BasBQ
Beef en Steak

Vrachtwagenkist wordt rookoven?

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Vandaag van mijn fijne zwager twee RVS vrachtwagen kisten gehad. 
Mooi maatje: 55 cm hoog bij 45 breed en diep:
20140319_190716_zpsihloi8uh.jpg

Het plan is dan om daar een rookkast van te maken.
Iemand ervaring met dit soort kasten?
 
Zoiets zat ik ook aan te denken Bert.
Dan heb je een kast van bijna 1 m hoog.  Paar wieltjes eronder, sleufje erin met een regelschuif voor de zuurstof, dat soort dingen. Wordt wel een leuk projectje denk ik :D
 
mooi geregeld Jeroen, ga het volgen
 
Goed idee!! I will follow!! :D
 
Inmiddels zijn we alweer een stukje verder gekomen. Met enige (zo niet alle) hulp van mijn metaalbewerkende vaderlief, ziet hij er nu zo uit:
1396107138554_zpspnxbecsg.jpg

Kasten staan op elkaar gelast. Wielen en poten eronder. Oude RVS reducer erop gelast met stelbare klep voor de rookafvoer. In de bovenste kast 3 plekken voor een grillrek en een paar ophangplekken voor rookworst ed.
Uiteindelijk gaan we voor dit idee:
20140329_163635_zpszyhguhjr.jpg

In de onderste kast komt een schuif (zoals bij een kamado) voor de zuurstoftoevoer en zou de flow te regelen moeten zijn. 
Nu nog op zoek naar een leuk kolenmandje. Als iemand daar een goed idee voor heeft hou ik me aanbevolen!
 
Hij gaat goed Jeroen, altijd goed zo een handige Pa.

Ik zou in het onderste gedeelte een lade maken, en daarboven idd een luchtregeling.
Nu moet je de complete onderdeur losmaken om bij te vullen.
met een lade kun je hem er zo uittrekken, zelf eventueel iets open zetten voor de trek.

PS niet vergeten de gaten in de achterwand dicht te maken  :D
 
Thx voor het meedenken Bert. Gaten in de achterwand worden inderdaad nog gedicht. Over een lade heb ik ook zitten denken.
Als hij af is ga ik 'm eerst proefdraaien. Kijken hoe de temp te regelen is enzo en dan eens kijken wat er eventueel verbeterd kan worden. 
Ik ben echt zeer benieuwd naar de eerste run :D
 
Thx. Hier hoort dit ook eigenlijk thuis natuurlijk. 
 
Inmiddels ben ik 'm goed vuil aan het maken :D
20140404_123211_zpsqpjvie8w.jpg

Ik heb ontdekt dat de ovenroosters uit mijn keuken perfect in de rookkast passen, waarmee de aanschaf van extra roosters voorlopig geen haast heeft.
Na een eerste testrun om te zien wat de temperatuurbeheersing doet (eigenlijk minimaal, dus we zullen met de hoeveelheid kolen moeten spelen, of iets moeten doen aan de isolatie en luchtdichtheid van het ding) zitten de eerste MOINK's erin:
20140404_164034_zpsyrb3ca5q.jpg


Vooralsnog blijft ook de temperatuur makkelijk vrij laag (rond de 100 graden) en redelijk stabiel, dus kennelijk heb ik er net voldoende kooltjes in gegooid.

Feestelijke beelden dus hier in huize Fumarole.

Zo, en dan nu weer aan de slag, want er moet 6 kilo varken worden inge?nt met smaak. Morgenochtend vroeg op en dan lekker aan het werk voor een pulled pork! Yiiiii Haw!

Fijn weekend allemaal!
 
Schitterend project , mooi resultaat Jeroen !
 
Terug
Bovenaan Onderaan