Beef en Steak

Vooruit met die BCC, want je wilt toch dat tokkie h? :)

dromer1967

Pitmaster
Al ben ik zelf geen groot fan van een hele kip, je wilt er toch bij horen h?  B-)

Kippetje in de kruiden gezet volgens recept van Noskos.

2014-07-31144013.jpg

Paar uurtjes laten intrekken en blikje bier bij de C100 gescoord.

2014-07-31174441.jpg

Gelukkig wilde mijn bezoek het halve blikje wel leegdrinken, dus dat deel werd in ieder geval niet verspild.

Daarna de Q aangedaan en proberen hem op 180-190 graden te krijgen. Nou dat ging weer fantastisch... NOT!

Had netjes een CDN gekocht en die door een aardappel heen op het rooster gelegd. Hoewel de dome thermometer op een gegeven moment wel 250 graden aangaf, kwam die op het rooster niet veel hoger dan 150 graden. En daalde daarna nog vrij snel naar 110 graden en bleef de verdere bereiding ook 110 graden aangeven.

Omdat ik dat toch niet vertrouwde heb ik het dan verder maar op gevoel gedaan. Dus bovenste schuif helemaal open en onderste schuif bijna dicht. Halverwege de tijd de kip een halve slag gedraaid en uiteindelijk werd de kerntemperatuur wel prima gehaald met 72 graden in ongeveer 4-5 kwartier.

Maar hoe het nou zit met de betrouwbare methode om een thermometer op het rooster te hebben...  :-S

Afijn, hier staat Miss Tok klaar te wezen op de kneut

2014-07-31194238.jpg

Het kleurtje was overal mooi aanwezig. Nergens zwart en zelfs nog knapperig ook. Al met al is het dus wel gelukt.

Op het bordje gedaan met aardappeltjes uit de oven (en bloemkool met kerriesaus maar die was hier nog niet gaar  :D)

2014-07-31200627.jpg

Uiteindelijk vonden de gasten de kip goed te eten en werd deze tot het laatste botje afgekloven

2014-07-31202347.jpg

wat vond ik er zelf van? Voor een hele kip best te eten en inderdaad nergens droog. Maar het is wel een wankel geheel op zo'n blikkie en hij viel in het begin ook om. Gelukkig was de schade beperkt. Het omdraaien halverwege was ook wel een uitdaging. En zoals al vaker is gezegd, heeft het blikje of het bier netto nul toegevoegde waarde dus dit was mijn BCC voor het tokkie en ook tevens de laatste  B-)

In een braadslee is een stuk praktischer denk ik. Ik heb zo'n sparerib rack gekocht van Barbecook. Als je die omdraait past daar prima een kip in denk ik. Eentje die niet omvalt  :>

Conclusie: leuk om een keer gedaan te hebben, maar geef mij toch maar een lekker kipdijfiletje  :D

Thanks for watching!

Ziet er iig uit als een heerlijk kippetje. Volgende keer kan ik hem wel eventueel wel komen oppeuzelen. ;)

Ach, favoriet gerecht of niet, je tokkie is binnen, je bent een ervaring rijker en hebt een lekker maaltje gemaakt ;)

Ziet er erg lekker uit :)

Is toch een mooi kippie geworden!! Tok is binnen wat mij betreft!!

ik vind het een prachtig tokkie  :)

Mooie kip zo te zien. Ik zou niet te snel opgeven en gewoon nog eens een BCC maken.
In ieder geval gefeliciteerd met je Tokkie. :)

Mooi tokkie hoor.
Ben toch wel een BCC fan geworden inmiddels.

Zit er goed uit, ik moet mijn tokkie ook nog steeds halen maar het komt er niet van zal hem in de vakantie nog eens maken en niet zoals de vorige keer vergeten de fotos te maken  :blush:

Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Dat je thermometer een veel lagere temperatuur aangaf dan de deksel-thermometer valt te verklaren doordat je deze in de lekbak hebt gelegd, op hetzelfde niveau als de kolen. De warme lucht stijgt op en hoewel er circulatie is met gesloten deksel, zal deze lucht over de lekbak heen gaan.
De methode met de aardappel op een rooster werkt wel goed als je ook idd een rooster gebruikt...

Mooi Chickie hoor  B-)
Van harte met je Tokkie.

Volgende x een normaal blikje (33cl) nemen, de combinatie van het blikje en de poten van de kip zorgen voor een stabilele positie.

Mac

Mac +1

Ik laat zelf tegenwoordig het blikje helemaal weg. Het voegt eigenlijk niks toe. Ik zet de kip gewoon op een gevogelte houder. Wordt ie net zo lekker van ;)

Het idee is dat het bier toch effect moet hebben. Voegde dat niks toe?

Dat is ook mijn intentie, Thor. Mocht ik het vaker maken dan inderdaad in een braadslee of een gevogelte houder. Het bier voegt toch niks toe en zelf lust ik het niet  :D

En nee, Caspar. Het bier is puur omdat het er stoer uitziet. Wat je ook in dat blikje gooit, het wordt nooit zo warm dat het serieus gaat verdampen. Dus proef je er verder ook niets van terug.

Terug
Bovenaan Onderaan