Beef en Steak

Voorstelrondje

Markklooster

Sprokkelaar
Berichten
33
Goedemiddag allen,

Mijn naam is Mark en ik ben een groentje op bbq gebied, zeker met een kamado. Ik heb gisteren een Grill Guru Large aangeschaft, deze hoop ik morgen binnen te krijgen. Leuk om hier inspiratie op te doen en vragen te stellen.
 
Hey Mark,

Ondanks dat je jezelf als groentje bestempeld heb je wel een hele mooie bbq uitgekozen!

Lekker je wegwijs maken in de bbq wereld is een grote diverse wereld.
Vooral jezelf lekker veel inlezen.
* Brandstof ( houtskool ) heb je veel soorten in
*Temperatuur leren beheersen dmv met je luchtschuiven te spelen onder ( inlaat )
en boven ( uitlaat ).
*Een kamado is velen malen stabieler dan een kamado zonder keramiek, dit zorgt er ook voor dat je minder snel temperatuur stijging ziet als je de schuiven bijv verder open ziet dan bij een Weber.
*Een bbq indirect gebruiken is niet moeilijk maar wellicht voor jou een geheel nieuwe ervaring.
*rookhout, rookhout geeft een extra smaakbeleving aan bijv een stukje procureur hier heb je ook allerlei "smaakjes" in.
Dan heb je chunks en snippers.

Heb je al wat in gedachten wat je zou willen bereiden?

In ieder geval welkom en als je vragen hebt, soms is het makkelijk om een foto bij te voegen mocht je ergens niet uitkomen.
 
Hey Mark,

Ondanks dat je jezelf als groentje bestempeld heb je wel een hele mooie bbq uitgekozen!

Lekker je wegwijs maken in de bbq wereld is een grote diverse wereld.
Vooral jezelf lekker veel inlezen.
* Brandstof ( houtskool ) heb je veel soorten in
*Temperatuur leren beheersen dmv met je luchtschuiven te spelen onder ( inlaat )
en boven ( uitlaat ).
*Een kamado is velen malen stabieler dan een kamado zonder keramiek, dit zorgt er ook voor dat je minder snel temperatuur stijging ziet als je de schuiven bijv verder open ziet dan bij een Weber.
*Een bbq indirect gebruiken is niet moeilijk maar wellicht voor jou een geheel nieuwe ervaring.
*rookhout, rookhout geeft een extra smaakbeleving aan bijv een stukje procureur hier heb je ook allerlei "smaakjes" in.
Dan heb je chunks en snippers.

Heb je al wat in gedachten wat je zou willen bereiden?

In ieder geval welkom en als je vragen hebt, soms is het makkelijk om een foto bij te voegen mocht je ergens niet uitkomen.
Hi Bob,

Wat een warm welkom, leuk!
Wat betreft houtskool kom ik nu uit op Marabu, verkrijgbaar bij de welkoop.
Het indirect gebruiken van een bbq is indeed helemaal nieuw voor mij, ik kijk er naar uit om hiermee te gaan spelen.

Gerechten die nu op mijn lijstje staan:
Moink balls
spareribs
pulled park
Gerookte zalm

Ik houd erg van een rokerige smaak, heb je hier misschien al tips voor?

Waar ik nu benieuwd naar ben:
Ik ga mijn kamado inbranden zoals voorgeschreven staat, kan ik tijdens het inbranden al wel wat vlees bereiden? Of kan dit pas nadat ik de hele 'inbrandfase' doorlopen heb?
 
Hi Bob,

Wat een warm welkom, leuk!
Wat betreft houtskool kom ik nu uit op Marabu, verkrijgbaar bij de welkoop.
Het indirect gebruiken van een bbq is indeed helemaal nieuw voor mij, ik kijk er naar uit om hiermee te gaan spelen.

Gerechten die nu op mijn lijstje staan:
Moink balls
spareribs
pulled park
Gerookte zalm

Ik houd erg van een rokerige smaak, heb je hier misschien al tips voor?

Waar ik nu benieuwd naar ben:
Ik ga mijn kamado inbranden zoals voorgeschreven staat, kan ik tijdens het inbranden al wel wat vlees bereiden? Of kan dit pas nadat ik de hele 'inbrandfase' doorlopen heb?
Hoi Mark welkom op het forum. Eerste keer inbranden zou ik clean doen. De 2e keer kun je wel een stukje kip erop gooien lijkt me bijvoorbeeld. Als de temperatuur maar niet te hoog is.

Niet om reclame te maken omdat het forum door Noskos is opgericht, maar ik heb oprecht veel gehad aan het lezen van het boek Rook en Vuur. Papieren versie is lastig aankomen maar voor 15 euro heb je via bol.com.de e-bookversie. Daar kun je veel basics uit leren.

Hoewel er wat recepten instaan is het geen recepten boek. Het is een handleiding BBQen met info over kolen, soorten BBQs en hoe ermee te werken en technieken voor verschillende type bereidingen
 
Hoi Mark welkom op het forum. Eerste keer inbranden zou ik clean doen. De 2e keer kun je wel een stukje kip erop gooien lijkt me bijvoorbeeld. Als de temperatuur maar niet te hoog is.

Niet om reclame te maken omdat het forum door Noskos is opgericht, maar ik heb oprecht veel gehad aan het lezen van het boek Rook en Vuur. Papieren versie is lastig aankomen maar voor 15 euro heb je via bol.com.de e-bookversie. Daar kun je veel basics uit leren.

Hoewel er wat recepten instaan is het geen recepten boek. Het is een handleiding BBQen met info over kolen, soorten BBQs en hoe ermee te werken en technieken voor verschillende type bereidingen
Bedankt voor je reactie Edwin. Ik zal inderdaad voor de zekerheid de eerste keer clean inbranden. Heb je toevallig een link van dit boek? Ik vind er meerdere met gelijknamige titels. Gelukkig vind ik op dit forum ook een hoop informatie voor starters.
 
Hi Bob,

Wat een warm welkom, leuk!
Wat betreft houtskool kom ik nu uit op Marabu, verkrijgbaar bij de welkoop.
Het indirect gebruiken van een bbq is indeed helemaal nieuw voor mij, ik kijk er naar uit om hiermee te gaan spelen.

Gerechten die nu op mijn lijstje staan:
Moink balls
spareribs
pulled park
Gerookte zalm

Ik houd erg van een rokerige smaak, heb je hier misschien al tips voor?

Waar ik nu benieuwd naar ben:
Ik ga mijn kamado inbranden zoals voorgeschreven staat, kan ik tijdens het inbranden al wel wat vlees bereiden? Of kan dit pas nadat ik de hele 'inbrandfase' doorlopen heb?

Eerste keer zou ik gewoon niks erop doen.
Je geeft zelf al aan is allemaal erg nieuw, ik zou lekker wat experimenteren met je luchtschuiven beginnend met het inbranden op "lage" temperatuur graad of 150, kijk of het je lukt om bijv 30 minuten de temperatuur nagenoeg gelijk te houden.
Onderste schuif duimdikte open zetten.
Bovenste op een (klein) kiertje.
Dit kan in de directe opstelling dus zonder platesetter maar mag ook met.
Je kamado opwarmen met een platesetter duurd langer want de platesetter absorbeerd best veel warmte.
Grill guru geeft dit aan;
grillguru inbranden
daar staat uitgebreid wat hierboven in het kort staat.

Voor rookhout kan je dit pictogrammetje zo vinden.
Als je spareribs wil maken via de 3-2-1 methode of Dennis ( Noskos ) zijn wedstrijd pulled pork recept of moinkballs & zalm roken doe je er in mijn ogen goed aan te oefenen met het opwarmen van je grillguru voorzien van een platesetter.

Sterke rokerige smaak, hickory, eik, whiskey
Snippers is voor high&fast
chunks voor low&slow

Screenshot_20240731_232148_WhatsApp.jpg
 
Bedankt voor je reactie Edwin. Ik zal inderdaad voor de zekerheid de eerste keer clean inbranden. Heb je toevallig een link van dit boek? Ik vind er meerdere met gelijknamige titels. Gelukkig vind ik op dit forum ook een hoop informatie voor starters.
Hier is de link.

 
Eerste keer zou ik gewoon niks erop doen.
Je geeft zelf al aan is allemaal erg nieuw, ik zou lekker wat experimenteren met je luchtschuiven beginnend met het inbranden op "lage" temperatuur graad of 150, kijk of het je lukt om bijv 30 minuten de temperatuur nagenoeg gelijk te houden.
Onderste schuif duimdikte open zetten.
Bovenste op een (klein) kiertje.
Dit kan in de directe opstelling dus zonder platesetter maar mag ook met.
Je kamado opwarmen met een platesetter duurd langer want de platesetter absorbeerd best veel warmte.
Grill guru geeft dit aan;
grillguru inbranden
daar staat uitgebreid wat hierboven in het kort staat.

Voor rookhout kan je dit pictogrammetje zo vinden.
Als je spareribs wil maken via de 3-2-1 methode of Dennis ( Noskos ) zijn wedstrijd pulled pork recept of moinkballs & zalm roken doe je er in mijn ogen goed aan te oefenen met het opwarmen van je grillguru voorzien van een platesetter.

Sterke rokerige smaak, hickory, eik, whiskey
Snippers is voor high&fast
chunks voor low&slow

Bekijk bijlage 68081
Hoi Bob,

Bedankt voor de tips en het overzichtelijke plaatje. Goed om erbij te pakken. Ik ga inderdaad eerst even lekker experimenteren met kleine snacks en het reguleren van de temperatuur. Zal zeker foto's maken als ik wat gecreëerd heb. Morgen komt de Kamado binnen!!
 
Welkom Mark!
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

In branden netjes doen volgens de voorschriften van de leverancier ivm garantie.
Niet te heet enz.

Als hij dan toch enige tijd heet is geweest zou ik ook bij de eerste sessie er wel een stukje vlees opgooien dat die temperatuur nodig heeft.
Gewoon iets wat niet te duur is.
Kip oid.

Mbt rooksmaak. Begin voorzichtig.
Te weinig rook is jammer maar nog steeds eetbaar.
Te veel rooksmaak is niet lekker


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Welkom Mark!
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

In branden netjes doen volgens de voorschriften van de leverancier ivm garantie.
Niet te heet enz.

Als hij dan toch enige tijd heet is geweest zou ik ook bij de eerste sessie er wel een stukje vlees opgooien dat die temperatuur nodig heeft.
Gewoon iets wat niet te duur is.
Kip oid.

Mbt rooksmaak. Begin voorzichtig.
Te weinig rook is jammer maar nog steeds eetbaar.
Te veel rooksmaak is niet lekker


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Dankjewel! Ik ga inderdaad proberen een kippetje erop te gooien bij het inbranden. Morgen gaan we ervoor. De kamado is klaar voor gebruik, zin in!
 
Terug
Bovenaan Onderaan