Beef en Steak

Vers vlees

bruintje

Tondelzoeker
Hoi allemaal , ik ben Tom 45 jaar , steeds gebruiker geweest van de open houtskool bbq maar nu toch na lang twijfelen ook een gas bbq aangeschaft zodat ik kan experimenteren met slow cooking. ( de napoleon phantom freestyle) . Ik ben zeer benieuwd naar de tips en tricks van de ervaren bbq'ers 😁greetz Tom

Welkom Tom!

Slow cooking gaat gepaard met indirecte zones creeeren waardoor je gerecht geen directe stralingswarmte ontvangt maar indirect dmv warm opstijgende lucht.
Dat word met low&slow vaak gecombineerd met rookhout wat een extra smaaklaagje toevoegd.

Er zijn heel veel handleidingen op het internet.
Ga vooral experimenteren met je luchtschuiven.
Door het te doen ga je ervaren en leer je vanzelf hoe je schuiven moeten staan als je bijv. 150 graden wil behalen.
Kerntemperatuurmeter met meerdere probes is wel erg handig vooral als je ook je roostertemp kan meten, fijn met low&slow

Ben bang dat er geen luchtschuiven op de gas BBQ zitten @Veluwse Bob 🙈

Nu kan je wel met een hot/cold zone gaan werken, dan moet je 1 brander aan zetten, en de rest uit, en dan je vlees aan de “koele zone” leggen, daar waar de brander dus niet onder brand. Mocht je er niet genoeg warmte in krijgen, dan kan je een tweede brander er bij aan zetten.

Mijn ervaring destijds met m’n Genesis is dat het vooral heel veel geregel blijft. De barbecue had altijd de neiging om gedurende de sessie op te lopen. Vervolgens zet je dan weer een brander uit, en zie je dat ie weer niet warm genoeg blijft.

Het kan wel, maar ideaal is het niet.

Ik ben inmiddels overgestapt op een pellet grill, aangezien ik vrijwel altijd low en slow barbecue.

Maar da’s dan weer niet handig als je even snel wil grillen.

Mocht je rooksmaak willen toevoegen, dan zou je een tube smoker kunnen gebruiken, deze kan je met kleine snippers rookhout of pellets vullen, en die smeult dan langzaam op.

Kerntemperatuurmeter met meerdere probes is zoals @Veluwse Bob al aangeeft handig, dan kan je één uitgang gebruiken voor een omgevingstemperatuur probe die de temperatuur ter hoogte van je rooster meet, daar kan ook nog behoorlijk verschil in zitten wat je ter hoogte van je rooster meet, en wat je temperatuurmeter in je deksel aangeeft.

Hoi Tom, welkom bij het Genootschap

Ben bang dat er geen luchtschuiven op de gas BBQ zitten @Veluwse Bob 🙈

Nu kan je wel met een hot/cold zone gaan werken, dan moet je 1 brander aan zetten, en de rest uit, en dan je vlees aan de “koele zone” leggen, daar waar de brander dus niet onder brand. Mocht je er niet genoeg warmte in krijgen, dan kan je een tweede brander er bij aan zetten.

Mijn ervaring destijds met m’n Genesis is dat het vooral heel veel geregel blijft. De barbecue had altijd de neiging om gedurende de sessie op te lopen. Vervolgens zet je dan weer een brander uit, en zie je dat ie weer niet warm genoeg blijft.

Het kan wel, maar ideaal is het niet.

Ik ben inmiddels overgestapt op een pellet grill, aangezien ik vrijwel altijd low en slow barbecue.

Maar da’s dan weer niet handig als je even snel wil grillen.

Mocht je rooksmaak willen toevoegen, dan zou je een tube smoker kunnen gebruiken, deze kan je met kleine snippers rookhout of pellets vullen, en die smeult dan langzaam op.

Kerntemperatuurmeter met meerdere probes is zoals @Veluwse Bob al aangeeft handig, dan kan je één uitgang gebruiken voor een omgevingstemperatuur probe die de temperatuur ter hoogte van je rooster meet, daar kan ook nog behoorlijk verschil in zitten wat je ter hoogte van je rooster meet, en wat je temperatuurmeter in je deksel aangeeft.
Tot zover mijn kennis over gassers 🤣
Dacht dat elke verbranding een luchtflow vereiste dus ook een gasbbq maar niet dus.
Zonder fatsoenlijke aanvoer geen goede verbranding lijkt mij maar zal dan niet zo werken bij een gasbbq.

Hallo Tom, welkom!
‘slow cooking’ of low & slow bereiden kan zeker op een gasbarbecue. Het is alleen net wat meer spelen met het inregelen. Je loopt er iets minder makkelijk bij weg. Maar dat proef je over het algemeen gelukkig niet terug in het resultaat, en de extra moeite maakt het misschien juist wel meer een beloning 😉
Veel plezier hier!

Welkom Tom!

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

de napoleon phantom freestyle
welkom en wat een mooie machine. je kan daar een smokerbox voor kopen. die kan je over 1 brander zetten en daar rook snipers in doen en je hebt voor deze napoleon ook een houtskool inzet. dan hoef je niet altijd op gas.

Dacht dat elke verbranding een luchtflow vereiste dus ook een gasbbq maar niet dus.
Zonder fatsoenlijke aanvoer geen goede verbranding lijkt mij maar zal dan niet zo werken bij een gasbbq.
Tuurlijk is er wel flow, echter geen schuiven waar je het mee kan regelen, bij mijn Genesis zat er destijds aan de achterkant van het deksel een sleuf om een goede flow te krijgen, alleen kon ik er helaas niks aan stellen.

Hoe dat zit bij de Phantom zit weet ik dan weer niet, vandaar dat ik ook wat voorzichtig was met mijn antwoord 😉

En jouw kennis van kolenbarbecues reikt verder dan de mijne, daar heb ik dan weinig verstand van, het was dan ook zeker niet bedoeld om je de loef af te steken hoor.👍🏼

Tuurlijk is er wel flow, echter geen schuiven waar je het mee kan regelen, bij mijn Genesis zat er destijds aan de achterkant van het deksel een sleuf om een goede flow te krijgen, alleen kon ik er helaas niks aan stellen.

Hoe dat zit bij de Phantom zit weet ik dan weer niet, vandaar dat ik ook wat voorzichtig was met mijn antwoord 😉

En jouw kennis van kolenbarbecues reikt verder dan de mijne, daar heb ik dan weinig verstand van, het was dan ook zeker niet bedoeld om je de loef af te steken hoor.👍🏼
Oh zo voelt het ook niet 😁 ik ben wel bekend met gasverbranding maar dan niet bij een bbqe, ik denk dan simpelweg aan luchtschuiven, nog nooit een gasser serieus van dichtbij bekeken laat staan mee gewerkt.

De gasbranders die ik vaak tegenkom zijn voor industriele stoomketels die maken gebruik van servomotoren voor een optimale lucht/gasverhouding anders haal je je nox waarde weer niet 🤪

Terug
Bovenaan Onderaan