BasBQ
Beef en Steak

Verschil temperatuur Primo en Maverick ET-733

 
 
 

Tom Hendriks

Pitmaster
Berichten
688
BBQ-vrienden,

Afgelopen weekend heb ik spareribs gemaakt op mijn Primo Oval XL en ik wilde de temperatuur rond de 107 gr houden. Ik heb een probe van mijn Maverick op het rooster geklemd omdat in het midden de temp iets lager zal zijn als bovenin waar de thermometer van de Primo zit.
Maar zo een groot verschil had ik niet verwacht. Kan iemand mij vertellen hoe dat kan en of dat klopt?
De Primo geeft ongeveer 80 gr aan en de Maverick geeft 122 gr aan...
Is dat iemand van jullie ook al opgevallen?

r1hd1k.jpg


2ppy4gn.jpg


Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Tom
 
Wel een erg groot verschil, waar had je de maverick geplaatst? Toevallig in het midden met een spleet tussen de d-plates....dan zit de sensor midden in de warmte en is je meting niet correct. Bij mij normaliter een grade of 15 tot 25 verschil tussen dome meter en de digitale van BBQ guru.

Gr,
Pierre
 
Pierre_b zei:
Wel een erg groot verschil, waar had je de maverick geplaatst? Toevallig in het midden met een spleet tussen de d-plates....dan zit de sensor midden in de warmte en is je meting niet correct. Bij mij normaliter een grade of 15 tot 25 verschil tussen dome meter en de digitale van BBQ guru.

Gr,
Pierre

Hoi Pierre,

Bedankt voor je reactie. Ik heb even gekeken en idd zit de sensor vrij dicht bij de spleet van de 2 D-plates. Dat kan de oorzaak zijn, ik zal dit de volgende keer is in de garen houden en de sensor ergens anders plaatsen.

Thks :D
 
Top! Ik leg zelf altijd een klein stukje alufolie over die spleet om dat te voorkomen en een extra hotspot te vermijden
 
Primo meter controleren mbv kokend water.
Meter is te verstellen / in te stellen.
 
martin zei:
Primo meter controleren mbv kokend water.
Meter is te verstellen / in te stellen.

Hoe moet ik me dat voorstellen ? En hoe kan ik de meter instellen / verstellen?
Kokend water, moet ik de meter dan eraf halen?
 
Meter van bbq afhalen .  Water koken.  Probe (alleen het meetgedeelte) in het kokende water steken. PAS OP.  =. HEET.    .  Controleren of meter  100 graden aan geeft.  Zo niet, mbv stelschroefje meter verstellen.    Dan nogmaals checken
 
JaapAap zei:
er zit aan de achterkant (aan het uiteinde van de probe) een schroefje wat je kunt draaien om de thermometer te kunnen verstellen.

Bedankt voor dit advies, ga ik thuis meteen proberen.
Super... :D
 
martin zei:
Meter van bbq afhalen .  Water koken.  Probe (alleen het meetgedeelte) in het kokende water steken. PAS OP.  =. HEET.    .  Controleren of meter  100 graden aan geeft.  Zo niet, mbv stelschroefje meter verstellen.    Dan nogmaals checken

Bedankt Martin voor dit advies, ga ik thuis meteen proberen. Ik zal vanavond de meter eraf halen. Wist niet dat je de meter kon bijstellen.
Super... :D
 
Jaap / Martin,

Ik heb zojuist jullie advies opgevolgd en heb de meter uit de deksel gehaald van de Primo.
Pannetje water koken en de sensor erin gestopt.
Hij bleef hangen op 60 gr, dus heb ik aan het schroefje gedraaid, en opnieuw geprobeerd totdat de meter 100 gr aangaf.

Maar nu de meter is afgekoeld staat hij op 30 gr... Mmmm dat kan denk ik ook niet de bedoeling zijn... X(

Zie onderstaande foto..

2dbmr0j.jpg


Zou de meter op 0 gr moeten staan als de Q volledig is afgekoeld?

Gr Tom
 
hier ook een "verkeerde" koude temp,  maar als 100 graden goed is is de temp boven de 100 graden ook we; goed.

ik heb hem zelf in een pan gehangen met opwarmend water met daarnaast een digi thermometer  (geijkt) en. boven de 50 graden zat er hooguit 1,5 graden verschil tussen.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties. :D
 
Ik heb mijn BGE thermometer geijkt op roostertemperatuur. Dus je zou je maverick eerst moeten controleren in kokend water want misschien is die ook wel van slag. Dan doe je die op je rooster weg van hotspots, zoals bij die spleet. Daarna ijk je de domethermometer aan de hand van wat de maverick aangeeft.
Op die manier heb je een indicatie van hoe warm het op het rooster is ;)
 
noskos zei:
Ik heb mijn BGE thermometer geijkt op roostertemperatuur. Dus je zou je maverick eerst moeten controleren in kokend water want misschien is die ook wel van slag. Dan doe je die op je rooster weg van hotspots, zoals bij die spleet. Daarna ijk je de domethermometer aan de hand van wat de maverick aangeeft.
Op die manier heb je een indicatie van hoe warm het op het rooster is ;)

Das een hele goeie tip! Dat ga ik snel eens proberen...Bedankt!!
 
noskos zei:
Ik heb mijn BGE thermometer geijkt op roostertemperatuur. Dus je zou je maverick eerst moeten controleren in kokend water want misschien is die ook wel van slag. Dan doe je die op je rooster weg van hotspots, zoals bij die spleet. Daarna ijk je de domethermometer aan de hand van wat de maverick aangeeft.
Op die manier heb je een indicatie van hoe warm het op het rooster is ;)

Ik heb net mijn 2 sensors van de Maverick in kokend water gehangen: 100 gr gaf die aan dus dat klopt.
Ik heb ook mijn sensor van mijn outdoorchef gourmet check digitale thermometer in kokend water gehangen: 98/99 gr gaf die aan dus dat klopt ook wel.
Van het weekend ga ik de domethermometer ijken...

Thanks!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan