Ik ben geïnteresseerd in het kopen van een wok voor mijn kamado (bastard), omdat buiten koken sowieso relaxt is maar ook omdat ik denk dat ik hogere temperaturen kan halen dan binnen op mijn gasfornuis. Ik twijfel echter of ik voor een carbon steel (dunne wok, gemaakt voor warmtebronnen die veel energie afgeven) of een gietijzeren (beter geschikt voor warmtebronnen met lagere energieafgifte, neemt warmte op en houdt deze energie beter vast). De échte in azië gebruikte woks zijn volgens mij dun koolstofstaal, maar ik vraag me af of je in een kamado voldoende energie hierin overgedragen krijgt om deze woks te gebruiken.
Buiten het materiaal, is het handig om een wok met steel te hebben (sluiten kamado niet mogelijk) of juist met kleine handgrepen (zodat sluiten wel kan)? Misschien is dat ook afhankelijk van het materiaal, een gietijzeren wok kan mooi opwarmen met gesloten deksel, terwijl dat bij een dunne koolstofstalen wok niet nodig is.
Wie kan zijn ervaringen delen?
Buiten het materiaal, is het handig om een wok met steel te hebben (sluiten kamado niet mogelijk) of juist met kleine handgrepen (zodat sluiten wel kan)? Misschien is dat ook afhankelijk van het materiaal, een gietijzeren wok kan mooi opwarmen met gesloten deksel, terwijl dat bij een dunne koolstofstalen wok niet nodig is.
Wie kan zijn ervaringen delen?