Beef en Steak

Vraag over Dammers houtskool

Monstersinc

Kooltjesharker
Hi all,

Bij de aanschaf van mijn KJ heb ik een zak Dammers ontvangen. Ik lees hier op het forum best positieve reacties, maar mijn ervaring (mogelijk onkunde) is toch anders.

Nu is het zo dat ik al een paar bereidingen met de Dammers heb gemaakt. 2x hot & fast en 2x low & slow. Mij viel direct op dat de hot & fast behoorlijk veel brandstof had verbruikt maar dat is nog wel logisch. Bij de low & slow, ribs en pp, heb ik het nu 2x voor gehad dat ik moest gaan bijvullen na een uurtje of 3 a 4. Beide keren een goed gevulde kolenmand. Temperatuur rond de 120 en lopen laten.

Ik moet wel zeggen dat er veel kleinere stukken houtskool in de zak zitten. Ik heb ook nog marabu hier staan en daar hoef ik eigenlijk nooit bij te vullen. Vaak zelfs te veel in de kolenmand blijkt dan achteraf.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Of is het toch onkunde van mijn kant?

Bijvullen na 3-4 uur is vrij snel.
De hardere houtsoorten branden doorgaans langer dan de zachte maar een uur of 8-12 moet je met een volle mand toch wel een low en slow, 120 graden, sessie kunnen doen.

Als je start met een volle mand is 3 a 4 uur wel snel.
Hoeveel kg denk je dat erin kan?
Als ik mijn mand volledig vul gaat er een 5 a 6 kg in.
Met een gewone zachte houtskool ( flammenco van Aldi) enkele weken geleden een PP sessie gedaan van een 10 uur en de kolenmand was nog bijna halfvol nadien.

Ik gooi mijn kolenmand altijd (vrij) vol en alles wat ik overhoud, is mooi meegenomen en kan ik de volgende keer weer opstoken.
Ik heb laatst met een volle mand prima pulled pork van +-8 uur met dammers kunnen maken

Kan het zijn dat vol nog lang niet vol is? De tijd die jij beschrijft voor laag en traag is echt te kort met een volle lading vers houtskool. Dat verdient misschien aandacht. Je kunt de hele firebox vol doen tot aan halverwege de vuurring, dus net onder je conveggtor of platesetter.

Dammers is zachter en brand sneller op dan Marabu. Een mix maken van beide is erg fijn en smakelijk. Dan zul je nòg minder hoeven bijvullen. Maar teveel houtskool kan eigenlijk niet. Alles wat je overhoudt na een sessie is weer een basis voor de volgende!

Ik begin het vermoeden te krijgen dat ik gewoon te zuinig ben met de houtskool. Misschien is zoals door jullie benoemd vol nog lang niet vol. Het lijkt dus echt op onkunde van mijn kant, maar al doende leert men 😊. Bedankt allemaal!

Dammers is zachter en brand sneller op dan Marabu. Een mix maken van beide is erg fijn en smakelijk. Dan zul je nòg minder hoeven bijvullen. Maar teveel houtskool kan eigenlijk niet. Alles wat je overhoudt na een sessie is weer een basis voor de volgende!
Die mix ga ik ook eens proberen thnx voor de tip!

Tuurlijk, daarvoor zijn we hier toch met z'n allen?!

Je kunt heel goed mengen. Beste werkt het om met de hand steeds wat stukken kool neer te leggen en zo de hele mand op te bouwen. Eindig met Dammers bovenop, dat steekt lekker makkelijk en vlot aan!

Is ook makkelijker om aan te steken als je zachte kolen mengt met marabu.
Marabu allen gaat moeizaam aan.

Maak anders eens een foto wat volgens jou ‘vol’ is. Voorheen gebruikte ik bijna alleen maar Dammers. Tegenwoordig acacia van best charcoal, die is vrijwel identiek. Maar bij low en slow hoef ik die na 5 uur nog zeker niet bij te vullen hoor.
En wat zijn ‘kleine’ stukken? Ja ze zijn kleiner dan bijvoorbeeld marabu en onderin de zak kunnen wat kleinere stukken zitten, maar ik vind het niet perse een klein formaat.

Bijvullen? Heb je een kleine KJ? Gewoon die kolenmand helemaal vol gooien dan kan je makkelijk 7 uur low en slow barbecuen.
Laat eens een foto zien van je start opstelling.

Bijvullen? Heb je een kleine KJ? Gewoon die kolenmand helemaal vol gooien dan kan je makkelijk 7 uur low en slow barbecuen.
Laat eens een foto zien van je start opstelling.

Ik heb een kj classic 3. Het heeft even geduurd maar vandaag weer een sessie ribs.

Met jullie tips de kolenmond nu als volgt gevuld met Dammers.
20230823_090047.jpg

Eerder benoemde ik de kleinere stukken. Onderstaande een foto van het kleinere spul, ik weet niet of dit normaal is. Het verschilt nogal in de afmetingen zoals te zien op de eerdere foto.

Moet er nog meer in? Of is dit voldoende?

20230823_090159.jpg

Moet je niet druk maken om wat kleinere stukken er tussen door . Gaat prima.
Snap niet dat er mensen zijn die een zak helemaal gaan uitpluizen en alleen maar grote stukken er in willen.
Er blijft voldoende lucht door heen komen vooral als je een kolenmand gebruikt .
Het enige wat ik niet gebruik is het gruis onderin de zak .

Moet je niet druk maken om wat kleinere stukken er tussen door . Gaat prima.
Snap niet dat er mensen zijn die een zak helemaal gaan uitpluizen en alleen maar grote stukken er in willen.
Er blijft voldoende lucht door heen komen vooral als je een kolenmand gebruikt .
Ik maak me er ook niet druk om, was meer bedoeld als vraag of het een oorzaak van het "snelle" opgaan is. Maar ik denk dat ik te "nederlands" (lees zuinig) was met het vol kiepen van de mand 😂

Ik heb 1 keer pech gehad met zak dammers, zoveel gruis alsof er een auto overheen was gereden. Verder altijd prima. Hoeft bij mij ook niet zo groot zoals bij kamado joe big block, liever niet juist, ik wil het ook in m’n bastard compact kunnen gebruiken. Maar zo klein dat het gelijk door het rooster van de mand valt is weer overdreven klein.

Ik kan me voorstellen dat veel klein spul bij een kj1 met de plaat met gaten ipv een mand soms lucht doorvoer problemen kunnen ontstaan. Maar misschien valt dat ook wel mee.

Wat RdJ zegt. Ik heb bij hele grove blokken wel eens het probleem gehad dat er zoveel ruimte tussen zat dat het ene blok het andere niet voldoende raakte en het vuur min of meer stagneerde.

Zolang het niet te fijn is prima!

Wat mij betreft mag er meer in. Je kunt voor low en slow hoger laden hoor.

Om te voorkomen dat het gruis mee komt pak ik het houtskool met de hand (stuk voor stuk) uit de zak. Alle stukken gaan mee, groot en kleiner, maar het gruis blijft achter.

Goed om te horen!

Terug
Bovenaan Onderaan