Beef en Steak

Wel of niet meer eten?

Pluimpjee

Tondelzoeker
Ik weet niet precies waar ik deze vraag kan deponeren dus heb hem maar even hier geplaatst.

Mijn vraag gaat over het wel of niet meer kunnen eten van een stuk buikspek, wat ik meteen nadat ik het heb gekocht heb ingevroren. Het onbewerkte stuk buikspek is bij de groothandel meteen gevacuümeerd en zoals ik al zei erna meteen ingevroren.

Dit stuk vlees staat voor komende week op de planning en zag tot mijn verbazing dat er op de verpakking een t.h.t datum op stond 24-04-2021.

De vraag is dus of deze t.h.t datum voor het stuk is wanneer ik hem niet had ingevroren of dat ik dit stuk dus kan weg gooien…?! 😥

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Kan nog best. Dit kom ik tegen:

THT-datum​

THT staat voor 'Ten minste Houdbaar Tot'. Een THT-datum staat op voedingsmiddelen die niet snel bederven. Na deze datum kan de kwaliteit, zoals de smaak, geur of kleur van het product, achteruitgaan. Je kunt het vaak nog wel zonder gevaar eten. De fabrikant garandeert tot de THT datum een smaakvol product.

De THT-datum kan staan op ongekoelde en gekoelde producten. Hiervoor geldt het volgende:

• Ongekoeld met THT-datum: bij producten die je ongekoeld kunt bewaren, gaat vooral de kwaliteit achteruit na de THT-datum. Denk aan meel, koffie, snoep en frisdranken. Deze producten kun je vaak nog prima eten na de THT-datum. Dit kun je zelf beoordelen door te kijken, ruiken en proeven.
  • Gekoeld met THT-datum: ook bij producten die je gekoeld moet bewaren, gaat vooral de kwaliteit achteruit na de THT-datum. Denk aan melk, karnemelk en yoghurt. Door te kijken, ruiken en proeven kun je zelf beoordelen of je een product nog kunt eten na de THT-datum.
Producten waarvan de THT-datum is verstreken, mogen volgens de wet worden verkocht. Als dit gebeurt, is dit op verantwoordelijkheid van de verkoper.

Niks mis mee, je wilt niet weten hoelang vlees gemiddeld ingevroren in vrieshuizen ligt voor het word ontdooit en naar de consument gaat. Bij de meeste producten heeft de THT meer een commercieel belang dan voedselveiligheidsbelang.

Er hebben al wetenschappers mammoet gegeten die gevonden was in de bevroren toendra en was eetbaar. Ook iets ouder dan een paar jaar.

De THT datum slaat op de staat waarin je hem koopt, dat was gekoeld. Maar als je hem in vriest geldt die niet meer. Ik koop altijd 5 verschillende soorten beleg en vries die ook in en eet ze ruim na hun THT op, geen probleem

Wow dank jullie voor alle berichten! Hier word ik nog eens goed en snel geholpen🙏🏼!!!
Ik kan zo te lezen het stuk buikspek dus lekker gaan maken de komende week👀

Ik hoef al geen antwoord meer te geven. Veel plezier met het maken van je buikspek. Ben benieuwd naar het verslag.

Met zwoerd kan een aparte geur veroorzaken ruik aan het vleesgedeelte als die goed ruikt is er niks aan de hand en het zwoerd gedeelte afspoelen met koud water

Terug
Bovenaan Onderaan