BasBQ
Beef en Steak

Vraag inzake bakken/reverse sear

SteveMarcos

Tondelzoeker
Berichten
17
Hallo,

ik heb al wat kunnen lezen op dit forum over dit onderwerp maar heb nog niet kunnen vinden hoe ik mijn bbq het best kan inrichten voor reverse sear.

Ik dacht zelf aan de volgende opstelling: 1 halve maan deflector eruit en een erin laten en daar boven de drippan en vervolgens het grillrooster. Na plusminus een uur het grillrooster bij bereiken kerntemperatuur (het gaat om picanha) 48-50 graden. Picanha eraf, andere halve maan deflector er af grillrooster omruilen voor gietijzeren versie en opstoken geblazen.

Picanha zo lang in alu folie totdat temperatuur is bereikt, affakkelen en dan picanha nog 10 minuten laten rusten.

Zoiets? Vorige keer bij een tri-tip had ik de beschikking over 2 bbq's maar eentje is de deur uit.

Graag verneem ik de trucs en tips.

Salute.
 
Je kunt de deflector er helemaal in leggen en de dome temperatuur rond de 100 à 110°. Als je een gietijzeren rooster erbij hebt, die leg je op de onderste stand zodat deze mee kan opwarmen.

Rookchunk eventueel in het houtskool als je dat wilt en dan de kern laten oplopen naar een 48°. Dan de picanha eraf en lichtjes alu folie over leggen en ondertussen de deflector eruit en de kleppen open zodat de dome temperatuur naar pakweg 300° gaat. Roosters leg je dan al lager ofwel als je die gietijzeren beneden hebt, haal je de RVS roosters eruit.
Dan de picanha 2 min per kant afgrillen, eraf halen en opnieuw onder alu folie keggen voor een 10-tal minuten. Dan pas aansnijden.

Zo doe ik het toch. Met halve deflector gaat ook, maar als je alleen die picanha erop klaar maakt, heeft dat weinig nut volgens mij. Op 5 min gaat ie van 100° naar 300°.
 
Laatst bewerkt:
48° bedoel je denk ik?
Als ik de picanha er de eerste keer afhaal, leg ik hem eigenlijk nooit in alu. Pas na het afgrillen.
 
48° bedoel je denk ik?
Als ik de picanha er de eerste keer afhaal, leg ik hem eigenlijk nooit in alu. Pas na het afgrillen.

Ik bedoel idd 48°. Ff gaan aanpassen. Ik leg hem meestal gewoon wat onder losse folie zodat hij wat afgeschermd ligt voor eventuele nieuwsgierige pottenkijkers en vliegjes die binnen zouden geraken.
 
Haha, heb ( nog steeds) geen kamado. Maak de picanha's gewoon op de W57.
- Q opstoken tot een dome temp van pakweg 125C. Grill rooster er op aodat dit mee kan warmen.
- indirect bij pakweg een dome temp 125C tot een kern temp van 48 - 50C laten garen
- Dan laten rusten onder aiu folie. ,kern temp loopt nog 1 tot 2 graden door
- parallel, aan het garen op lage temp een bus houtskool heet stoken.
- deze tijdens het rusten van het vleesje op bij de briketten doen en de Q opstoken tot >240C
- dan de picanha aan alle kanten 1 tot 2 minuten affakkelen.
- smakelijk.
 
Haha, heb ( nog steeds) geen kamado. Maak de picanha's gewoon op de W57.
- Q opstoken tot een dome temp van pakweg 125C. Grill rooster er op aodat dit mee kan warmen.
- indirect bij pakweg een dome temp 125C tot een kern temp van 48 - 50C laten garen
- Dan laten rusten onder aiu folie. ,kern temp loopt nog 1 tot 2 graden door
- parallel, aan het garen op lage temp een bus houtskool heet stoken.
- deze tijdens het rusten van het vleesje op bij de briketten doen en de Q opstoken tot >240C
- dan de picanha aan alle kanten 1 tot 2 minuten affakkelen.
- smakelijk.
precies zo Peter.
Maar soms trek ik bij 45 gr de schuiven open zodat de temp kan stijgen. Bij 50gr draai ik de picanha om zodat het vet op de kolen kan vallen.
Binnen no-time sta je vlammen
 
Terug
Bovenaan Onderaan