BasBQ
Beef en Steak

Welke Q

 
 

JohanD

Stoker
Berichten
344
Dag, ik krijg een dillema. Een kleine 2 jaar geleden heb ik een Weber OTP 47 aangeschaft. Ondertussen in bezit van een weber spirit premium 320, een WSM 47 en een WGA. De OTP blijkt na 2 jaar eigenlijk een miskoop. Hij is te klein naar mijn mening. Nu kan ik hem verkopen en wil ik een andere kopen. Wat is wijsheid, een OTP 57 of 67. Zijn er ervaringen met een 67? Iemand tips?
 
De OTP 57 is wat mij betreft een goede keuze voor wat betreft de grootte, de 67 is een real big one....ik kan echter niet bevestigen dat een OTP47 een miskoop zou zijn!
Zeker in combinatie met je WGA en de Spirit ben je eigenlijk toch rijkelijk voorzien....
 
ik kan me er wel iets bij voorstellen, ik heb er zelf 2 van 57 en die bevallen mij prima. met een 67 cm heb ik zelf geen ervaring, maar wil je een heel weeshuis in 1 keer te eten gaan geven?
 
De 57 is het meest gangbare model ook qua accessoires. hiermee kan ik groep mensen van 8-10 personen goed bedienen. meer wordt wat lastiger.
een 67 kan dan uitkomst bieden. gebruik je de Q vnml voor gezinssituaties zeg 4-6 personen dan zit je goed. (eigenlijk met een 47 ook al als ik eerlijk ben)
besef wel dat een 67 naar verhouding ook meer verstookt, dit kan ook nog een overweging zijn.
 
RedFox zei:
De OTP 57 is wat mij betreft een goede keuze voor wat betreft de grootte, de 67 is een real big one....ik kan echter niet bevestigen dat een OTP47 een miskoop zou zijn!
Zeker in combinatie met je WGA en de Spirit ben je eigenlijk toch rijkelijk voorzien....

Miskoop is niet negatief bedoeld. Echter als ik nu, met de kennis die ik nu heb, weer voor de keus zou staan vind ik hem te klein. De ruimte is te beperkt, vooral bij low&slow. Het is dan een goede Q voor 2 personen of je moet een andere er bij aansteken.
 
oke Johan, dan ben ik weer bij je... :)
 
Ik kan ook alleen bijdragen over de 57-er (zou het iets zeggen ;)), ik gebruik deze Q het meest en heb slechts 1 keer ruimte gebrek gehad. Met verhogers was dit prima op te lossen geweest.
 
Ik heb zelf een 47, 57 en 67 versie.

De 47 was ook mijn eerste en staat eerlijk gezegd op het moment voornamelijk stof te happen. Dit ook omdat de roosters eigenlijk vervangen moeten worden (is na 21 april opgelost :) ). Mss wordt dit wel een dedicated pizza Q met de DPR straks.

Maar goed....ik dwaal af.
De 57 en 67 zijn de Q's die het meest gebruikt worden en dan afhankelijk van wat er gemaakt wordt. PP en zalm bijvoorbeeld, gaan altijd op de 67. De PP omdat ik er dan tegelijk 3 kan maken (ben toch de hele dag bezig, dus dan tegelijk zoveel mogelijk) en zalm omdat er op de 67 makkelijk een hele zalmzijde (2 als ze niet te groot zijn) kan liggen. Op de 57 is het met zalm imho redelijk krap en ligt het vaak tegen de zijkanten aan.
Het hangt er dus een beetje vanaf wat je vaak maakt en hoeveel monden je moet voeden.

De 67 heeft overigens ook een klein nadeel, want je stookt een redelijke berg brandstof en is standaard vrij lastig om op constante temperatuur te houden. Ik gebruik daarom ook niet de standaard kolenbakken, maar de split methode met bakstenen in alufolie zodat de temperatuur minder snel heen en weer springt.
 
Ik ben ooit ook begonnen met een 47, die is best leuk maar je komt vlug ruimte tekort.
De opvolger was de 57, een ideale BBQ waar je goed 8  - 11 mensen te eten mee kan geven.
Intussen voor op het werk een 67 aangeschaft, nu kan ik makkelijk tot 16 personen te eten geven.
De kolenmandjes gebruik ik wel en kan dan makkelijk 3 uur barbecuen. Ook het constant op temperatuur houden is geen probleem, dus andere ervaringen als hierboven.
Het ligt eraan voor hoeveel mensen je mag barbecuen en hoe vaak.
Met je andere bbqs denk ik dat een 57 genoeg is
 
Frits zei:
..... De kolenmandjes gebruik ik wel en kan dan makkelijk 3 uur barbecuen. Ook het constant op temperatuur houden is geen probleem, dus andere ervaringen als hierboven.
Het ligt eraan voor hoeveel mensen je mag barbecuen en hoe vaak.
Met je andere bbqs denk ik dat een 57 genoeg is
De standaard kolenmandjes werken idd op zich prima voor de sessies die een paar uur duren. Maar als je voor de langdurige low & slow sessies gaat zoals bv PP zijn ze minder geschikt. Je zal dan iig vaker brandstof bij moeten vullen.
Wat temperatuur betreft zal ik dan iets genuanceerder zijn; je moet gedurende lange sessies meer werken om het constant te houden.

Maar 57 is een goede en meest veilige keuze, zeker wanneer je ook naar accessoires kijkt wat al eerder is genoemd. Bv. het 'nieuwe' gourmet systeem van Weber is helemaal rond de 57 serie opgebouwd. Wil je dus goed uit de voeten met een standaard model maar ook de mogelijkheid hebben uit te breiden met standaard verkrijgbare Weber spullen, dan heb je eigenlijk maar ??n keuze.
 
JohanD zei:
RedFox zei:
De OTP 57 is wat mij betreft een goede keuze voor wat betreft de grootte, de 67 is een real big one....ik kan echter niet bevestigen dat een OTP47 een miskoop zou zijn!
Zeker in combinatie met je WGA en de Spirit ben je eigenlijk toch rijkelijk voorzien....

Miskoop is niet negatief bedoeld. Echter als ik nu, met de kennis die ik nu heb, weer voor de keus zou staan vind ik hem te klein. De ruimte is te beperkt, vooral bij low&slow. Het is dan een goede Q voor 2 personen of je moet een andere er bij aansteken.

Waarom zou je op een OTP een low&slow sessie doen als je een WSM hebt? Ik heb zelf ook de 47cm en ik snap niet waar al dat plaatsgebrek vandaag komt. Als je de OTP gebruikt met helft direct en helft indirect kun je makkelijk 8 mensen aan het eten houden.
 
Hier dezelfde ervaring als Frits (alleen niet met de Weber 67, alhoewel.....nu een BGE XL  :) )
Als je een klein beetje meer ruimte zoekt op je OTP 47, kan je natuurlijk ook een raised grid maken om wat te winnen.
Als je dan alsnog ruimte te kort komt, kan je altijd nog een 57er aanschaffen, waar je de raised grid net zo goed op kan gebruiken indien nodig.

Aan de andere kant, denk ik ook beter 1 maatje te groot, dan 1 maatje te klein (wat op een kleine kan, kan ook op een grote, maar niet andersom  ;) )

Suc6 met je keuze.

Mac
 
Allemaal bedankt voor de reacties, inderdaad gaat L&S op de smoker maar om die voor bv 4 ribben aan te steken vind ik te gek. 4 ribben op een 47 cm neemt alle ruimte eigenlijk in beslag. Ik wil nog een bakje aardappeltjes kwijt kunnen. Ik ga nog even in het tuincentrum kijken maar denk dat het een 57 cm wordt
 
Terug
Bovenaan Onderaan