BasBQ
Beef en Steak

Weer mislukte pizza's van de dpr

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Helaas is mijn 2e poging met de Dutch Pizza ring weer op een teleurstelling uitgelopen. Was hij de laatste keer niet vooruit te branden en kreeg ik vnl vooral veel rook. Dacht ik vanavond neem 2 volle starters houtskool en 3 stukken hout dan zal hij wel lekker heet gaan. Ik had ook goed de fik erin en had ik hem redelijk onder controle was toch de bodem weer pikzwart ondakns dat ik hem toch goed ronddraaide. Nou dacht ik bij de 2e pizza zal ik die fout wel weer niet maken. Ja hoor bodem toch weer verbrand. Geloof dat ik de oude methode toch beter onder de knie had. Zal het binnenkort nog 1 keer proberen anders gaat-ie de verkoop in.
 
Het is zonde, maar geef niet op.
Je krijgt er vanzelf wel een goed gelukte pizza uit.
Blijven oefenen.
 
Mevr. Nosmo zei:
Het is zonde, maar geef niet op.
Je krijgt er vanzelf wel een goed gelukte pizza uit.
Blijven oefenen.
Vervelende is dat ik had gehoopt dat het makkelijker zou worden met die ring maar het tegendeel is waar. Alleen maar meer werk. Maar dat zal wel aan mij liggen.
 
Jammer dat het niet goed lukt, ik vind het eigenlijk wel makkelijker met de DPR en het eindresultaat is super.

Ik maak het vuur alleen achterin mijn OTP, en ik hou de steen zoveel mogelijk aan de voorkant (bij het deurtje). Ik zorg ervoor dat er geen tot weinig brandend hout of houtskool onder de steen ligt want anders wordt de steen veel te heet. Mijn ervaring is dat het het beste gaat als je de DPR tussen de 375 en 400C in weet te houden. Om te zorgen dat de pizza gelijkmatig verhit wordt draai ik hem elke minuut een halve slag, totdat de bovenkant gaar is en de korst krokant, bij twijfel na het draaien de pizza een beetje optillen op de bodem in de gaten te houden.

Om de DPR te starten gebruik ik een halve starter met gloeiende briketten, en twee a drie stukken gedroogd eiken, verder vul ik alleen hout bij en geen briketten meer.
 
Oefening maakt de meester.

Voor je het weet sta je voor de hele buurt pizza's te bakken.
 
Hier prima resultaten met 1/2 starter koude kolen.  Hierover 1 hele (grote weber) starter gloeiende kolen. Alles in hoefijzervorm tegen de achterwand. Nu DPR opbouwen en steen er in. Wachten tot de oven op 250 staat. Vervolgens 2 stukken droog eikenhout. DPR gaat naar 350 door. Pizza's bakken en alleen hout bijvullen.

Ik ga nog een bovensteen monteren.
 
Gisteren weer een pizza sessie gehad met de Weber Pizza Ufo, en moet eerlijk zeggen; het is een best apparaat!!
Kzal binnenkort eens iets posten!! :p
 
MarBQ zei:
Gisteren weer een pizza sessie gehad met de Weber Pizza Ufo, en moet eerlijk zeggen; het is een best apparaat!!
Kzal binnenkort eens iets posten!! :p
Zoals ik al dacht, ligt gewoon aan mij. Maar zal het onder contrle krijgen. Nu weer geleerd hoe het zeker niet moet.
 
Een halve starter briketten is meer dan genoeg,die zijn alleen bedoeld om je steen een beetje warmte te geven en om je hout te laten branden.
 
Eddeped, zonde dat het je niet lukt man, de pizza's zijn zo lekker met de DPR.

Een zwarte bodem betekent het volgende:
Dome te koud, pizza's moeten te lang op de steen om de bovenkant gaar te krijgen
of
Steen te heet, bodem verbrand voordat de beovenkant van de pizza klaar is

Optie 1 resulteert vaak in een lange baktijd, vaak meer dan 3 minuten

Een aantal oplossingen voor een te lage dome temp:
Dunnere stukjes hout stoken en dan 1 of 2 stukken meer erop dan je normaal doet, wanneer je hout te dik is brandt het vuur niet fel genoeg, dit resulteert in veel rook en weinig warmte. Ideaal is het hout niet dikker dan ongeveer 7 -8 cm.

Meer hout gebruiken, met te weinig hout is het vuur ook sneller uit = te lage dome temp. Het vuur moet ten alle tijden goed branden wil je een goed resultaat krijgen.

Droger hout gebruiken, als je hout niet voldoende gedroogd is brandt het niet lekker en rookt het erg veel.
Wij hebben erg goede ervaringen met de zakken gemengd eiken/beuken bij de Fixet (doe het zelf zaak) dit is kurkdroog en brandt erg heet. Dit moet vak nog wel even 1 keer gekloofd worden.

Oplossingen voor een te hete steen:
Vuur tegen de achterkant van de dome stoken, nooit onder de steen.
Ook geen hoopje briketten direct onder de steen, je verbrandt gegarandeerd de bodem van je pizza.

Eerder beginnen met bakken, een pizzasteen moet natuurlijk even opwarmen, een steen van normale dikte (weber / BGE / jamie Oliver) doet erg ongeveer een half uur over om echt goed op te warmen. wacht je te lang dan zal de steen te heet worden en dus je bodem verbranden.

Mijn eigen test om te kijken of de steen op temperatuur is:
Ik neem een beetje bloem/griesmeel mengsel tussen mijn vingers en stuif dat op de steen, dan kunnen er 3 dingen gebeuren:
Het poeder begint te verkleuren zodra het de steen raakt en is binnen 1 a 2 seconden verbrand = te heet
Het poeder begint langzaam te verkleuren en zal uiteindelijk verbranden, ergens tussen 3 en 5 seconden is perfect
Het poeder verkleurt wel maar doet daar erg lng over en verbrandt niet = te koud

Zelf heb ik van het begin af aan nog maar 3 keer een verbrande bodem gehad en ik heb er al heel wat gebakken.
Ik hoop dat bovenstaande tips je helpen naar een beter resultaat.  ;D
 
Gewoon blijven proberen, uiteindelijk vind je voor jezelf de juiste werkwijze !
 
ik lees hier steeds weer over de d.p.r
ben er nu achter wat het is  maar zie dat ze ook niet meer geleverd worden

mischien iemand die hem niet gebruikt en verkopen wil?
 
Terug
Bovenaan Onderaan