Beef en Steak

Welke houtskool

Coninx

Tondelzoeker
Berichten
13
Dag allemaal

Voor vaderdag heb ik een nieuwe houtskool bbq gekregen ( altijd een gas bbq gehad )
Welke houtskool neem ik nu het beste ( voor een goed resultaat ) voor low and slow ?
Ik had zondag een zak gehaald in de plaatselijke winkel , hier staat enkel klein grut in ( bbq was na 20 minuten al uit )

Graag tips
Groeten Kenny
 
Black wrattle/accacia/zuidafrika. voor een kamado

Metalen bbq altijd een goede (kokos)briket
 
Ik zou ff een g oede kokosbriket halen. Ff snuffelen op dit forum en je vindt er voldoende.
Ecobrasa of anders, voor te proberen, de kokosbriketten van Welkoop.

Je kan ook met Maranu houtskool proberen voor L&S.
 
Hoi Kenny wat voor bbq heb je?
Wat was je bereiding?

Het is niet hoe grover hoe beter.
Op zich zijn kleinere stukken geen probleem maar echt gruis wil je niet.

Er zijn diverse draadjes hier over houtskool.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dit is de bqq die ik heb gekregen.
Het vlees wat er op lag was , spekfakkels , chipolata , en dan mijn steak.

Dus bij andere woorden : Nu veel leren met houtskool bbq ( Al verschillende low and slow sessie gedaan maar dan met de gas bbq )
s-l1200.jpg
 
Ging de bbq uit omdat je houtskool op was? Of ging hij gewoon uit?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Tja, ik zou kijken watvoor houtsoort er op de zak staat. Meestal zijn Eiken, Acacia, Quebrancho of Marabu goede lang brandende houtsoorten.
Er zijn mensen die goede ervaring hebben met Black Ranch Quebrancho alhoewel sommige zeggen dat die wel heel bittere smaak afgeeft.....
Persoonlijk gebruik ik Kamado Joe Big Block. Simpelweg omdat ik het gevoel heb dat die het langst mee gaat tot wat ik nu ken.
Ik weet niet of je toevallig op rijafstand van Ter Aar woont. Daar heeft BeefenSteak hun cursuslocatie. Als je daar een basiscursus volgt vertellen ze je precies wat je nodig hebt. Geen witte aanmaakblokjes, geen goedkope eigen merk supermarkt kolen enz....
Vaak kom je dan wel uit op zakken die duurder zijn, maar dat betaald zich terug in de brandtijd. Mocht je geïnteresseerd zijn in briketten, dan zit je bij Weber meestal wel goed, maar ook eigen merk Welkoop komt in sommige tests hoog in de lijst.
 
Ging de bbq uit omdat je houtskool op was? Of ging hij gewoon uit?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Hrb zelf een zelfde soort BBQ ook staan. Die gaat uit als de kolen op zijn.

Je ziet aan het deksel nopjes die ervoor zorgt dat het deksel niet met metaal op metaal sluit. Daardoor staat de BBQ altijd met een kiertje open.
 
Maar in 20 minuten een volle kolenbak OP branden is nog al wat.
Ik ken dit type ook. Daar zat de luchttoevoer boven de kolen en ging de BBQ steeds uit / brandde niet lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan