BasBQ
Beef en Steak

Wagyu Burgers AH

Ik vind hier altijd wel wat van.

Waarom Wagyu?
Door de hoge dooradering van vet door het vlees.
Het herkenbare gemarmerde vlees..

Een hamburger:
Gemalen vlees. meestal, bij dit soort grote volumes compleet gecontroleerd hoeveel procent vlees/vet verhouding

Wagyu hamburger. Is dan toch buiten de naam een grote bak onzin?
Doet me denken aan dat artikel van Keuringsdienst van Waarde over de Angus burger bij de McDonalds.
 
Ik geloof er ook niet in.

Wagyu betekent letterlijk Japanse koe. Deze term alleen al is dubieus. Ze vermelden niet welk koeienras. Bij een goede kwaliteit vlees zijn ze trots op het type koe en wordt dit wel vermeld op de website.

Daarnaast denken veel mensen gelijk aan mooi dooraderde steak, het liefste de beste A5 kwaliteit. Maar ook Wagyu heeft vlees van veel mindere kwaliteit. De associatie is alleen met een mooie dooraderde steak en dat weet AH.

Tot slot is het een hamburger en geen steak. Het vlees bestaat dus niet uit één stuk. Net als dat een frikandel gemaakt wordt van geschraapte stukken restvlees, kun je natuurlijk ook van een Wagyu koe restvlees gebruiken om een hamburger te maken.
 
Als het echt van een goede vleeskoe komt proef je wel verschil, zeker als je je gehakt zelf draait. In NL in de supermarkt zie je zelden rundergehakt met een vetgehalte boven de 19%, dat is wat aan de krappe kant. Er is zeker ook verschil uit welk deel van de koe het vlees komt.
Zelf eens gehakt voor hamburgers gemaakt met een grainfed picanha, hoe decadent dat ook klinkt het was erg lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan