BasBQ
Beef en Steak

Verslagje: Ribs! 3-2-1 Method.

 

DeNnZ

Sprokkelaar
Berichten
29
Hallo allen.

Vandaag mocht het gezin weer heerlijk smullen van de Spareribs die op de 3-2-1 methode waren bereid.

Een poosje geleden bestelde ik bij BBQuality een hoop vlees waaronder 4kg Spareribs ('Originele' buikribben!)
Het kwam vacu?m verpakt als 1 slab van +/- 2200gr en 1 van +/- 1800gr. Om de ribben te ontdooien heb ik de middag van te voren een speciekuip gevuld met water omdat deze enorme slabs niet in een emmertje gingen passen. Na het ontdooien bleek ??n van de vacu?m verpakkingen lek te zijn, er was gelukkig maar een kleine hoeveelheid water ingelopen.
Eenmaal ontdooid heb ik de ribben ontdaan van het vlies en overtollig vet en vervolgens de twee grote slabs in twe?en gedeeld zodat ik 4 handzamere stukken over had (ook direct ideaal als portie grootte). Vervolgens heb ik de ribs in de rub gezet, ik heb hier een aangepaste standaard Noskos rub gebruikt, ik heb namelijk de cayenne peper weggelaten omdat er een klein meisje van 2 mee eet en we zelf wat meer van de zoete ribs houden. Hierna zijn de ribs in een schaal gegaan overdekt met folie en voor de nacht in de koelkast gegaan.

De hele slabs


Rubbed and wrapped!


De volgende ochtend heb ik om 09:30 de BBQ (OKP 57) aangestoken met de Minion method.
Het directe deel heb ik afgeschermd met 2 bakstenen omwikkeld met alufolie, het overige deel van het kolenrooster heb ik afgedekt met alufolie om zo alle lucht via de briketten de Q in te sturen. Eenmaal op temperatuur, zo rond de 110?C gemeten op de grill, heb ik de ribs in de Ikea dekselhouder in de Q gezet, tevens had ik een drietal smokebombs met Pecanhout klaarliggen die na het uitroken er achter elkaar op konden.

Ready to start


Smokin'


Na drie uur te hebben gerookt met de smokebombs en af en toe zelf nog even een klein handje direct op de kolen te hebben gegooid, konden de ribben er af om ingepakt te gaan worden. Ik heb een aantal minuten voor tijd een pannetje met appelsap opgezet om deze vast zachtjes aan de kook te brengen. Nu is het tijd om de ribben in te pakken met in elk pakketje een juslepel aan appelsap.

Ready to steam


Let's go


Na twee uur te hebben gekookt/ gestoomd in de appelsap was het tijd voor het laatste uurtje.
Ik had inmiddels naar eigen inzicht een pannetje met een glaze gemaakt (Scheut appelsap, flinkte theelepel honing, 1 kop smokey honey BBQ saus (half van Kraft en half van Remia). Toen de ribben van de Q af kwamen heb ik al het vocht wat uit de alufolie pakketjes kwam opgevangen en aan de glaze toegevoegd. Hierna was de glaze wel iets te waterig dus heb ik deze ingedikt met een beetje maizena om het niet direct weer van de ingesmeerde ribben te laten aflopen.

Before the glazing


Glazed


Het laatste uurtje is ingegaan, ik heb hier nogmaals een smokebomb met Pecan en een handje losse snippers op de briketten gegooid.
Ik merkte op de de temp in de Q niet meer rond de 110?C te houden was maar dat deze bleef hangen op rond de 80?C. Ik heb besloten dit zo te laten en de ribben op deze manier meteen iets meer te laten rusten in de rook.
Het moment brak aan om het zooitje van de Q af te gaan halen, de deksel ging open en het verbaasde me dat er zich een heerlijke donkere Bark gevormd had, iets wat me met de 2-2-1 of soms 2-1-1 methode nog niet zo goed en zo mooi gelukt was.
Ik heb de ribben van de Q gehaald en 15-20 min laten rusten onder de alufolie waarna het tijd was om aan tafel te gaan!

Love the Bark!


Time to eat! (De groente en de R?sti is voor de sier  :> )



Het resultaat:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mezelf een schouderklopje heb gegeven voor wat betreft de glaze. Ik ben normaal niet zo'n uitprobeerder en hou me meestal aan een recept van wat ik weet wat goed is, maar toen ik de glaze eenmaal had gemaakt was ik verkocht :)
De smaak van de ribben was werkelijk fantastisch. Met deze goed bevleesde buikribben is de 3-2-1 methode haast wel noodzakelijk om mooi tussen het 'te taai' en 'te zacht' in te zitten. Het waren heerlijke ribben met een lekkere bite zonder moeite te hoeven doen om een hele bot kaal te kluiven, het kwam namelijk wel mooi van het bot af.
Toen mijn vrouw haar eerste hap van de ribs nam zei ze dat het de beste waren die ze tot nu toe geproefd had.
Een hele geslaagde run dus!


Greets!
Dennis


P.S.

Een leuk detail misschien,
Ik heb de Q vandaag op de oprit van de voortuin gehad omdat we onze achtertuin aan het renoveren zijn, ik heb heel wat mensen met jaloerse blikken en snuifende neusjes bij het zien/ruiken van de Q voorbij zien lopen.
Voor wat betreft de nieuwe tuin, een plek voor de BBQplaats is al gereserveerd ;-)




 
Mooi verhaal DeNnZ. Die glaze ga ik ook eens proberen als je het niet erg vind. De Q heeft straks een mooi uitzicht in die tuin als die af is.
 
Bedankt!

Nee, natuurlijk vind ik dat geen probleem! Anders had ik 'm niet gedeeld....
 
Ziet er goed uit! Ik heb vandaag toevallig ook buik ribben gekocht en kan niet wachten.
 
die zien er prima uit
 
Wauw! Het ziet er geweldig uit. Goed verslag.
Wat zien buik ribben er toch fantastisch uit.

En die jaloerse blikken van voorbij gangers.  Hahaha. Mooi is dat.
Dan geniet je net even extra.

Mooi tuintje trouwens.

Vraagje. Hoe heb je dat doorvoer voor je thermometer gemaakt?
 
DeNnZ zei:
Ridevi71 zei:
Vraagje. Hoe heb je dat doorvoer voor je thermometer gemaakt?

Dankje!

Ik heb siliconen 'Gromlets gekocht bij VuurenRook;
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/bbq--and--more/p-1/Grom2st--proq%26trade%3B.html?_globalsearch=gromlets

Om ze te monteren heb ik in stappen het gat opgeboord naar 8mm (eerst bijvoorbeeld 3mm, daarna 3,5 - 4 - 5,2 etc etc)

Het is echt de ideale oplossing voor je kabeldoorvoer!


Groeten,

Dennis

OK.
Bedankt voor de info
 
Resultaat ziet er mooi uit, jammer dat je de ribben geforceerd hebt laten ontdooien.
Het beste resultaat krijg je echt in een koelkast waar ze langzaam ontdooien.
 
Liefhebber 023 zei:
jammer dat je de ribben geforceerd hebt laten ontdooien.
Het beste resultaat krijg je echt in een koelkast waar ze langzaam ontdooien.

Ik heb voor deze methode gekozen o.a. aan de hand van dit stuk:
http://www.beefandsteak.com/?p=348

De ??n zal bij het ??n zweren en de ander bij het ander..
 
Dat ben ik dan niet eens met Beef en Steak.
Ik heb in de jaren voldoende spullen moeten ontdooien in water omdat het sneller gaat.
Resultaat was altijd dat er meer vocht uittreding was bij het ontdooien in water.
Ook het kapot gaan van een vacu?m is funest bij het ontdooien van vlees in water en in de koelkast niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan