BasBQ
Beef en Steak

Vis roken

 
 

grevel63

Kooltjesharker
Berichten
159
Het roken van vis wilde ik ook wel eens proberen. Dus 5 scharren en een makreel gekocht, schoongemaakt en daarna 2 uur in een brine. Toen in de tuin gehangen om te drogen aan de lucht. Ze hebben er een uurtje gehangen.



In de tussentijd de Kamado klaar gemaakt voor roken. Dus kolen er in, op ??n plek aangestoken en geprobeerd op een temp van zo'n 60 graden te blijven.





Toe de scharren en de makreel er op. Als rookhout een paar blokje eiken op de kolen. De temp op het rooster heb ik apart gemeten en die lag zo rond de 60 graden. Beetje spelen met de ventilatieopeningen is noodzakelijk om de temp laag te houden. Dat vond ik best lastig.

Na een uur heb ik de scharren er af gehaald, ze waren gaar en goed gerookt maar de vis was wat "papperig". Ik heb ze daarom nog even in de hete lucht oven gedaan bij 90 graden. Na zo'n 25 minuten waren ze vaster van structuur. Ik denk dat ik de volgende keer op een hogere temperatuur begin en dan kijk op ik na een half uur m'n BBQ kan smoren. Bovendien laat ik ze langer dan een uur drogen. Ook is de schar op deze tijd van het jaar erg dun, ze zitten vol kuit.



Toen de scharren er af waren heb ik opnieuw wat eiken toegevoegd en de makreel nog een half uur langer laten roken. Die was perfect gerook en smaakte heerlijk, dat ga ik zeker herhalen. Helaas vergeten een foto te maken van het eindresultaat.
 
altijd leuk om te doen
 
Leuk! Wil ik ook nog eens proberen maar dan in mijn UDS.
 
Ik heb hier en daar gelezen, uiteraard ook op dit forum en makreel is toch echt wel een visje waar je prima mee kan beginnen. Voordeel is dat makreel echt niet duur is (schar trouwens ook niet).
 
Leuk gedaan
 
Geen katten in de buurt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan