Beef en Steak

Vraag over Dammers houtskool

Was
Om te voorkomen dat het gruis mee komt pak ik het houtskool met de hand (stuk voor stuk) uit de zak. Alle stukken gaan mee, groot en kleiner, maar het gruis blijft achter.
precies, als ik halverwege de zak ben doe ik het met de hand . Laatste gruis en heel klein spul rol ik in een krant en gaat de hout kachel in 😄

Enige reden waarom ik mijn kolen tegenwoordig met de hand in de Q leg is om te voorkomen dat ik plastic mee in de Q leg.
Dit jaar al zeker 10 merken kolen en briketten gebruikt.
Al veel rommel gevonden in de zakken. Droevig die kwaliteit tegenwoordig.

Moet je niet druk maken om wat kleinere stukken er tussen door . Gaat prima.
Snap niet dat er mensen zijn die een zak helemaal gaan uitpluizen en alleen maar grote stukken er in willen.
Er blijft voldoende lucht door heen komen vooral als je een kolenmand gebruikt .
Het enige wat ik niet gebruik is het gruis onderin de zak .
Ik gebruik zelfs de zak en het gruis, maar dan om de vlam in de pijp te krijgen van m’n zelfgemaakte vuurkorf 😉

9B1D4F74-4166-4912-8E07-0C08E7E693BE.jpeg

IMG_3835.jpeg

Met de vlammen in de pijp...

is er geen plaat gelast in je vuurbox "voor" de schoorsteen?
dat het vuur een bocht moet maken?

Zeker als je 2 platen erin last dat het vuur/rook een S-bocht moet maken gaan de vlammen niet meer door de pijp gaan en gaat je rendement ook verhogen omdat de warmte meer in je vuurbox gevangen zit.
Nu gaat de warmte gewoon recht naar janneke maan.
Nee is gewoon een holle pijp. Ik stook graag voor Janneke maan 😉

Meestal toch pallet en transporthout (vuren) wat ik erin flikker, heb ik onbeperkt via werk

Paar kuubszakken per avond lukt me wel 😎

Terug
Bovenaan Onderaan