BasBQ
Beef en Steak

Welke groente bij Burgers

meinonA

Stoker
Berichten
296
Goede morgen,
Ik ga van het weekend een paar lekkere burgers grillen.
Daarvoor heb ik bij B&S Dubbeldoel, wagyu en dryaged burgers gehaald omdat ik een keer het verschil wil proeven tussen die 3.
Nu kan ik gewoon makkelijk, augurken, uien en tomaat er bijvoorbeeld op doen zonder ergens over na te denken.
Wat vinden jullie basis ingredienten? Rekening houdend met dat het bij deze burgers gaat dat je het verschil tussen de vleessoorten goed kan proeven.

Side note: ik heb brioche bollen en "the sauce". Brioche ga ik sowieso gebruiken, maar voel je vrij om ook the sauce te adviseren als dat niet te veel bijsmaak is voor waar het hier om draait.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
The Sauce ken ik niet. Dus lastig oordelen. Maar zou de saus simpel en niet te overheersend nemen als je de smaak van de burger het belangrijkste vindt. Dus geen BigMac saus.

De meningen over wat op een hamburger hoort lopen altijd enorm uiteen. Persoonlijk zou ik één van onderstaande opties kiezen:

Basic cheeseburger
Alleen de hamburger, plakje kaas en tomaten ketchup.

Classic hamburger
Sla, tomaat, gebakken ui en tomaten ketchup.
 
Ik zou van elk van de burgers in 3en snijden:
1 broodje met de 3 stukken burger kaal
1 broodje met de 3 stukken op de classic manier zoals hierboven
1 broodje waar je los gaat en dingen erbij doet die je lekker vindt/ goede combinatie met hamburgers lijken.
Zo heb je niet 3 burgers maar 9!
 
Ik heb ook al burgers gemaakt waar ik gegrilde courgette tussendeed, of gegrilde aubergine.

Ik heb ook een smashed burger gegeten van Dierendonck (slager en heeft bekend restaurant aan de Belgische kust met naarm Carcasse). Dat was een broodje (tamelijk groot), fijn gesneden ijsbergslag, dunne hamburger (was niet echt smashed) en een saus van gegrilde paprika en dat was het. En was enorm lekker

Nu als je gaat experimenten met verschillende soorten vlees, zou ik wel alle burgers hetzelfde maken en zo "basic" mogelijk houden. Als ik een variatie vlees neem dan ander bijvoorbeeld dan zal ik altijd gewoon ijsbergsla, san marzano tomaat, komkommer en zelfs eventueel zonder saus nemen. Dan ben je zeker dat het de smaak van het vlees niet zal beïnvloeden. Maar gewoon zoals anders ... Mijn vrouw die kan niet zeggen was dit beter dan de vorige keer (tenzij het gisteren was ofzo). Maar ik weet wel als de "nieuwe" (versie) beter is of niet
 
Aangezien je de verschillende burgers goed wilt proeven, zou ik oppassen met teveel overheersende toppings en sauzen. Ik vind bbq saus bijvoorbeeld best vaak overheersen.

Ik zou zelf voor een classic variant gaan.

Mayo/ketchup als saus.
Sla, tomaat, cheddar, bacon als topping.
 
Als je sla op een burger doet is het altijd goed om een slasoort te gebruiken welke niet direct slap wordt wanneer het in aanraking komt met hitte van de burger. Zelf gebruik ik het liefst een mix van ijsberg en andijvie.

Ingelegde rode ui is altijd een goed idee en staat natuurlijk ook gewoon mooi op de foto ;-). Zelf gebruik in de basis altijd op 10kg rode ui 5L azijn en 2,5kg suiker. Azijn aan de kook brengen, suiker oplossen en over de uien gieten en terug koelen. Het liefst een dag van te voren. Bij het azijn kan je nog spelen met bijvoorbeeld rozemarijn, tijm en laurier. Natuurazijn kan je vervangen voor frambozenazijn voor een echt spectaculair resultaat :cool: .
 
Terug
Bovenaan Onderaan