BasBQ
Beef en Steak

wat te gebruiken als je geen DO hebt

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Ik wilde zondag eens een echte chili maken op de WSM maar heb geen Dutch oven. Wat zou ik als alternatief kunnen gebruiken. Zat te denken aan een ovenschaal en die in te pakken in alufolie. Maar dat is wel een schaal die ik ook gewoon gebruik. Ik ben bang dat er teveel rookaanslag op komt. Alternatief is een Romertopf, heeft iemand daar ervaring mee of dat gaat. Die gebruik ik niet zo heel veel en lijkt me een mooi alternatief. Of gewoon een goedkoop schaaltje bij de Blokker halen, dat kan ik ook altijd nog doen, maar wil eerst kijken wat ik zelf nog thuis heb staan. Iemand ideetjes??
 
Je zou een oude pan kunnen gebruiken.
 
Als je iets gaat maken in een pan met een deksel erop kan het natuurlijk ook gewoon in de oven. Een DO of wat dan ook voegt qua smaak niet veel toe. 't is tenslotte gewoon een pan.
Een romertopf is voor dit werk ook niet zo'n handig ding omdat je die eigenlijk koud moet opzetten, anders kan hij barsten door plotseling temperatuurverschil. Misschien dat dat meevalt op de WSM trouwens, als je 'm niet te heet stookt.

Ik gebruik op mijn BBQ af en toe een ovenschaal van de IKEA (?12,95): http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10099053/

Op zich misschien wel een leuk idee om een beetje rook in de chili te laten trekken!
 
Gewoon even een ovenschaal bij de blokker halen, of de Action. Deksel hoeft er niet op want je wil er toch een rok smaakje aan.
 
Heb je niet zo'n zwart BK sudderpannetje? Die kun je prima gebruiken.
 
Frits zei:
Deksel hoeft er niet op want je wil er toch een rok smaakje aan.

Is dat lekker?  ;)
 
Morgen maar eens kijken bij de Blokker voor een pannetje/schaal
 
ik gebruik gewoon Oma's ouwe braadpan, denk trouwens dat alle pannen kunnen mits er geen kunststof handgrepen aan zitten.
R?hmertopf moet ook kunnen mits je dezelfde procedure volgt als voor de oven , en beslist indirect gebruiken.
 
Ener zei:
Frits zei:
Deksel hoeft er niet op want je wil er toch een rok smaakje aan..

Is dat lekker?  ;)

Kort gerokt heeft de voorkeur maar dat hangt wel erg van de kwaliteit van het vlees af.8)
 
Woehahahahahaha
 
Nosmo zei:
Kort gerokt heeft de voorkeur maar dat hangt wel erg van de kwaliteit van het vlees af.8)

Lol.. :D
 
Albertheijn heeft een  zogenaamde "groente wok" bij de bbq spullen , dat is een ovale alu schaal (per 3) zeg maar een oversized lekbakje en dat gebruik ik voor baked beans enzo als ik geen zin heb om te poetsen. Werkt ideaal.
 
Ik had een paar weken bij de action een steelpannetje gehaald.
3 euro, antracietgrijs, ziet er ouderwets uit ( volgens mij had mijn oma ook zo'n pannetje voor de melk )
er staan meerdere formaten, niet zo dik/stevig als een echte DO, maar ook een factor 10 voordeliger.

Ik heb het laatst gebruikt om de glaze in op te warmen, bij de ribs.
Kwam prima uit de bbq,
 
Ik heb nu een witglazen ovenschaal uit de kast van mijn schoonmoeder kunnen regelen. Aangezien hij toch niet boven het vuur komt durf ik dat wel aan.
 
Gerard777 zei:
Albertheijn heeft een  zogenaamde "groente wok" bij de bbq spullen , dat is een ovale alu schaal (per 3) zeg maar een oversized lekbakje en dat gebruik ik voor baked beans enzo als ik geen zin heb om te poetsen. Werkt ideaal.

Plus 1 voordat ik me DO had deed ik het ook met zo'n alu schaal

IMGP6522_zps33e10453.jpg


IMGP6528_zps52bb1c7e.jpg
 
richard0501 zei:
Ik gebruik altijd een glazen pyrex schaal, of een volledig geglazuurde ovenschaal, gaat altijd weer netjes schoon na gebruik, en word gewoon weer gebruikt door mijn vrouw in de oven..
Zo een heb ik nu van mijn schoonmoeder geleend.
 
Pyrex schaal in combi met WSM hiero (DO staat nog wel op Wish list  ;D )
 
Same as Mike!! 8)
 
Terug
Bovenaan Onderaan