BasBQ
Beef en Steak

Voor de eerste keer low&slow: Baby ribs en MOINK balls

SteGe

Tondelzoeker
Berichten
11
Vandaag voor het eerst echt Low and Slow gegaan op m?n WMT GBS. Op het menu stonden spareribs en MOINK balls, de spareribs, rub, bbq saus en rookhout heb ik afgelopen maandag gehaald. Na een wat valse start (mijn thermometer welke ik door een ui had gestoken duurde veel langer voordat deze op temperatuur was (wellicht een beginnersfout?) waardoor de dome temp. waarschijnlijk te hoog lag. En aangezien het baby ribs waren heb ik uiteindelijk niet de door mij gewenste 2-2-1 methode aangehouden, maar 1,5-1,5-1. Heb voor het recept van de spareribs een combi gemaakt van de 3-2-1 methode van Noskos en die van Jort z?n boek.

Zoals gezegd kwam de rub van een bekende winkel uit Lunteren en heb de spareribs gistermorgen eerst bestreken met fijne mosterd, gerubd en toen in het folie weggezet. De BBQ is vandaag op de minion methode aangegaan met een mandje kolen (van de vorige keer overgebleven), samen met 10 nieuwe kolen en twee blokken rookhout. Later heb ik nog 10 kolen (kokos) toe moeten voegen omdat de temp. wat te laag was en niet meer omhoog ging met de luchtschuif.

Tussendoor heb ik een aantal keer de ribs ingesprayd met de Smokey Pig Spray uit het boek van Jort, de volgende keer ga ik de inhoud daarvan ook gebruiken tijdens het inpakken. Nu had ik daar van over en heb ik ?pure? appelsap gebruikt bij het inpakken.

Vlak voor het inpakken van de spareribs heb ik de MOINK balls erbij gedaan, deze heb ik gemaakt volgens het recept van Noskos. De rub die ik heb gebruikt was een kant-en-klare rub uit de super, sowieso een leermomentje: NOOIT MEER! Te zout en teveel peper.

De MOINK balls heb ik na een uurtje ingesmeerd met een bbq saus die ik nog had staan. Na zo?n anderhalf uur heb ik de ribs uitgepakt, gelakt met de Mango-Kaneel BBQ saus en na een half uur opnieuw gelakt. Vraag me wel af of ik de volgende keer weer twee keer ga lakken, of dat ik de eerste keer iets dikker doe. Vond hem nu wel erg stroperig geworden.
Al met al, een geslaagde eerste keer ribs en MOINK balls! De ribs wil ik de volgende keer een betere start geven (tip voor mijzelf: ga in het begin gewoon van de analoge oven meter uit die ik op het rooster had geplaatst, later, als de UI door en door gaar/warm is geeft de Dome meter een goede indicatie!)  en dus maar ??n keer lakken. Ze waren qua gaarheid precies zoals ik het lekker vind (vlees valt zo goed als van de botjes af, met nog een kleine bite). Qua temperatuurcontrole was ik blij verrast hoe de Minion methode uitpakte (ik had ??n mandje gevuld met koude kolen, paar warme erbij, de rest van het rooster dichtgemaakt met dubbele laag alu folie en de lekbak gevuld met appelsap). Ook de Bark was erg mooi geworden vond ik zelf.

Nog wel een aantal vraagjes aan jullie:
1. Hoe zorg ik ervoor dat ik de volgende keer de dome temperatuur goed kan meten met de IKEA meter? Had de probe door de ui heen gestoken (dus hij stak zowel aan de voor en achterkant uit) maar heb het idee dat de ui teveel kou aan de probe gaf dat ie daarom achterbleef aan de analoge oven thermometer en ik daardoor teveel warmte aan de ribs gaf in het begin.

2. Welke rub is een goede voor de MOINK balls?

3. Heeft twee keer lakken bij de ribs wel zin? Vond ze erg sticky geworden (natuurlijk wel lekker, maar iets minder mag ook). Is dan 1x lakken met een iets dikkere laag een goede optie?

Wat foto'tjes:
foto%20(1).jpg

foto%20(2).jpg

foto%20(3).jpg

foto%20(4).jpg

foto%20(5).jpg

foto%20(6).jpg

foto%20(7).jpg

foto%20(8).jpg

foto%20(9).jpg

foto%20(10).jpg

foto%20(11).jpg

 
hansie37 zei:
lekker hoor.

mooi resultaat voor een eerste keer.
Ziet er goed uit.

Zou de probe er verder doorheen duwen. Voeler zit aan het eind.

De rub die ik gebruik:

1/4 cup (60 gram)bruine basterd suiker (goed aangedrukt)  
1/4 cup (35 gram)paprika poeder (gewone, niet de hete
1/4 cup zeezout                                            
3 eetlepels versgemalen zwarte peper    
2 theelepels knoflookpoeder                      
2 theelepels uienpoeder                              
1 theelepel cayennepeper                                                      



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

 
Ziet er top uit voor een eerste keer! En gelukkig heb je leermomenten gehad.
Zelf doe ik de probe door een stukje U-profiel waar ik gaatjes in heb geboord, maar een kurk of prop aluminium werkt ook. Ui of aardappel heb ik nooit geprobeerd. (Heb wel een keer een kernthermometer in een ui gedrukt ipv in me vlees.... Ging ook niet goed :D )
Rub uit de winkel kan prima (zelf maken is ook top), maar beide is soms lastig qua hoeveelheid om in te schatten hoeveel je nodig hebt, komt vanzelf naarmate je het vaker doet (en verschillende rubs hebben natuurlijk verschillende smaken en sterktes). Zelfde geldt voor de saus, puur afhankelijk van je eigen smaak.
Ik denk dat je zelf al een mooie conclusie hebt gemaakt en verbeterpunten hebt gevonden, snel opnieuw proberen met de aanpassingen die je voor ogen hebt. Komt helemaal goed ;)
 
1. Ik klem de ikea thermometer tussen het ikea rek en de spareribs, of zelfs door de spare ribs heen. Daarnaast kun je het ook in een bal alu folie doen. Of een aardappel. Of een kurk heb ik vernomen van een collega.

Vraag 2 en 3 weet ik niet.

Ziet er trouwens goed uit!
 
Dank je wel allemaal voor de reacties! Sommige dingen zal ik ook proefondervindelijk moeten ervaren... De tip voor de probe door het rek te doen is ook een goede (of alu folie als ik het rek niet gebruik, want dat geleid ook goed).

@Rob, doe jij trouwens het draadje van de probe door de luchtopening, of onder de deksel door?
 
SteGe zei:
Dank je wel allemaal voor de reacties! Sommige dingen zal ik ook proefondervindelijk moeten ervaren... De tip voor de probe door het rek te doen is ook een goede (of alu folie als ik het rek niet gebruik, want dat geleid ook goed).

@Rob, doe jij trouwens het draadje van de probe door de luchtopening, of onder de deksel door?

Onder het deksel door. De draad ziet er na verloop van tijd wel verbogen uit, maar lukt prima. Zat zelf ook over luchtopening te denken, maar nog niet gedaan omdat het mij bij het optillen van het deksel lastiger leek. Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben?
 
mooi gelukt
 
Terug
Bovenaan Onderaan