BasBQ
Beef en Steak

Vraag over bereidingsduur borststuk

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
Hoi ik heb een kilo borststuk (brisket) van een nabijgelegen landwinkel in de vriezer.

Ik wil deze een keer lekker low/slow gaan bereiden en heb nu een vraag over de geschatte bereidingstijd.

Zelf ging ik uit van 8-9u op de Q, maar bij een recept op internet las ik dat je 2,5-3u noet rekenen per kg vlees. Dat is nogal een verschil.

Wat is jullie ervaring/advies?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Legio uitvoeringen op dit forum, ook is deze vraag vaker gesteld.
Uiteindelijk is de tijd noch de temperatuur leidend, je zult moeten prikken om bij de juiste weerstand klaar te zijn.
9u is minimaal nodig denk ik.
 
Legio uitvoeringen op dit forum, ook is deze vraag vaker gesteld.
Uiteindelijk is de tijd noch de temperatuur leidend, je zult moeten prikken om bij de juiste weerstand klaar te zijn.
9u is minimaal nodig denk ik.
Ja top dan houd ik daar rekening mee qua planning. Bereidingen ga ik even nalopen hier. Bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
tja, sommige zeggen een uur per Engelse pond en andere zeggen dat je langer moet gaan.
Alleen zou dat beteken dat je in iets meer dan 2 uur klaar zou zijn en dat lijkt mij sterk.
Zoek anders even op Smoke Trails barbecue op YT. Normaal gesproken zou een brisket bij 92-96 graden gaar moeten zijn.
Aan de andere kant heb je ook te maken met hoe lang je de brisket verhit/warmhoud.
Daarom heeft hij bedacht dat als je een "long-heated rest" doet, met andere woorden, heeel lang laten rusten op een geisoleerde plek zoals een koelbox zonder koelelement en omwikkeld met aluminiumfolie en een handdoek, dat daardoor die spiervezels afbreken waardoor die zachter word.

Dat zou jij natuurlijk ook kunnen doen. Op de smoker om 9 uur sochtends tot hij een temperatuur bereikt van 90 graden, dan inpakken en in een koelbox zodat ie daar doorgaard. Stel dat je om 2 uur al je target hebt bereikt dat je hem daarna in de koelbox doet tot wanneer je hem gaat opeten.
 
Brisket van een kilo, niet oneerbiedig bedoeld, is een klein stuk. Dat zal aan zienlijk sneller gaan dan een whole packer van zes a zeven kilo.
Denk dat hij best al in drie uur klaar kan zijn.
 
Het is inderdaad een relatief klein stuk voor een brisket. Ik dacht wat kleiner te beginnen om te proberen voor de eerst poging.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Hoe is dit uiteindelijk afgelopen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan