BasBQ
Beef en Steak

Welke wok voor kamado? Koolstofstaal of gietijzer?

 

Juulvh

Stoker
Berichten
262
Ik ben geïnteresseerd in het kopen van een wok voor mijn kamado (bastard), omdat buiten koken sowieso relaxt is maar ook omdat ik denk dat ik hogere temperaturen kan halen dan binnen op mijn gasfornuis. Ik twijfel echter of ik voor een carbon steel (dunne wok, gemaakt voor warmtebronnen die veel energie afgeven) of een gietijzeren (beter geschikt voor warmtebronnen met lagere energieafgifte, neemt warmte op en houdt deze energie beter vast). De échte in azië gebruikte woks zijn volgens mij dun koolstofstaal, maar ik vraag me af of je in een kamado voldoende energie hierin overgedragen krijgt om deze woks te gebruiken.

Buiten het materiaal, is het handig om een wok met steel te hebben (sluiten kamado niet mogelijk) of juist met kleine handgrepen (zodat sluiten wel kan)? Misschien is dat ook afhankelijk van het materiaal, een gietijzeren wok kan mooi opwarmen met gesloten deksel, terwijl dat bij een dunne koolstofstalen wok niet nodig is.

Wie kan zijn ervaringen delen?
 
Wij hebben de carbon gekocht. Ook deze inbranden/searen, maar erg blij mee. Lekker licht van gewicht en na paar keer wokken zeker geen spijt van.
Met en lekkere wok olie is de geur alleen al top. Hittebron is bij open Kamado best wel erg groot, dus wij hebben die van de Basterd met de kleine handvatten, zodat de de Q dicht kan. Met onderste vent volopen goed te regelen met top vent. 200-250 graden is dan heet genoeg. Succes met de keuze 👍
 
Ik zou de normale kopen en niet het gietijzer.
 
daar is ie :) ben benieuwd!

EC99ABBC-C957-41AF-829E-C604892FAD04.jpeg
 
Ik wil niet te ver ingaan op het Fe-C diagram.
Plaatstaal = net als gietijzer een koolstofstaal. Heeft alleen een ander koolstofpercentage.
Naar mijn idee zijn de meeste pannen/wokken die als gietijzer verkocht worden in werkelijkheid een gietstaal (andere structuur en C-binding)

Binnenkort onderwerp ik mijn skillets eens aan een OES meting. ff vast stellen wat het C%-is.
Gietstaal max 0,5%
Gietijzer tussen 2 en 4%
 
Ik wil niet te ver ingaan op het Fe-C diagram.
Plaatstaal = net als gietijzer een koolstofstaal. Heeft alleen een ander koolstofpercentage.
Naar mijn idee zijn de meeste pannen/wokken die als gietijzer verkocht worden in werkelijkheid een gietstaal (andere structuur en C-binding)

Binnenkort onderwerp ik mijn skillets eens aan een OES meting. ff vast stellen wat het C%-is.
Gietstaal max 0,5%
Gietijzer tussen 2 en 4%
Ik deel je mening over gietijzer/gietstaal. Ik denk dat als massaal gietijzer was toegepast er zeer veel breuk was geweest. Ik heb bij machines waarin gietijzer werd gebruikt best veel breuken gezien.
 
Bij de toko verkopen ze voor 2 tientjes een wok die ook gebruikt wordt in de Aziatische restaurants. Lijkt mij dat die dan ruim voldoen. Op de bbq wordt het niet heter.
 
Laatst bewerkt:
Bij de toko verkopen ze voor 2 tientjes een wok die ook gebruikt wordt in de Aziatische restaurants. Lijkt mij dat die dan ruim voldoen. Op de bbq wirdt het niet heter.
Precies. Of ze die ook in restaurants gebruiken weet ik niet, maar ik heb mijn wok met anti-aanbaklaag vervangen door zo’n eenvoudige wok (zonder steel trouwens) en geen spijt van. 😀
 
Precies. Of ze die ook in restaurants gebruiken weet ik niet, maar ik heb mijn wok met anti-aanbaklaag vervangen door zo’n eenvoudige wok (zonder steel trouwens) en geen spijt van. 😀
Ik heb van de Sint een gietijzeren wok gekregen, maar staat nog steeds in de kast😂
 
Ik gebruik een dunwandige wok ( staal en rvs) voor hot en fast , olie een beetje laten walmen en wokken maar.
De dik wandig ( gietijzer ) voor frituren ( loempia ,resolles, maiskoekjes en vis ).
De wadjan de wok zonder steel voor met de deksel dicht voor het stoven stomen en pruttelen.
Gr john
 
Ik gebruik een gietijzeren met kleine groepjes.
Dan kan het deksel dicht.
Vind het fijn werken dat de hitte erin blijft als je ingrediënten toevoegt.

IMG_20220914_160458.jpg
 
Het lijkt mij heel onhandig om je Q op te stoken om even 5 minuten te wokken. Denk niet dat je qua smaak er echt een BBQ smaak aan gaat krijgen in die tijd en je jaagt er een behoorlijke voorraad kolen doorheen om aan de temperatuur te komen lijkt mij. Als je Q al aan is voor andere gerechten en je pakt dan nog ff de wok mee is het misschien wat anders. Gebruik zelf een gietijzeren wokbrander op gas.
 
Het lijkt mij heel onhandig om je Q op te stoken om even 5 minuten te wokken. Denk niet dat je qua smaak er echt een BBQ smaak aan gaat krijgen in die tijd en je jaagt er een behoorlijke voorraad kolen doorheen om aan de temperatuur te komen lijkt mij. Als je Q al aan is voor andere gerechten en je pakt dan nog ff de wok mee is het misschien wat anders. Gebruik zelf een gietijzeren wokbrander op gas.
Klopt ook wel een beetje. Vorig jaar Char Siu gemaakt en daarna nog even nasi goreng op de Q.
IMG_2389.jpeg


IMG_2391.jpeg
 
Het lijkt mij heel onhandig om je Q op te stoken om even 5 minuten te wokken. Denk niet dat je qua smaak er echt een BBQ smaak aan gaat krijgen in die tijd en je jaagt er een behoorlijke voorraad kolen doorheen om aan de temperatuur te komen lijkt mij. Als je Q al aan is voor andere gerechten en je pakt dan nog ff de wok mee is het misschien wat anders. Gebruik zelf een gietijzeren wokbrander op gas.
Een professionele wokbrander heb ik niet en het gas in de keuken geeft mij niet genoeg kalorieen
Om bepaalde gerechten goed te bereiden.
Wiener schnitzel, met kalfsvlees dus, bijvoorbeeld, die moeten een krokant jasje hebben maar de binnenkant graag nog wat rosé., anders kan ik net zo goed varken ervoor nemen.
Dat krijg ik op de indoorpit echt niet voor elkaar. Op de BBQ in de Gietijzeren skillet 1 max. 1,5 min per kant. Perfect.
En of het nu houtskool of gas kost is mij om het even. De hoeveelheid houtskool die ik verstook valt reuze mee. Ik hoor ook veel mensen klagen dat het lang duurt om de BBQ op te stoken, vind ik een beetje nonsens de BBQ is redelijk snel op temperatuur. Dus ja de BBQ geeft zeker een beter resultaat en daarvoor hoeft het niet altijd naar BBQ te smaken, ik zeg altijd ik kook op houtskool.
 
Een professionele wokbrander heb ik niet en het gas in de keuken geeft mij niet genoeg kalorieen
Om bepaalde gerechten goed te bereiden.
Wiener schnitzel, met kalfsvlees dus, bijvoorbeeld, die moeten een krokant jasje hebben maar de binnenkant graag nog wat rosé., anders kan ik net zo goed varken ervoor nemen.
Dat krijg ik op de indoorpit echt niet voor elkaar. Op de BBQ in de Gietijzeren skillet 1 max. 1,5 min per kant. Perfect.
En of het nu houtskool of gas kost is mij om het even. De hoeveelheid houtskool die ik verstook valt reuze mee. Ik hoor ook veel mensen klagen dat het lang duurt om de BBQ op te stoken, vind ik een beetje nonsens de BBQ is redelijk snel op temperatuur. Dus ja de BBQ geeft zeker een beter resultaat en daarvoor hoeft het niet altijd naar BBQ te smaken, ik zeg altijd ik kook op houtskool.
Die snap ik idd, ik gebruik een wokbrander van Grill Guru die waren vorig jaar €25 bij de AH incl. plaatstalen wok. Gewoon op het fornuis heb je idd niet voldoende power.
 
Terug
Bovenaan Onderaan