BasBQ
Beef en Steak

Vervangen vilt Primo XL

 
 

RvH6511

Pitmaster
Berichten
822
Ik heb nu al verschillende topics gelezen op dit mooie forum over het verwijderen van de lijmlaag welke achterblijft na het verwijderen van het vilt van een keramische Q. Nu heb ik zelf een Primo XL en lijkt het erop dat ik er binnenkort ook aan moet.
Nu lees ik in alle topics dat je dit kan doen door gebruik te maken van aceton.

Nu heb ik daar toch wel wat bedenkingen en vragen over omdat ik namelijk bij het aansteken geen gebruik mag maken van aansteekblokjes (althans niet die niet op parafinebasis zijn) of bbq vloeistof.
Dit omdat de lucht in de wand zou trekken en je dit slecht, tot niet meer uit je keramische bbq krijgt.
Hoe zit dit dan met aceton???
Dit stinkt ook en ik kan me ook wel een betere lucht rondom me gebakken vlees bedenken. :-/ :-/ =))

Verder lees ik ook dat sommigen met een staalborstel op een boormachine aan de slag gaan. Doe je hiermee de rand van de BBQ niet te veel beschadigen waardoor je deze niet meer luchtdicht kan krijgen?

Graag jullie reacties van diegene die deze methodes hebben toegepast.

Alvast bedankt.
 
Ik heb dit zelf vorig jaar gedaan met de staalborstel op de boormachine, dat ging probleemloos.

Bij mijn volgende bestelling moet er wel weer een nieuwe vilt mee deze is ondertussen weer op...
 
Hoi,

Ik heb beide gedaan, eerst vilt verwijderd van de primo en met een krabber zoveel mogelijk de resten verwijderd. Daarna met een staalborstel op een dremel de boel schoon gemaakt....kijk uit dat je niet putten slijpt :). Hierna voor de zekerheid alles vetvrij gemaakt met aceton en goed laten drogen aan de lucht. Aceton is zo vluchtig dat het niet de kans krijgt om in het ceramiek te verdwijnen. Hierna het vilt vervangen en minimaal 24 uur dicht laten. Ikzelf heb voor de zekerheid mijn restant houtskool die ik eruit had gehaald voor het vervangen van het vilt hierna opgestookt. Geen rare smaakjes of luchtjes gehad.

Ook hoef je niet de deksel van je primo af te halen, gewoon lekker laten zitten wel zo makkelijk.

Suc6
Pierre
 
Terug
Bovenaan Onderaan