BasBQ
Beef en Steak

welke behandeling gietijzeren bakplaat?

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Ik heb een zware Weber gietijzeren bakplaat (44 x 30cm) die ik door de jaren heen maar weinig heb gebruikt en die wat verwaarloosd is maar die ik graag weer zou opknappen.
De foto's laten zien dat de ene kant voor een deel is aangekoekt met koolstof, voor een deel niet en lijkt ook wat " ingevreten".
De andere kant is nog nooit gebruikt en wat roestig.
Ik heb op het forum artikeltjes gelezen over "seasonen" van nieuwe pannen etc. , wat is voor dit specifiek geval van mijn bakplaat het beste?
Kan/mag ik hem laten zandstralen om daarna de 'season" bewerking te doen of is er een andere aan te bevelen methode? Of staalborstel?
Bedankt voor reacties!

bovenkant:

webercastiron1_zps542383b1.jpg


onderkant:

webercastiron2_zpsc10ddb7f.jpg
 
Kan/mag ik hem laten zandstralen om daarna de 'season" Dat lijkt me de beste oplossing.
 
Als je iemand kent die straalt, meteen doen :) Schuren is een kl*te baan, zeker met al die opstaande randjes. En meteen na het stralen insmeren met crisco want het roest binnen een paar uur weer vrolijk verder.

Mijn gietijzerenrooster van de OTG heeft de zelfde behandeling gehad en dat werkt prima.
 
Je zou de plaat in een bak met azijn kunnen leggen voor een aantal uur,daarna met een prop aluminiumfolie op schuren.
En daarna seasonen.
 
Ik denk trouwens dat de "onderkant" eigenlijk de bovenkant is. Het lijkt me dat je op de ribbels wil grillen en de "gootjes" aan de zijkant suggeren dit ook mijns inziens.

Daarmee ben je nog niet van je roest af, maar misschien helpt het je bij de keuze waar je het hardste gaat poetsen  ;)
 
Is gewoon voor gebruik aan twee kanten, een fry-top en een griddle, vrij normaal bij dit soort platen.
 
Zijn de platen niet van ge?mailleerd gietijzer?
 
Je kan hem in azijn leggen maar cola werkt ook goed. Gietijzer is poreus en neemt dus het vocht op. Een nachtje in cola schijnt wonderen te doen, je moet hem nog wel seasonnen achteraf.
 
Ik heb de plaat naar een straalbedrijf gebracht, daarna met Crisco seasonen. Ik had dat seasonen nog niet eerder gedaan, gisteren 2 gietijzeren grill pannetjes 24x24cm afkomstig uit Sligro "ingebrand" , waren leuke objecten om mee te oefenen. Heb vastgesteld dat meerdere dunne filmlaagjes in paar 'inbrandsessies' van telkens 1 u goed werkte daarbij.
De plaat komt maandagavond terug maar dan ben ik op reis, hopelijk niet te veel roest alweer eind van de week, en anders lijkt me tip van de cola wel goed, tenminste als ik het goed begrijp.
Kan ook bij het straalbedrijf het blikje Crisco afgeven en hen vragen meteen na het stralen de plaat in te vetten, dan kan er tot ik ga seasonen mogelijk weinig verkeerds mee gebeuren....
Andere ideen zijn welkom...
 
Laatste is een goed idee! Is beter dan dat zij er iets opsmeren.
 
De gietijzeren bakplaat is inmiddels gestraald en in staat van nieuw wat mij betreft. Vergelijk met de foto's aan het begin van dit topic!
Ik ben de komende dagen op reis en heb daarom vanavond al wel vast een laagje crisco aangebracht. Met behulp van een haardroger wat geholpen dat de crisco mooi in de porien van het gietijzer kwam.
Deze kan in ieder geval niet meer roesten en het komende weekend zal ik de plaat dan verder inbranden.

grill plate side
weberplaat1_zpsfae62cca.jpg


fry top side
weberplaat2_zps3b3651bc.jpg

 
Die is mooi geworden!
 
Good job!
 
Mooi plaatje hoor!
 
Heel netjes, daar heb je weer even plezier van.
 
hij lijkt weer als nieuw
 
Wauw.... Lekker bezig Redfox!
Ziet er idd weer als nieuw uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan