BasBQ
Beef en Steak

Verschil in temperatuur meting

 
 

Eas

Kooltjesharker
Berichten
223
Hallo allemaal,

Afgelopen weekeind heb i PP gemaakt en om de temp te regelen en in de gaten te houden en CaC en een Maverick ET 733 gebruikt.
Wat mij opviel dat er nogal verschil in tem . metingen waren.
CaC  temp in de WSM  107 graden,  Maverick  WSM temp 95 graden.
Ik heb ze allebij in kokend water gehangen en geven dan de juiste 100 graden aan.
Is er dan zoveel verschil in temp  in de WSM  ( meting verscholen achter het vlees of dichter bij de rand ??)))
:-/
 
Afhankelijk van waar je de meter plaatst kan je wel verschil hebben. Langs de rand stijgt de warme lucht en midden op het rooster is het wat meer afgedekt, maar bij mij blijft dit meestal binnen de 5 graden hangen. De enige uitzondering hierop is als ik mijn probe tegen alu folie heb liggen, dan kan ik soms wel eens een flinke afwijking krijgen ff 1 cm opschuiven verhelpt dit dan weer. Mij Dome meter en de probe op het rooster wijken vaak meer af, maar beide zitten dan ook op een andere plek.
 
Langs de rand zal de temperatuur hoger zijn omdat er directe hitte langs de waterpan komt. De temperatuur midden op het rooster is dus altijd lager omdat de warmte door het deksel gereflecteerd wordt. Dit verklaart ook het verschil tussen temperatuur afgelezen op een externe en de dekselthermometer.
Ik zet beide voelers naast elkaar, daar waar je de temperatuur wilt meten/regelen, midden op het rooser.
 
Ik moet sneller leren typen  :)
Ceriel zei:
Langs de rand zal de temperatuur hoger zijn omdat er directe hitte langs de waterpan komt. De temperatuur midden op het rooster is dus altijd lager omdat de warmte door het deksel gereflecteerd wordt. Dit verklaart ook het verschil tussen temperatuur afgelezen op een externe en de dekselthermometer.
Ik zet beide voelers naast elkaar, daar waar je de temperatuur wilt meten/regelen, midden op het rooser.
 
begrijpelijk als ik het zo allemaal lees maar kan het verschil dan zo hoog zijn??? ( 12 graden)
Ik ga bij de volgende even beter opletten waar ik de voelers plaats. B-)
 
Tussen de dome meter en het rooster vind je wel eens afwijkingen tot 20 graden. Mijn WSM heeft in het beginstadia nogal afwijkend gedrag, maar naarmate een run verder verloopt kruipt dit wat dichter naar elkaar toe (tenminste bij mij dan)
 
wordt wel verwarrend, welke temp houden we aan ???? :-S
 
Die van het rooster, waar je vlees (of iets anders) ligt, Ik gebruik de dome als referentie. Als mijn probe tegen alu folie oid aan ligt en deze geeft zeg 75 graden aan en de dome 120 dan weet ik dat er iets niet klopt, en controleer ik het ff, maar dit komt sporadisch voor.  Je gerecht ligt op het rooster dus houd deze temp aan.
 
Ik ga het in de gaten houden .
Dit weekeind ben ik er niet maar de week erop weer ff Low & Slow
 
Ik krijg daar ook de klapzenuwen van hoor, ik heb mijn maverick en partyQ op dezelfde plek, en toch zit er idd verschil tussen AAARRRGHHHHH!!!!! ( adem in, adem uit). Ik heb me nu aangeleerd op de maverick af te gaan, omdat ik anders elke 2 minuten opsta om uit het raam te turen.... ( maverick staat binnen op tafel). Alsjebegrijptwatikbedoel.
Maar het is mindblowing voor een neuroot als ik.
 
om gek van te worden  :((
 
Tis bbq daar hoor je rustig van te worden...

Ook over de probeert in het vlees kun je zo'n discussie voeren...

Als mijn controller klaar is prik ik met de hand nog op een paar plekjes... Soms ook niet...
 
structor zei:
Als mijn controller klaar is prik ik met de hand nog op een paar plekjes... Soms ook niet...

Tja Emiel, en soms gebruik  je alle ingredi?nten .... Soms ook niet.... =))
 
Terug
Bovenaan Onderaan