Beef en Steak

Vraag: Steakstone (lavasteen)... wie is hier bekend mee? + verkrijgbaarheid

• Onderwerp starter Onderwerp starter Caemgen
  • Startdatum Startdatum
C

Caemgen

Gast
Hallo!

Ik heb onlangs in Engeland een prima steak aan tafel geserveerd gekregen en zelf af mogen grillen op een lavasteen. Erg lekker - en erg leuk!
Zoiets:

D14793927742347571_1.jpg

Video: https://www.youtube.com/watch?v=udPnbKnC35I
Zie http://www.steakstones.com voor meer info en voorbeelden van waar ik naar op zoek ben.

Enig idee of deze ook ergens in Nederland te vinden zijn? Voor consumenten dan. Daar zou ik namelijk wel 4 setjes thuis van willen hebben. Niet per s? van dit merk (er zijn tal van andere, soortgelijke merken te vinden op eBay, amazon, e.d. - maar diegenen met een redelijke prijs leveren dan weer niet in Nederland).

Misschien zoek ik gewoon niet op de juiste termen?

Alvast dank!

Geen idee waar je deze stenen kan halen, echter; je zou dit ook kunnen dmv een zoutsteen. De zoutsteen geeft wel extra smaak af natuurlijk, de vraag is of je dat wil. Afgelopen week een en ander over gelezen en het leek mij erg gaaf om te proberen. Hier stond eveneens bij dat je de steen kon opwarmen op de Q en hem dan kon plaatsen op tafel om je eten op af te grillen.

Ik ken een restaurantje in Eindhoven waarbij ze alle warme gerechten op zoiets vergelijkbaars serveren, alleen nadeel dat de kans dan aanwezig is, dat je overgare steak krijgt =P

Ik weet dat er meerdere restaurantjes het zo doen, oa in Frankrijk en in China gezien. Nadeel vind ik zelf dat je goed op moet letten, voordat je het weet is ie te ver doorgegaard. Ik neem aan dat niet iedereen een thermopen meeneemt om de kern te checken :)

Richard Soeteman zei:
Ik heb deze wel eens gezien, zijn wel stenen voor op de BBQ maar misschien kan hij je verder helpen, of stenen voor je bestellen? https://www.grillenoplava.nl/index.php#

Bedankt voor de tip! Ik heb 'm gemaild. Misschien is het ook wel leuk om zelf eens creatief aan de gang te gaan en de set eromheen zelf te bouwen.

Jowi zei:
Ik weet dat er meerdere restaurantjes het zo doen, oa in Frankrijk en in China gezien. Nadeel vind ik zelf dat je goed op moet letten, voordat je het weet is ie te ver doorgegaard. Ik neem aan dat niet iedereen een thermopen meeneemt om de kern te checken :)

Klopt... je moet er wel een beetje gevoel voor hebben.
Dus ik zou dan ook alleen maar mensen thuis uitnodigen die weten wat ze met vlees moeten doen. :P

Erg leuk idee. Maar dit is geen lava steen. Lava steen is puim lijkt een beetje op spons. (Heb dit in een grill van me)dit is in princiepe met elk natuur steen te doen. Graniet,marmer,speksteen (erg makkelijk als je zelf gaat maken) & zoals eerder gezegt zout steen.

Steen is een slechte geleider van hitte. En houd dit daarom super goed vast (daarom zieje bij chocolatiers ook marmeren werkbanken. Omdat hun erg veel met temperatuur moeten spelen) steen opwarmen in een oven of vuur in zijn houder leggen en gaan maar.

Als je handig bent is dit super makkelijk zelf te maken. Ff marktplaats afspeuren voor een leuk steentje. Hout werk er om bouwen klaar (en evt toevoegingen zoals een bordje saus bakjes etc)

Ik heb mischien nog wel een stuk speksteen bij mijn ouders. Mischien maak ik er wel een leuk filmpje van dan kan je mijn voorbeeld volgen.

Little foekje zei:
Erg leuk idee. Maar dit is geen lava steen. Lava steen is puim lijkt een beetje op spons. (Heb dit in een grill van me)dit is in princiepe met elk natuur steen te doen. Graniet,marmer,speksteen (erg makkelijk als je zelf gaat maken) & zoals eerder gezegt zout steen.

Steen is een slechte geleider van hitte. En houd dit daarom super goed vast (daarom zieje bij chocolatiers ook marmeren werkbanken. Omdat hun erg veel met temperatuur moeten spelen) steen opwarmen in een oven of vuur in zijn houder leggen en gaan maar.

Als je handig bent is dit super makkelijk zelf te maken. Ff marktplaats afspeuren voor een leuk steentje. Hout werk er om bouwen klaar (en evt toevoegingen zoals een bordje saus bakjes etc)

Ik heb mischien nog wel een stuk speksteen bij mijn ouders. Mischien maak ik er wel een leuk filmpje van dan kan je mijn voorbeeld volgen.

Er staat op de website van http://www.steakstones.com wel heel specifiek het volgende:

Fantastic for a prime fillet steak and chips, ideal for rump, sirloin and rib-eye and sensational for salmon, tuna and swordfish, the dry heat of the lava stone sears in the natural moisture and flavours of your chosen cut and with no oils or fats required it?s a fresh, fun and healthy way to cook that will leave you wondering why you did it differently before.

Hoe dan ook... ik ben benieuwd naar je creatie (en video). Succes!

Daar heb je een goed punt. Maar ik hou het op natuursteen. Valt dit btw niet gewoon onder steen grillen??

Ik ga gewoon mijn setje maken (en het filmpje/foto verslag) maar der over nadenkend..... dan is dit eigenlijk gewoon steen grillen.

Terug
Bovenaan Onderaan