BasBQ
Beef en Steak

Weber smoker v.s.

bedoel waardig mijn w hapert
 
Gelukkig is de WWW invoering al lang niet meer nodig  ::)
 
kloenie zei:
Zelfbouw of een weber smoker of een barbecook rookoven.
Wat zou een goede keus zijn ?


Valt me op dat bij de Barbecook de deurtjes niet goed aansluiten, dus er kan rook langs.
Maar dat was bij de weber ook zo.

Kom maar op met jullie ervaringen...

zelfbouw: bepaal je op alle fronten zelf ,en t wordt tenslotte wel jouw eigen uniek ding waaar alle soorten webers bij in de schaduw zullen staan.

weber of barbecook: heb zelf  ook gammele los gemonteerde webers gezien.
en zeker meer  die van barbecook.
maar ook goed sluitende dus.

ik heb zelf een horizontale smoker van 80 euro en staat nu een jaar buiten in weer en wind.
en kan zeker op deze manier jaren mee.
hij sluit goed af,alleen de uitlaatpijp staat dr wat gammel op.
das een kwestie van een paar boutjes dr bij, maar t stoord mij niet.
temperatuur is goed regelbaar en doet zeker niet onder  voor 1tje vanaf de 1000 euro.

ik vindt 320 euro een groot verschil voor iets dikker ijzer,emaile en opdruk weber


 
AV zei:
ik vindt 320 euro een groot verschil voor iets dikker ijzer,emaile en opdruk weber
Dat mag je zeker vinden en je kan op goedkope of zelfbouw Q's ook een goed resultaat halen. En als je een beetje handig bent, aan de juiste materialen kan komen en het leuk vind, dan kan je waarschijnlijk best een Q in elkaar zetten die kwalitatief mss minstens net zo goed is als een Weber.
Maar tijd is ook geld en dat je de uren die je in zelfbouw steekt niet aan jezelf hoeft te betalen, betekent niet dat dit geen flinke investering is die je moet maken. En daarnaast heeft niet iedereen de skills en apparatuur om zelfbouw te maken. Dus reken voor de grap maar eens de kosten uit als je een zelfbouw door iemand zou moeten laten maken en je de arbeidsuren wel zou moeten betalen. Ik heb een klein vermoeden dat de zelfbouw dan niet goedkoper zou zijn als een Weber.

En natuurlijk kan een kant-en-klare goedkope 80 euri kostende smoker prima een paar jaar buiten staan. Maar hier kan je toch echt niet voorbij aan het feit dat je bij Weber naast de naam ook zeker voor de kwaliteit (en eventueel service mocht je die nodig hebben) betaald.

Ik heb hier een een minimaal 15  jaar oude Weber Kettle 47cm staan, die nog nooit onder een hoes heeft gestaan en nog nooit binnen heeft gestaan. Deze kan wel een poetsbeurt gebruiken en natuurlijk ziet dat ding er flink gebruikt uit, maar de ketel is nog helemaal intact. Geen doorroest plekken o.id. en deze kan waarschijnlijk nog prima 10 jaar mee. Mss een rooster en een boutje vervangen, maar dan heb je het wel gehad.
Daarnaast heb ik ook een Barbecook smoker staan van 60 euri van twee jaar oud, die ook altijd in weer en wind buiten staat. Deze zit inmiddels vol roestplekken en ik verwacht dat dit mss wel het laatste jaar is dat ie gebruikt kan worden, omdat dat ding volgend jaar van ellende in elkaar stort. Vind ik op zich ook geen probleem want alle waar naar zijn geld en inmiddels heb ik ook een WSM 57 staan, waarvan ik weet dat die er over 20 jaar nog staat.

Ga je dus naar de aanschafprijs kijken en de levensduur, dan is een Weber helemaal niet zo duur en heb je per jaar een  lage afschrijving. Niet voor niets dat Weber ook 10 jaar garantie geeft op de ketels. En als je kijkt naar de leden op dit forum, dan is er een zeer hoog percentage wat met Webers werkt. Dat is natuurlijk niet zonder reden.

En het is zeker niet een verschil van ?320,- want je hebt al een splinternieuwe WSM 47cm voor ?329,- en als je goed zoekt naar modellen die een paar jaar ouder zijn dan nog veel goedkoper.
Dat je een dergelijk bedrag niet in ??n keer wilt investeren of dat je liever zelfbouw, dat is prima en moet ieder voor zichzelf uitmaken. Maar je moet geen appels met peren vergelijken.
 
Zo daar is even geen speld russen te krijgen, zeg ik dan. DanBras +1 ( ik doe ff hip )  :)
 
ga gewoon voor een BGE joh ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan