BasBQ
Beef en Steak

WEBER Cold smoke generator

Ik heb er een in doos in de kast staan (gewonnen bij BFBIII)....
Als het koudrookseizoen weer aanbreekt, ga ik hem uitproberen
 
Ceriel in de koelkast roken
 
Het principe is al best oud maar van Weber maken ze er toch weer iets moois van. Ben wel benieuwd hoe lang hij meegaat
 
Vannacht voor het eerst gebruikt voor het koudroken van een stukje buik.
Wat me meteen opviel is dat er een flinke hoeveelheid mot in gaat tov de pro-Q CSG.

CSG onderin de WSM, buikje erboven:



Gisteravond aangestoken (ging niet heel eenvoudig...), en vanmiddag bij thuiskomst was nog niet alles opgebrand!
Heeft in totaal bijna 22 uur gebrand op 1 vulling



 
Ziet er lekker uit!
Ik heb hem ook en idd is niet heel makkelijk aan te krijgen.. Maar dan blijft hij wel heel lang branden.
 
Dat ziet er goed uit,  ik ben benieuwd naar het eind resultaat!

Verstuurd vanaf mijn Moto G

 
stijntje113 zei:
Ziet er lekker uit!
Ik heb hem ook en idd is niet heel makkelijk aan te krijgen.. Maar dan blijft hij wel heel lang branden.
Ik heb er, na enkele pogingen met een aansteker, een 1/4 aanmaakblokje onder gelegd.
 
Zou een creme br?le brander niet beter werken?
 
Ja, die gebruik ik nu maar dat is ook geen zekerheid..
Het probleem is dat hij vaak aan lijkt te zijn (stukje wat rood gloeit) maar dan toch weer uit gaat.
Dus ik meot na 10 min ofzo altijd nog controleren of hij wel aan is.
 
stijntje113 zei:
Ja, die gebruik ik nu maar dat is ook geen zekerheid..
Het probleem is dat hij vaak aan lijkt te zijn (stukje wat rood gloeit) maar dan toch weer uit gaat.
Dus ik meot na 10 min ofzo altijd nog controleren of hij wel aan is.


Zou dat aan de gebruikte rookmot kunnen liggen? (te grof, te fijn of vochtig?)
 
Ja, dat dacht ik ook..
Maar ik heb een stuk of 4-5 verschillende soorten geprobeerd. (wel allemaal bij viswinkels gekocht) en ze doen het allemaal niet zo geweldig. Maar het voordeel is wel dat ze heel lang roken..
Misschien dat die van weber ofzo wel wat beter werken maar daar is de prijs ook naar.
 
stijntje113 zei:
Ja, dat dacht ik ook..
Maar ik heb een stuk of 4-5 verschillende soorten geprobeerd. (wel allemaal bij viswinkels gekocht) en ze doen het allemaal niet zo geweldig. Maar het voordeel is wel dat ze heel lang roken..
Misschien dat die van weber ofzo wel wat beter werken maar daar is de prijs ook naar.


Ik denk dat ze bij de vishandel niet met zo'n mooie CSG werken, vaak in rooktonnen. ('t zal wat makkelijker aan steken)
Lang geleden nog eens geholpen in een rokerij en daar maakte men gewoon hoopjes van spanen en zaagsel uit de timmer fabriek.  ;)

Moest wel met enige regelmaat iemand in om de boel aan de gang te houden.  :D !
 
stijntje113 zei:
Nou, dat is toch redelijk fijn mot. En als hij eenmaal aan is dan blijft hij ook aan..
Wanneer je in het begin met wat grover rookmateriaal werkt en dan de fijne rookmot er steeds iets dikker overheen zal die denkt ik beter aangaan. Wel je temperatuur dan in de gaten houden!
 
Ceriel, kun je daar meer over vertellen?
Is een gepekelde koud gerookte buik het begin van pancetta of heb je andere plannen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan