Beef en Steak

Voor de eerste maal zelf hamburgers malen!

• Onderwerp starter Onderwerp starter freekdl
  • Startdatum Startdatum
F

freekdl

Gast
Ik ga straks voor de eerste maal zelfs hamburgers maken en grillen, maar zit met een klein vraagje vooraf. Ik heb begrepen dat het vlees best licht aangevroren is om te malen (vooral ivm het vet), maar aangezien ik mijn vleesmolen nog niet had toen ik het vlees kocht, heb ik het in vrij grote stukken in de diepvries gestoken. Ik heb het gisteren uitgehaald en dacht dat het vandaag nog wat hard zou zijn, maar het is toch bijna volledig ontdooid.

Kan dit kwaad of toch best een uurtje terug de diepvries in? De ene zegt dat het niet mag, de andere zegt geen probleem zolang het goed ontdooid is. Persoonlijk heb ik het nog nooit gedaan dus ik vraag het liever hier even :)

Dit is trouwens het stukje, Iers 'klein zenuwstuk' zoals dat in Belgi? heet, en als ik me niet vergis is dat wat ze in Amerika 'Chuck' noemen.

CyFF7PT.jpg

PZEMjr8.jpg

Dat zal smaken.

Ik had dit al veel eerder moeten doen :D Het vlees was op een minuutje gemalen en ziet er gewoon stukken beter uit dan gemalen vlees uit de winkel!

BfKfpTn.jpg

eicQv9o.jpg

xPk7O9O.jpg

De hamburger is voorlopig met de hand gevormd aangezien ik nog geen pers heb, maar toch krijg ik een glimlach op m'n gezicht van die burger :) Ik vind de kleur fantastisch vergeleken met die vreemde roze (dure) burgers uit de winkel. Ik overweeg een volgende keer wel twee keer te malen omdat de stukken vet me nogal groot lijken, of beter gezegd wat beter gespreid kunnen.

Van de gegrilde burger blijf ik jullie een fotootje schuldig tot de volgende sessie morgen, na 10u bbq'en was het een burger snel uit het vuistje en had ik even geen zin meer in foto's. Bedankt om mee te volgen!

Wauw, mooie burger. met welke schijf heb je gemalen? 8 mm?
ziet er gewoon erg goed uit en dat vetje dat smelt voor een groot gedeelte wel weg.
Het risico dat je loopt als je dubbel maalt is dat je de grove structuur kwijtraakt.
En eerlijk is eerlijk de originele Hamburger hoort een war grove structuur te hebben.
Als je toch overweegt om dubbel te malen gebruik dan dezelfde schijf en ga niet een maatje kleiner.

Ik vind het niet meteen terug, er staat niets op de schijven of in de handleiding behalve fijn, medium of grof. 1 website geeft aan 245, 258 en 285 maar dat lijkt me nogal vreemd. Het is een Tristar VM 4210, goedkoop eerste modelletje en heb de medium schijf genomen.

Lijkt dit voor jou een magere burger of voldoende vet? Ik had de indruk dat burgers uit de winkel iets sappiger zijn en vraag me af of dat komt door de hoeveelheid vet of omdat de mijne misschien wat dun waren (heb 150 gram per burger genomen aangezien er die dag al veel gegeten was). De burgers is ook veel minder hard opgezweld/gekrompen na het bakken dan een burger uit de winkel.

Je moet uitgaan van een vet percentage van ongeveer 20% als ik zo naar de foto kijk lijkt er voldoende vet in te zitten.
Dat hij minder krimpt betekent dat er meer vocht in blijft zitten dus sappiger, dat komt door handmade met vers vlees ipv. prefab rommel :D

Ik gebruik als hamburgerpers/vorm de deksel van een blik Davelaar Jodenkoeken. Folie erin, je afgewogen gehakt, aandrukken met overhangende folie en met folie en al eruit.
Perfecte maat voor standaard broodjes en voor burgers van zo?n 150-170 gram.

Mooie en smaakvolle burger, jammer dat er geen eind foto bij zit :( maar we wachten af....................op naar de volgende zending burgers ;)

Terug
Bovenaan Onderaan