BasBQ
Beef en Steak

Wat is een leuke maat Dutch Oven

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
20.060
Ik zit er over te denken om ook een DO aan te schaffen, alleen zeggen die QT maten mij niks.

Wat is een leuke maat om mee te beginnen?

Wat is een goed DO kookboek?
 
Bedankt voor de tip Marc. Is het belangrijk om een DO met pootjs te nemen?
 
Wel handig, voor brood wil je kooltjes direct onder je do hebben, maar niet in contact met de bodem, dan smoren de kooltjes. enige nadeel is dat hij mischien wat lastig op je bbq staat, maar daar verkopen ze een onderzet ring voor volgens mij.
Tot nu toe alleen nog maar brood gebakken, heb er wel een 3poot met vuurschaal bij gekocht, was niet duur op www.gezinswinkel.nl maar verwacht geen A kwaliteit, voor mij is het goed genoeg, maar ik durf de 3poot niet meer uit mekaar te halen, dan krijg ik hem niet meer in mekaar, maar ach voor dat geld ben ik tevreden.
 
Ik heb een Salmon, die is 2qt., de kleinste die er is :) die past namelijk makkelijk op mijn ceramic. Pootjes zijn mijn inziens een must. Dan kun je m ook standalone gebruiken ;-)
 
Dus op zoek naar een met pootjes :D.
 
Ik heb de 6qt met pootjes,ik heb hem op een vuurschaal staan.
Voormaat is uitstekend voor ons,2 volw. en 2 kinderen.
 
En een leuk en lekker boek is,101 Things to DO with a Dutch Oven.
 
Ik heb een 3qt DO (Beaver van Qvist). aangezien ik eigenlijk altijd voor 2 personenn kook is deze maat voor mij perfect. Maar als het moet kan er best chilli in voor 4 -5 personen.
 
Bedankt voor de tips.

Ik ga op zoek naar het boek, Mike
 
Mijn beide DO's zijn van Qvist, een hoge Beaver (3 qt) =2,8 liter van 24 cm doorsnee voor sauzen en soepen, deze past nl in 't Ding.
De hoge Wolf  (9 qt)= 8,5 liter en 30cm doorsnee, voor stoofpotten, mijn roemruchte Chili en brood.

voor DO gerechten kwam ik http://www.justdutchovenrecipes.com/index.html tegen.

 
Ik heb zelf een 4 QT van Stansport zonder poten past heel makkelijk onder het deksel van een OT57, Coq au vin voor 4 personen ging makkelijk erin, een dubbele portie was net iets teveel
een 6 QT schijnt ook nog net onder het deksel te passen (pootjes door het rooster gestoken) de 6 QT gaat er hier ook nog wel een keer komen (niet tegen mijn meisje vertellen)
 
Ik kwam deze tegen op het web voor 35€

Home > Eten > BBQ & Outdoor CookingDutch Oven 6 qt.6 Qt. Dutch Oven van hoogwaardig gietijzer met een diameter van 31,5cm en een binnenhoogte van 10cm. De pootjes hebben een hoogte van ca. 5cm. De inhoud is ong. 5,6L. Gewicht: 7,5kg.

Voor het eerste gebruik, zoals met alle z.g. non-seasoned Dutch Ovens, eerst reinigen en inbranden

Vraag me alleen af of dit een laag model is? Of is die 10 cm hoogte normaal voor een 6 qt?
 
Het is het lage model, kijk maar naar de diameter van de Wolf uit mijn antwoord, die is nagenoeg hetzelfde maar de inhoud ik 1/3 kleiner.
 
De kogel is door de kerk :D, net bij Qvist een 6 qt DO met deksellifter besteld. (voor mijn verjaardag ;))
 
Mooi man. Veel plezier ermee!
 
Veel plezier ermee Frits, dankzij dit draadje ben ik weer een stukje wijzer geworden wat mijn in de toekomst beoogde DO gaat worden  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan