Beef en Steak

Vraagje opwarmen kamado

PieketJ

Tondelzoeker
Hi BBQ-liefhebbers,

Ik heb een vraagje. Ik denk dat dit namelijk beter kan

Wanneer ik mijn kamado (bastard) aansteek doe ik het als volgt:
- nieuwe volle kolenmand
- 3 aanmaak wokkels
- schuif en deksel helemaal open voor 15 min (op stopwatch)
- vervolgens de klep dicht en schoorsteen open (om de dome goed te verwarmen (ongeveer 10min)
- als ik op ongeveer de gewenste temperatuur (laten we zeggen 150) en de hitteschilden en het vlees erop leg zakt de temperatuur stevig (zeker 20 graden vanwege de koude elementen)

Nu komt mijn vraag:
- zal ik volgende keer de bbq tot 170 opgstoken zodat ik het warmteverlies opvang?
- of toch meer tijd nemen met de kamado + hitte schilden eerst op de gewenste temperatuur zitten voordat ik het vlees erop leg?

Hebben jullie sowieso tips voor de manier van opwarmen?

Veel vragen, hoop dat jullie mij kunnen helpen

Alvast bedankt!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Is niet echt een vast antwoord op te geven. Ligt eraan wat je wilt klaarmaken en welke temperatuur je wil.
Zelf doe ik het als volgt maar ben ook nog geen expert vergeleken met veteranen hier op de forum:

Alles open en de wokkels aansteken. Niet timen maar wachten tot wokkels niet meer branden. Dan dome dicht maar wel schuif en topkap vol open.

Probe op het rooster en warm laten worden tot 15 graden onder gewenste temperatuur. Als hij piept dan de plates erin waardoor het weer iets afkoelt. En afhankelijk van gewenste temperatuur die je wilt bereiken schuif beetje of wat verder open, top kap op een kiertje en dan langzaam de gewenste temperatuur laten bereiken.

Ik doe het vlees dikwijls erin voor de temperatuur is bereikt.
Ik gebruik geen aanmaak wokkels, wel elektrische verfstripper.
Voor een lange sessie, bvb pulled pork gaat alles in de Q na een kwartier ongeveer.
Voor bvb een steak laat ik de Q wel op temperatuur komen omdat die niet echt lang erin moet.

Ik warm mijn q op met platesetter en rooster er in, alleen een blokje rookhout en het vlees gaat er bij mij later op, al wil ik net als @Ghost met low en slow bereidingen ook wel eens eerder mijn vlees er op doen.

In de tijd dat ik nog met wokkels aanstak liet ik hem eerst een half uur op de gewenste temperatuur branden, dan warmt het keramiek ook op, en wordt het verval kleiner.

Veel wegen naar Rome zeg maar.

Ik doe het vlees dikwijls erin voor de temperatuur is bereikt.
Ik gebruik geen aanmaak wokkels, wel elektrische verfstripper.
Voor een lange sessie, bvb pulled pork gaat alles in de Q na een kwartier ongeveer.
Voor bvb een steak laat ik de Q wel op temperatuur komen omdat die niet echt lang erin moet.

Ik kijk ook niet naar die temperatuur. In het begin wel, maar steek ik het vlees er al van te voren in en laat het mee opwarmen.
Ook een steak met reverse sear doe ik dat.

Ik denk niet dat het beter kan, het heeft gewoon te maken met wat je prettig vindt.
Ikzelf kijk vooral naar hoe fel de houtskool brand, namelijk; de wokkels moeten opgebrand zijn en de houtskool moet goed gloeien.
Vanaf dat moment gaat het deksel dicht en m'n rooster met evt. de hitteschilden er in en ga ik hem knijpen, afhankelijk van de gewenste temperatuur.

Dit werkt voor mij, maar dat is omdat ik het mezelf zo heb aangeleerd. Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar het gaat er voornamelijk om dat je het proces onder controle hebt. En dat gaat nou eenmaal het makkelijkst door altijd dezelfde stappen te doorlopen.

Ik heb zelf de Weber Summit.
Tot ca 120 graden steek ik de kolen op 1 plek aan.
tot 160 graden op 2
En bij alles daarboven gelijk op 3 plekken.

Als ik wokkels gebruik dan moeten die helemaal opbranden. Bij de verfstripper is aan aan.

Vanaf dat punt alles erin wat er in moet dat warmt dan gelijk mee en als de rook schoon is mag het vlees erop.

Op YT heeft Smoking Dad er ook een video aan gewijd . Alle delen lekker laten mee warmen is volgens mij de beste optie.

Ik warm mijn q op met platesetter en rooster er in, alleen een blokje rookhout en het vlees gaat er bij mij later op, al wil ik net als @Ghost met low en slow bereidingen ook wel eens eerder mijn vlees er op doen.

In de tijd dat ik nog met wokkels aanstak liet ik hem eerst een half uur op de gewenste temperatuur branden, dan warmt het keramiek ook op, en wordt het verval kleiner.

Veel wegen naar Rome zeg maar.

Oke dus meteen na het aansteken van je aanmaakblok/wokkel doe je de hiteschilderen erin. Warmt de kamado dan we efficient op vanwege de luchtstroom?

Ik zou verwachten dat de aanmaakblokjes uitgaan omdat de schilden erop komen.. of laat je de deksel open als je de hitteschilden op de (net aangestoken) aanmaakwokkel zet?

Interessante inzichten in ieder geval!

Bedankt allen

Oke dus meteen na het aansteken van je aanmaakblok/wokkel doe je de hiteschilderen erin. Warmt de kamado dan we efficient op vanwege de luchtstroom?

Ik zou verwachten dat de aanmaakblokjes uitgaan omdat de schilden erop komen.. of laat je de deksel open als je de hitteschilden op de (net aangestoken) aanmaakwokkel zet?

Interessante inzichten in ieder geval!

Bedankt allen

De hitteschilden nemen de lucht niet weg. Zolang vuur zuurstof krijgt, zal het branden.

Wokkels en aanmaak blokjes altijd helemaal uit en weg laten branden voordat je de kamado sluit en zo min mogelijk spullen erin.
Daar komt altijd iets van viezigheid vanaf.
Als die goed opgebrand zijn en de schone houtskool brandt goed dan pas de schilden erin en opwarmen.
@Free_ltd +2

Voor een low en slow hoef je de houtskool maar op 1 plek aan te steken.
Ca 160 graden doe ik meestal op 2.

Als je de onder en boven schuiven open houdt zal hij steeds heter worden.
De echte "keramische dames en heren" kunnen je beter adviseren over het moment van knijpen

Laatst bewerkt:
Ik doe kolen in de mand. Pak een gasbrander. Laat die 2 minuten branden op een plek. Alles open. Na dat ik de thermometer omhoog zie gaan. Doe ik de sleufjes dicht boven en onder op de gewenste temperatuur en laat alles een half uur minimaal aan staan. Soms steek ik hem ‘s ochtends aan en alles op 90 graden en gebruik ik de bbq pas om 17 uur. Verbruikt bijna niks. En is goed op temperatuur. En Oja. Ik doe meteen de reflectors erin dus alles is op temp. Reflectors. Kamado en roosters dus hoe alleen de top vent iets aan te passen voor andere. Lees hogere temperatuur

Bbq aansteken, vuur uit kooltjes aan? platesetter + hitteschild erin, deksel dicht.

Het keramiek van je bbq en je platesetter moeten toch opwarmen..
Soms doe ik hem eerst op temp laten komen met platesetter erin, soms zonder en gaat die er koud op samen met het vlees.

Als ik nog veel moet rommelen bijv 4x 2500 gram procureur erop verdeeld over 2 etages, probes erin etc dan is dat koude hitteschild een fijne absortie buffer om de temp niet door te laten slaan.

Het is dus bij mij sterk afhankelijk van wat erop gaat, is het een beenhammetje van 600 gram of 4x 2500gram procureur..

Geen hapklaar antwoord maar wel altijd wokkeltjes uit laten branden zoals Cherrywood al had vermeld.

Terug
Bovenaan Onderaan