BasBQ
Beef en Steak

Wat past goed bij appelhout (rook)

 

somdv

Sprokkelaar
Berichten
35
Ik heb even gekeken wat er onder appelhout op het forum staat. Best veel, maar heb nog niet echt antwoord op mijn vraag "Wat voor vlees past het best bij appelhout".

Welke stukken vlees passen hier goed bij?

Ik heb een rookbakje en kan in mijn kamado geen nieuw hout steeds in het rookbakje leggen (zonder de steen op te tillen). Kan het rookbakje ook op de steen?
 
Appel geeft een milde rook en is geschikt voor oa kip en varken. Eikenhout/hickory/mesquite geeft een sterkere rook en past goed bij rund. Dit is echter een heel simpel antwoord en de meningen zijn verdeeld en menig :)
 
Verschillende soorten hout kennen verschillende smaken, en het is aan jou wat je zelf vind passen. Nu lijkt het een beetje of je vraagt, ik heb slagroom welk toetje past hier goed bij  ;)
Ikzelf werk nooit met snippers maar met blokken hout dit werkt gewoon veel beter. Gooi een blok op het vuur als je start en dit geeft een redelijke periode smaak af. Werkt het beste met low and slow, want bij grillen is je blok zo weg uiteraard. 
 
Blok hout helemaal voor. Al heb ik het geluk een saffire te bezitten en dan kan je gewoon rookhout blijven toevoegen. Reuze handig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
paulus1972 zei:
Blok hout helemaal voor. Al heb ik het geluk een saffire te bezitten en dan kan je gewoon rookhout blijven toevoegen. Reuze handig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoeveel uur kun je roken zodat het ook werkelijk effect heeft?
Is er bv een tijd bv na 4 of 5 uur dat roken niet zoveel zin meer heeft?
Of kun je gewoon de hele sessie door blijven roken als je bv PP maakt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Je kan wel oneindig rooksmaak blijven toevoegen, maar uiteindelijk gaat het overheersen. Zeker de hardere houtsoorten hebben dit snel (bijv. eiken) En dit is echt niet lekker meer.
De eerste 2 uur zijn prima hierna kan het wegblijven of minder worden.  Zoek de meest koele plek tussen je kolen op en leg hier je houtblok op. Met een low and slow sessie kan deze dan wel een uurtje of 5 mee gaan.
 
Ik meen me eveneens te herinneren dat ik ergens iets gelezen heb dat boven de 50 of 55 graden (vlees temp) ofzo, de opname van de rooksmaak behoorlijk minder is. Geen flauw idee meer waar. Misschien dat iemand anders daar de exacte details van kent.
 
SilverFox zei:
Ik meen me eveneens te herinneren dat ik ergens iets gelezen heb dat boven de 50 of 55 graden (vlees temp) ofzo, de opname van de rooksmaak behoorlijk minder is. Geen flauw idee meer waar. Misschien dat iemand anders daar de exacte details van kent.

Hier staat heel veel uitgelegd: http://amazingribs.com/tips_and_technique/zen_of_wood.html

Het komt er op neer dat koude en vochtige oppervlaktes het meeste rook opnemen. Dus naarmate je vlees warmer en droger wordt, neemt het minder rook op.
 
Thanx!
Het was weliswaar niet wat ik gelezen had, maar is wel erg duidelijk :)
 
E-Hoog zei:
Het komt er op neer dat koude en vochtige oppervlaktes het meeste rook opnemen. Dus naarmate je vlees warmer en droger wordt, neemt het minder rook op.

Zou kunnen, maar helemaal stoppen doet het niet, volgens mij.
Ik houd wel van mesquite, maar als je dat te lang/veel gebruikt, ontstaat er toch een laagje om je vlees, wat mij doet denken aan het plastic achtige spul om de Unox rookworst
 
dennis zei:
E-Hoog zei:
Het komt er op neer dat koude en vochtige oppervlaktes het meeste rook opnemen. Dus naarmate je vlees warmer en droger wordt, neemt het minder rook op.

Zou kunnen, maar helemaal stoppen doet het niet, volgens mij.
Ik houd wel van mesquite, maar als je dat te lang/veel gebruikt, ontstaat er toch een laagje om je vlees, wat mij doet denken aan het plastic achtige spul om de Unox rookworst

Klopt, het zal niet helemaal stoppen.

Overigens schijnt dat het af en toe besproeien van je vlees dus ook zorgt dat het meer rook opneemt omdat je dan tijdelijk het oppervlakte weer vochtig en koud(er) maakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan