BasBQ
Beef en Steak

Wat te doen met schaapshaas

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Mijn vriendin heeft een leuk stukje vlees, schaapshaas, van de Makro meegenomen, ik zit alleen nog een beetje te twijfelen hoe ik het moet aanpakken. Weten jullie of ik het gewoon als lamshaas kan klaar maken of dat ik het toch wat anders moet behandelen?

Ik weet dat schaap sterker van smaak is en mijn gevoel zegt ook dat het misschien wat taaier kan zijn. Alle tips & tricks zijn welkom.

De schaaphaas weegt een kleine kilo en ziet er zo uit:
ae75fe0f-8ec9-4404-988f-a0b5b7b4fb99_zps59d173cf.jpg
 
Hmm, het is haas, dus ik denk niet dat het heel erg taai zal zijn. Ik zou idd gewoon de bereiding van lamshaas aanhouden. Je hebt misschien een wat meer uitgesproken smaak, maar misschien ook wel niet.
 
Het ziet eruit als een flink stuk. Misschien leuk om 't op te delen en verschillende bereidingen te doen?
Stukje in een soort marokkaanse marinade van yoghurt en ras-el hanout, stukje rubben met een rub voor krachtig smakend vlees en een stukje naturel? Stukje high en fast, stukje stoven?
Ik ben benieuwd en ga dit draadje sowieso volgen!
 
Volgens mijn Marokkaanse collega is het lekker voor kebab of in dunne plakjes. Minder geschikt om te stoven.te dik en/of te lang bakken /stoven word taai volgens hem.
 
El Fumarole zei:
Het ziet eruit als een flink stuk. Misschien leuk om 't op te delen en verschillende bereidingen te doen?
Stukje in een soort marokkaanse marinade van yoghurt en ras-el hanout, stukje rubben met een rub voor krachtig smakend vlees en een stukje naturel? Stukje high en fast, stukje stoven?

Op Beef en Steak zie ik dat Nieuw-Zeelands lamshaas ~ 800gr weegt. Mijn schaaphaas is 1 kg dus dat scheelt niet zo heel erg veel. Als nog wel een aardig stuk vlees dat best in 2 ? 3 stukken verdeeld kan worden.
 
Splinter zei:
Volgens mijn Marokkaanse collega is het lekker voor kebab of in dunne plakjes. Minder geschikt om te stoven.te dik en/of te lang bakken /stoven word taai volgens hem.

Hmm misschien dus toch snel taai. Maar misschien gaat het met low& slow wel goed?

Twijfel, twijfel... :-/
 
Als het haas is zal het niet een stuk zijn.
Een lamshaasje weegt 125 tot 200 gram.
Maar ik zou het in ieder geval rose braden/grillen. Een taaie haas bestaat eigenlijk niet, daar is het de spier niet na.
 
Bert zei:
Als het haas is zal het niet een stuk zijn.
Een lamshaasje weegt 125 tot 200 gram.
Maar ik zou het in ieder geval rose braden/grillen. Een taaie haas bestaat eigenlijk niet, daar is het de spier niet na.

Stom niet aan gedacht, kan natuurlijk ook meerdere stukken zijn. Rose heeft zeker de voorkeur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan