BasBQ
Beef en Steak

Wat UDS ideetjes

 

Smoker Seven

Sprokkelaar
Berichten
40
Mijn UDS heb ik vorig jaar gebouwd. En voor 99% lijkt hij op alle andere geweldige UDS'sen die ik hier op het genootschap gezien heb. Logisch,  mijn inspiratie komt hier vandaan. Allen dank daarvoor  ;)  Daarom lijkt het mij wel aardig om even die dingen te benoemen die ik dan weer net anders gedaan heb. (Ik heb niet alle UDS projecten bekeken, mss zijn sommige dingen al door iemand anders gedaan.)

Een 57cm rooster in een 200L vat heeft een dikke cm speling rondom. Daar past net een wandreksysteempje tussen dacht ik zo. Je kunt dan meerdere niveau's cre?ren of naar behoefte je rooster hoger of lager plaatsen.

UDS%20Rooster%20Steun%201_zpsq9e52nbt.jpg


Het zijn van die simpele metalen latten met sleuven erin voor de steunen. Je haalt ze bij de bouwmarkt.  E?n zo'n lat is genoeg om drie stukken te maken die lang genoeg zijn. Ze komen echter als een setje. Een vriend van mij werkte parallel aan zijn UDS. Dus lat nr.2 had zo zijn bestemming gevonden. De steunen wat ingekort want die lange dingen zijn niet handig voor je kolenmand.

UDS%20Rooster%20Steun%202_zpsj7zdpa6i.jpg


UDS%20Rooster%20Steun%203_zpsgvzkxx2m.jpg


Fits like a glove! Geweldig.

Dan de probe-doorvoer. Op mijn Weber 57 al een probe verziekt met de deksel. En dat getob via de roosters is ook niet handig. Zeker niet met de deksel. Nu zijn er van de kleine siliconen doorvoertjes, maar daar past mijn dual-probe met dikke achterkant niet door.

UDS%20Probe%20Doorvoer%202_zps65e9yqul.jpg


Maar dat siliconen bracht mij wel op een idee. Mijn vrouw had nog een siliconen bakmat liggen die ze toch nooit gebruikte. Ik mocht deze vragen nadat 'm gekannibaliseerd had (of was het anderom  :D). Zo'n matje is bestendig tot 250gr.C, dus voor een smoker behoorlijk in de safe-zone. Met een flinke sluitring een patrijs gemaakt. In het midden van de siliconen flens een klein gaatje gemaakt met riemtang. (Je kan ook een klein kruisje erin snijden)

UDS%20Probe%20Doorvoer%201_zpsfgtywifq.jpg


Misschien ligt het wel voor de hand, maar in de gauwigheid nog niet gezien op het genootschap:  Ik heb mijn drum bij de smid gebracht en die heeft 'm voor een paar tientjes buiten en binnen gestraald. FF Googlen en je vind zo iemand in de buurt. Geen uren fikken (wat natuurlijk wel leuk is) en schuren en/of afbijt voor mij. s'Ochtens afgooien, s'avonds ophalen. Easiepeasie! Wel gelijk spuiten, zo'n ton roest waar je bij staat.

UDS%20Zandstralen_zpssqocxm9m.jpg


Wat ik zelf wel vernuftig vond (als niemand anders het zegt, moet je het zelf maar doen) is om de luchtbuizen iets langer te maken na de kleppen tot net iets onder de rand. Ik heb er vervolgens met 90gr knietjes steuntjes op gemaakt voor een werkblad. De knietjes zitten vast aan het werkblad daardoor is deze demonteerbaar. Na gebruik leg ik het werkblad op de deksel en kan ik mijn UDS met een standaard BBQ-hoes beschermen tegen de elementen. Inmiddels ??n van de luchtbuizen gebruikt om mijn CAC op aan sluiten die gemonteerd zit onder het werkblad.

UDS%20Werkblad%20%20CAC_zpsfbrruujb.jpg


My%20UDS%202_zpsfd0l8clc.jpg


Dan is hij netjes weggewerkt. Nou, en als je dan toch aan het hobbyen bent met je soldeerbout, zorg dan dat je ook een 5V aansluiting maakt op je kastje. Dan kan je zo'n cheap-ass LED buro-lampje erop aansluiten. Handig voor als je all-year-rounder bent. Jullie weten vast wat ik bedoel. ;) 


Ik hoop hiermee wat inspiratie gegeven te hebben. Lijkt me leuk dit binnenkort bij ??n van jullie UDS'sen te mogen zien.
Ok dan, nog ??n plaatje van mijn UDS in volle aktie.  :)

My%20UDS%201_zpscrzatsce.jpg



Groetjes,

Sven


 
OK. De dropbox linkjes werken niet op deze manier... :(
 
De ruwe DB linkjes er maar in gezet dan...
 
Creatieve ideeen, top!
 
Bedankt voor het delen.

Heb je foto's even zichtbaar gemaakt in het draadje.

Even op je foto in dropbox gaan staan met de muis, rechterklik, copy image adress.

en dat even tussen img tags zetten
Code:
[IMG][/IMG]

bijvoorbeeld

Code:
[IMG]https://photos-6.dropbox.com/t/2/AACgPgzcyfDQ-3v6fRCDcknGW0-8tYYBVjROy7KLWNS6aw/12/44259130/jpeg/32x32/3/1464177600/0/2/UDS%20Werkblad%20%2B%20CAC.jpg/ELrK7yEY9esCIAIoAg/RdfGBs_pxsHpSlYfk0PNWM0kSr0R0NDla38qsrYnRXA?size_mode=3&size=2048x1536[/IMG]

geeft dit als resultaat

RdfGBs_pxsHpSlYfk0PNWM0kSr0R0NDla38qsrYnRXA
 
Frits zei:
Bedankt voor het delen.

Heb je foto's even zichtbaar gemaakt in het draadje.

Even op je foto in dropbox gaan staan met de muis, rechterklik, copy image adress.

en dat even tussen img tags zetten
Code:
[IMG][/IMG]

bijvoorbeeld

Code:
[IMG]https://photos-6.dropbox.com/t/2/AACgPgzcyfDQ-3v6fRCDcknGW0-8tYYBVjROy7KLWNS6aw/12/44259130/jpeg/32x32/3/1464177600/0/2/UDS%20Werkblad%20%2B%20CAC.jpg/ELrK7yEY9esCIAIoAg/RdfGBs_pxsHpSlYfk0PNWM0kSr0R0NDla38qsrYnRXA?size_mode=3&size=2048x1536[/IMG]

geeft dit als resultaat

RdfGBs_pxsHpSlYfk0PNWM0kSr0R0NDla38qsrYnRXA

Vreemd maar vanmorgen kon ik elke foto perfect bekijken en nu zie ik alleen vierkante blokjes.

Benieuwd wat je nu verbeterd hebt....
 
Mee eens AV. Ik hoop dat het nu beter is. Was ff een kwestie van het trucje leren.

 
Die rvs latten ga ik ook doen.
Hierdoor kun je makkelijk een 2e laag doen of andere handige zaken.

Het enige,

Er staat op gegalvaniseerd materiaal.
Is rvs het zelfde?
 
Herman,

RVS (Roest vast Staal) is een beetje ongelukkig gekozen term van mij. Ben er zeker van dat het materiaal dat ik heb gebruikt ook gegalvaniseerd metaal is. Dus, geen probleem en sorry voor de verwarring.

Sven
 
Smoker Seven zei:
Dus, geen probleem

X(

wel of niet  veilig/gezond bouwen doet er ook niet meer toe.
dat is al zo vaak aan de orde geweest.

dus als de buitenkant dr maar strak uit ziet.
en dat doet ie.
sucses en veel plezier met je vat.
 
Smoker Seven zei:
Herman,

RVS (Roest vast Staal) is een beetje ongelukkig gekozen term van mij. Ben er zeker van dat het materiaal dat ik heb gebruikt ook gegalvaniseerd metaal is. Dus, geen probleem en sorry voor de verwarring.

Sven

Waar het mij om gaat is of gegalvaniseerd materiaal veilig is?
Ik weet dat bepaalde stoffen ongezond zijn.

Maar ik wil dit systeem ook omdat het makkelijk is, ook om bijv wat tussen vlees en vuur te leggen.
Gewoon 3 beugels erin en klaar.
 
Hermanusb zei:
Smoker Seven zei:
Herman,

RVS (Roest vast Staal) is een beetje ongelukkig gekozen term van mij. Ben er zeker van dat het materiaal dat ik heb gebruikt ook gegalvaniseerd metaal is. Dus, geen probleem en sorry voor de verwarring.

Sven

Waar het mij om gaat is of gegalvaniseerd materiaal veilig is?
Ik weet dat bepaalde stoffen ongezond zijn.

Maar ik wil dit systeem ook omdat het makkelijk is, ook om bijv wat tussen vlees en vuur te leggen.
Gewoon 3 beugels erin en klaar.

Je kunt ook de geverfde versie pakken en die van verf ontdoen. Heb ik ook gedaan. Met zo'n staalborstel in je boormachine heb je die zo blank. Daarna insmeren met Crisco oid en inbranden met de rest van de ton.
 
ik vind dat je mooie oplossingen hebt gevonden, zoals de controller onder het werkblad en hoe je dat hebt opgehangen

een boutje gegalvaniseerd kan misschien nog wel, maar die hele strips, zeker zo dicht op je kolenmand lijkt mij ook niet handig, ik zou ze om ruilen voor staal of rvs of ze een keer in een vuurkorf steken zodat je het eraf brandt
 
Geheel eens met het veilig gebruik van materialen. Galvaniseren is een algemene naam voor het door middel van elektrolyse aanbrengen van een laagje metaal. Hoewel galvaniseren snel in verband wordt gebracht met het aanbrengen van een laagje zink, kan men ook andere metalen hiermee bedoelen. Naar mijn beoordeling was het materiaal wat ik gebruikt heb voorzien van een laagje chroom. (En inmiddels voorzien van een aantal lagen rook  ;))

Ik zou zeker niet aanraden om "verzinkte" materialen te gebruiken voor bv je vuurkorf of rooster waar je het voedsel op bereid. Ook verder in je BBQ zou ik het gebruik van verzinkte materialen tot een minimum beperken. Dus bij twijfel niet doen.

Gebruik je gezond verstand en stel de vraag als je het niet zeker weet. Alleen een niet gestelde vraag is een domme vraag  :)

Smoke'm!  ;)


 
Terug
Bovenaan Onderaan