Beef en Steak

Weber vs huismerk kamado

Jim

Tondelzoeker
Beste bbq’ers,

Als je onder de €1000 euro een goede bbq wil aanschaffen, kun je dan beter voor een weber of voor een huismerk kamado van bijvoorbeeld de intratuin of Bauhaus gaan?

Misschien goed om te vertellen dat ik een beginnende bbq’er ben.

Als beginner;
Koop een 2de hands weber57.
Prachtige alleskunner om alles op te leren.
Heel veel voor te krijgen om alles te maken wat je maar kan bedenken. ( bbq gerelateerd )
Waarom 2de hands, als je een nette koopt en er beetje zuinig op bent kan je hem altijd nog voor een redelijke prijs weer doorverkopen mocht je ooit over willen op een kamado of smoker

Sluit me aan bij Bob, maar kan me ook voorstellen dat als je het geld al opzij hebt gelegd en iets moois wilt kopen je wellicht een Kamado neemt. Kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk.

Een Kamado kan niet meer dan een Weber maar is wel een mooi apparaat dat voor een hoop veelzijdigheid en gemak zorgt.

Je kunt ook altijd een Kamado workshop volgen. Er zijn BBQ speciaalzaken die de basis uitleggen en je op meerdere merken een gerecht laten maken. Zo leer je een hoop, eet je heerlijke zelfgemaakte gerechten en kun je kijken als je een Kamado wilt welk merk je het meest aanspreekt.

• Leuk
Waarderingen: Jim
De Weber ‘kamado’ is van staal en niet van keramiek.

Dat is dus weer iets anders dan een keramieke kamado.

Als beginner raad ik net als hierboven gewoon een weber 57 aan. Goedkoop op Marktplaats te vinden, en ook na afloop weer goed te verkopen.

Daar leer je heel makkelijk op barbecuen, na afloop is de stap naar een kamado veel beter te maken.

Ik sluit me ook bij bovenstaande aan. Aan een 2e hands Weber 57 heb je nooit een miskoop.
Ikzelf ben ook enthousiast geraakt toen ik bij een vriend voor het eerst PP van zijn Auplex kamado te eten kreeg. Heb toen eerst wat 'standaard' gerechten zoals PP, BCC en spareribs gemaakt op mn Weber 47 en al snel had ik door dat ik het barbecuen erg leuk vind. Dus toen kwam er een huismerk kamado en van daaruit ook weer wat upgrades gedaan.

Die eerste Weber heb ik nog steeds (was een afstudeercadeau van mn vrouw), maar ik heb in de loop der jaren wel gemerkt dat ik aangekochte barbecues ook altijd wel weer voor een goede prijs heb kunnen verkopen. En zo zou dat waarschijnlijk ook wel gaan als je een Weber 57 aanschaft en van daaruit een 'upgrade' doet naar een kamado.

• Leuk
Zoals hierboven gezegd is.
Op een Weber 57 cm kan je alles maken.
Op basis van je ervaringen kan je veel beter inschatten wat je wilt en is de kans op een "miskoop" veel kleiner.
De ervaring hier leert dat de prijs er niet zoveel toedoet als je er heel veel plezier van hebt en hem veel gebruikt.

Zeker op een gebruikte Weber schrijf je zoals hierboven gezegd bijna niet meer af. ( inkoop = verkoop) maar ook nieuw zijn ze voor een leuke prijs te koop.
Daarbij is het helemaal niet zo gek als je enthousiast bent dat je naast je kamado ook je Weber nog hebt staan.

GA wel gelijk voor de 57 cm anders loop je puur door de ruimte tegen zaken aan die niet kunnen of heel lastig zijn en dat doet meteen veel afbreuk aan het plezier.

Succes met je keuze.

• Leuk
Ik sluit me aan bij alle voorgaande schrijvers.
Ga voor een W57.
Perfect om te leren bbq-en.

• Leuk
Weber is inderdaad prima om mee te starten en te kijken of je het leuk vind.
Ik zou de huismerk kamado's links laten liggen en als je een kamado wilt voor bijvoorbeeld een Grill Guru gaan. Die past ook binnen je budget.

Je kan met een kamado meer mits je alle toeters en bellen hebt, maar niks dat je ook niet met een weber kan.

En als je iets meer wilt uitgeven ga voor een weber performer premium, die extra tafel ruimte is zo handig (niet het model met de klaptafel, maar de volledige). Alles staat ook een pak stabieler. Tevens heb je onderaan nog wat plaats voor dingen en een zak briketten/kolen etc. Gewoon super handig. Zeer tevreden van

Terug
Bovenaan Onderaan