BasBQ
Beef en Steak

welke houskool BGE?

 
 
 

Fastforward

Vuurmaker
Berichten
79
Hallo,

ik ben bijna door mijn eerste zak houtskool voor de bge heen.
ik heb nu black ranch houtskool,  is dit een goede keus of kan ik beter een andere kiezen?

ik hoor het graag.

Frank
 
Bijkomend voordeel bij bestelling bij Vuur en Rook van meer dan ? 100,- een gratis jaarabonnement op het blad Fire & Food.
(verschijnt vanzelf in je "boodschappenmandje")
Let op, alleen VANDAAG nog geldig!!!!
 
Ik doe Dammers. BR ook poosje gedaan maar ik heb daar een paar maal een zak van gehad die rook naar steenkool en toen ben ik over gestapt op Dammers. Dammers is zachter dan BR, maar is zeer snel aan, geeft heel weinig as en brandt lang genoeg door om een 20 uur sessie te doen op mijn BGE.
 
ik vind BR niet zo fijn. Geeft teveel smaak af, dat wil ik juist zelf bepalen door mijn rookhout. Ik gebruik Flamy houtskool. Mooie grote stukken, wat minder hard dan BR, maar brand lang en geeft weinig as.
 
Ik ga denk ik maar van alles 1 zak bestellen om te kijken wat ik het fijnst vindt werken.

Ik vindt ook dat br al een erg aanwezige rooksmaak afgeeft.

Frank
 
Ik heb van alles in huis gehaald om ze allemaal uit te proberen. Wel zakje voor zakje dus het duurt eventjes voordat ik ze allemaal gehad hebt.
Brammers is prima, neutrale geur (wel tegenstrijdig wat ik van anderen leest), snel aan te maken, redelijke duur, asverbruik redelijk, hergebruik houtskool redelijk (houdt veel kleine stukjes over). Het nadeel is dat de houtskool relatief snel reageert op het moment dat je deksel van je Q opent. Het gaat harder branden en bij hoge temperaturen vrij direct vlammen. Dit is niet vreemd aangezien je al vrij snel aan kunt maken.

Cocosbriketten ik heb nog niet zo veel ervaring mee (1x toegepast). Het viel me wel op dat de temperatuur en branding constanter is dan bij houtskool. Ik heb ooit een keer gelezen dat je de briketten niet meer kunt hergebruiken, dit vind ik vreemd aangezien ik nog stukken briketten overhield na het afsluiten van de sessie.

Houtskool van de Boerenbond, niet doen! Tenzij je van gruis houdt en van gemene vlammen die uit de onderste luchtrooster komt(methaangassen???). Ook geeft het soms een gruis smaakje af op je voedsel dit hoeft niet altijd negatief te zijn, beetje afhankelijk wat je bereidt. Positieve is wel een langere brandduur dan Brammers.
 
Voor de weber gebruik ik meestal de kokosbriketten van Flamy.
Voor de BGE dan een zak houtskool van Flamy gekocht, maar daar ben ik niet zo heel tevreden over.
Zijn moeilijk aan te steken, veel stof in de zak,...
Dit weekend een zak Dammers besteld. Ik ben eens benieuwd of die beter zullen zijn.
 
Ik heb deze keer op mijn BGE black ranch houtskool gestookt maar vind dat er heel veel klein spul inzit ik heb nu twee zakken dammers gekocht nog niet geprobeerd maar hoor hier positieve reacties over. Vind ook dat er aan de BR een hele zware lucht zit ik vind het niet altijd lekker ruiken.
 
Zoveel mensen, zoveel wensen...
Zelf gebruik ik graag black ranch, maar sommige vinden die qua rook te overheersend, of hebben een andere reden voor een ander merk.

Je zou kunnen gaan proberen welk merk je zelf het beste vind werken....
Maar als BR je bevalt, kun je daar ook prima aan vast houden :)
 
Ik vind blackranch fijn vanwege de brandduur, maar aansteken gaat niet zo snel. Ik verkies daarom een mix van blackranch met dammers/BGE/primo
 
Terug
Bovenaan Onderaan