BasBQ
Beef en Steak

Weerbestendigheid houten bbq meubels

 
 

BernhardQ

Pitmaster
Berichten
558
Ik zie hier op het forum altijd prachtige meubels voorbij komen.

Momenteel heb ik een Bekvam van Ikea staan, echter deze valt van bijna uit elkaar.

Dus ik zit te denken om iets te gaan maken. Ik wil ook graag wat meer ruimte.

Waar ik benieuwd naar ben is hoe de verschillende materialen het 24/7 buiten uithouden.

Ik heb geen afdak en een te kleine schuur om iets droog te zetten. (Tuinset en fietsen zijn belangrijker)

In het bijzonder:

Douglas en stijgerplanken.

De staanders zijn het probleem niet denk ik. Maar de planken hoe gaat dat?
 
Weet weinig van hout, wij hebben vroeger wel een brievenbus gehad in steigerhout en het dak van de bus was na een paar jaar toch rot.
 
Douglas gaat buiten goed, ik zou hem alleen wel in de olie zetten en eventueel gebruik maken een hoes.

Andere optie is te kiezen voor hardhout.
Bij een lokale houthandel vallen de prijzen vaak mee.
 
Duurzaamheidsklasse is hier belangrijk. Op Houtinfo kun je dat terugvinden: https://houtinfo.nl/toepassingen/houtdatabase

5 Is het laagste, 1 het hoogste. 3 of beter gaat goed buiten. Douglas is hier prijstechnisch interessant. Steigerhout is van vurenhout en met klasse 5 niet geschikt. Dat er wel veel buitenmeubels van worden aangeboden is een prijskwestie en een modegril. Ik heb een stapel lariks balken in de tuin liggen met wat grenen, heb ik noodgedwongen naar buiten gelegd van het voorjaar voordat ik het verwerkt heb. Lariks is nog nagenoeg niet verkleurd, het geschaafde vuren was na een paar weken zwart van de schimmel.

Met een laag beits zal het langer duren, maar dat mag niet beschadigen en moet je regelmatig opnieuw aanbrengen.

Met een duurzaam hout voorkom je deze problemen volledig. Inlands hout van lokale bodem is een mooi alternatief op het tropische hout. Douglas, lariks, europees eiken, kastanje, robinia en western red ceder(europese aanplant) zijn hele goede mogelijkheden.
 
Duurzame soorten zijn dan ook wel een veelvoud van de prijs. Je moet je ook afvragen hoe lang je meubel mee moet gaan. Een eiken meubel bouwen terwijl je weet dat jou en/of je partners smaak ‘snel’ wijzigt waardoor je over 10 jaar iets anders wilt is niet perse nodig (tenzij je het voor de looks van het hout doet). Douglas is inderdaad vaak een mooie middenweg.
 
Duurzame soorten zijn dan ook wel een veelvoud van de prijs. Je moet je ook afvragen hoe lang je meubel mee moet gaan. Een eiken meubel bouwen terwijl je weet dat jou en/of je partners smaak ‘snel’ wijzigt waardoor je over 10 jaar iets anders wilt is niet perse nodig (tenzij je het voor de looks van het hout doet). Douglas is inderdaad vaak een mooie middenweg.

Hou er rekening mee dat niet iedereen zelf aan zo'n meubel wil beginnen of het kan bouwen, als je uw kamado binnen een paar jaar moe bent en je kan die verkopen in een mooi kwaliteitsmeubel gaat dit een meerwaarde opleveren maar heb je daartegen een wrak van een meubel dan kan je er mee naar het containerpark.
 
Goede vraag, hoe lang wil je dat het mee gaat?
Persoonlijk verwacht ik mijn eigen meubel na 10 jaar te vervangen, omdat het er dan door gebruik zo gehavend uit ziet......

Mijn ervaring is dat douglas of een mooie hardhoutsoort bij de lokale houthandel, niet heel veel duurder is dan vurenhout bij de bouwmarkt.
Zo heb ik thuis een vloer van FSC muirapiranga, waarvoor je bij de bouwmarkt net de hal kunt leggen.
 
moet het hout zijn?
 
Dank voor de antwoorden.

Het gaat mij om een tafel bij de bbq. Ik ga de q niet inbouwen.

Ik denk dat iets van douglas in elkaar ga timmeren. Als het een jaar of 10 mee gaat vind ik het prima, dan kijken we wel weer verder.

Word wel een zomer klusje. De huidige red het nog wel een half jaartje.

De Ikea Bekvam is goed wat maat betreft, mischien iets groter.
 
Hoeft niet van hout, maar waar zit je aan te denken dan?
Geen idee.
Beton blad op een RVS frame, composiet.
Of misschien toch hout op een RVS of aluminium onderstel zodat je het houten blad makkelijk kan vervangen.
Wat vind je mooi, je budget, hoe handig ben je, wat vind je partner ervan.
Heel persoonlijk hoor.
 
Geen idee.
Beton blad op een RVS frame, composiet.
Of misschien toch hout op een RVS of aluminium onderstel zodat je het houten blad makkelijk kan vervangen.
Wat vind je mooi, je budget, hoe handig ben je, wat vind je partner ervan.
Heel persoonlijk hoor.

Yep iets van metaal zou ook kunnen echter lassen en dergelijke beheers ik niet

Zou het wel vet vinden metalen onderstel met houten blad.

Beton vind ik mooi maar een hoop gedoe

En wat betreft mn partner.... die vind veel goed. Als ik maar lekkere dingen mee naar binnen neem

Word iets van hout, ik ga er de winter maar is over nadenken.

Tnx!
 
Je wilt toch alleen een tafel?
Zoiets, gemaakt van douglas..

ecb2f029369f53eff8e2eb6d25f5f36e.jpg
 
Stalen frame bouw je makkelijk en snel met steigerbuis. Kun je tegenwoordig met alle soorten koppelingen en wielen gewoon bij de bouwmarkt kopen.
Ben zelf wel voorstander van hout, het spreekt meer en metaal bewerken doe ik dagelijks al😃.
Hout bewerken is thuis wel beter te doen als metaal. Met een handzaag van een tientje kun je alles op maat krijgen, een lasapparaat heeft niet iedereen in de schuur.
 
Stalen frame bouw je makkelijk en snel met steigerbuis. Kun je tegenwoordig met alle soorten koppelingen en wielen gewoon bij de bouwmarkt kopen.
Ben zelf wel voorstander van hout, het spreekt meer en metaal bewerken doe ik dagelijks al.
Hout bewerken is thuis wel beter te doen als metaal. Met een handzaag van een tientje kun je alles op maat krijgen, een lasapparaat heeft niet iedereen in de schuur.
Steigerbuis is ook nog een idee!
 
Mijn meubel is van douglas met een betonblad die gaat zeker 10 jaar mee. Douglas is meestal tuinhout en kan nog wel eens in maat verschillen. Mijn balken 10 cm varieerden tussen de 94 en 98 mm. Daar moet je wel rekening mee houden voor je verbindingen. Steigerbuis (ook in een vierkante uitvoering verkrijgbaar) kan dus zeer goed als frame dienen. Lassen is een optie en een lasapparaat hoeft niet duur te zijn maar je moet wel oefenen. 10 cm dik hout recht afzagen met de hand is ook iets wat je moet oefenen. Een afkortzaag die 10 cm kan zagen heeft ook niet iedereen. Nu valt daar wel om heen te werken maar een beetje ervaring of hulp is wel aan te bevelen. Ik wilde geen schroeven zien en ze zitten ook niet in de verbindingen maar gaten steken in douglas is niet het makkelijkst. https://www.bbqgenootschap.nl/threads/meubel-in-aanbouw.24596/
 
Terug
Bovenaan Onderaan