook meegemaakt, toen er net te veel wind op kwam toen de deksel open stond. Verder bevalt het me tot dusver prima. Wil er nog wel een zak acacia/black wattle ofzo bij hebben voor meer high&fast sessies.
 
Ik trof dit aan in de zak XL houtskool. Ik ga er maar mee terug. De zak normale houtskool (die ook geschikt zou zijn voor kamado) durf ik niet eens open te maken.

IMG_9302.jpeg
 
Ik trof dit aan in de zak XL houtskool. Ik ga er maar mee terug. De zak normale houtskool (die ook geschikt zou zijn voor kamado) durf ik niet eens open te maken.

Bekijk bijlage 52863

De xl houtskool durf ik ook niet meer te halen.

Daar heb ik al 6 zakken pech mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan